ذوب آهن در مرکز کشور باعث بی آبی سه استان ایران/ همه چیز را می خواهند خصوصی و طبقه بندی کنند


ذوب آهن در مرکز کشور باعث بی آبی سه استان ایران/ همه چیز را می خواهند خصوصی و طبقه بندی کنند

رکنا: ما در منطقه ثروتمندی هستیم و خانه هایمان روی نفت بنا شده است. اما کار و آب نداریم و مجبور به مهاجرت شده ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرار از بی آبی و ریزگردها اصلی‌ترین انگیزه‌‌ مهاجرت خوزستانی ها به پایتخت محسوب می‌شود که بنا به گفته دلال های بازار مسکن این مسئله در چند سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است. کمااینکه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار اجتماعی رکنا، اعلام کرد که اخیرا مردم جنوب از خوزستان به تهران آمده و در شهرهای جدید احداث شده خانه خریداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رکنا، افزایش مهاجرت خوزستانی ها ناشی از سلسله معضلات به هم پیوسته، همچون بحران محیط زیست، بیکاری، ورشکستگی صنایع بزرگ کمبود آب، گردغبارو... است که باعث شده آنها راهی کلانشهر تهران شوند.

همراه دخترش وارد مترو کرج شد. در قطار مادر به دلیل دو طبقه بودن قطار تهران کرج بالا آمد اما دختر بین طبقات برای نگه داشتن چمدان ها ایستاده بود. در ایستگاه چیتگر آن زن وقتی خانه های بالا دست را دید به زن دیگری که روبرویش نشسته بود گفت: این خانه ها چه قیمت است؟ و وقتی قیمت را شنید با چشم هایی متعجب، نگرانی خود را بروز داد. پس همان زمان وارد گفت‌وگو با یکدیگر شدیم.

زن اندیمشکی مدتی است که به تهران آمده تا شاید بتواند با پول حاصل از فروش خانه بزرگ خود در اندیمشک یک خانه کوچک در اطراف تهران خریداری کند. او می‌گوید: اندیمشک برای مردم ساکن در آن، آنچنان بازار کاری ندارد اما دزفولی ها به دلیل سرمایه دار بودن به راحتی در شهر ما کار کرده و حتی آنها انتخاب می‌کنند چه کسی برایشان کار کنند. امروز بچه های ما به سختی تحمل می‌کنند که از شهرهای دیگر برای کار به اندیمشک بیایند اما خودشان بیکار باشند.

او ادامه می‌دهد که بومی های اندیمشک مهاجرت کرده اند و مرز نشین ها به شهر آمده اند.این زن اندیمشکی با بیان اینکه ما در منطقه ثروتمندی هستیم و خانه هایمان روی نفت بنا شده است اما خودمان نان نداریم.

محمد فرهادی بابادی فعال سیاسی – اجتماعی در پاسخ به این سوال که مهاجرت های خوزستانی ها چه تبعاتی برای استان و کشور دارد گفت: با این مهاجرت ها شاهد تشدید تمرکز گرایی در کشور خواهیم بود. و همه این مشکلات نیز حاصل انتقال صنایع به فلات مرکزی است که بیشتر آنها نیز آب بر بوده و آب آن را از خوزستان، لرستان یا چهارمحال و بختیاری تامین کرده اند.

این فعال سیاسی اجتماعی خاطر نشان کرد:امروز همه چیز را می خواهند خصوصی و طبقه بندی کنند. روزی مسجد سلیمان شهری هم تراز با یک شهر اروپایی بود اما با گذشت زمان و خصوصی سازی های انجام شده در نفت ما امروز می بینیم یکی ضعیف ترین شهرها همین مسجد سلیمان است.

او ادامه داد: امروز سه استان ما به خاطر وجود ذوب آهن در مرکز کشور بی آب شده اند. از طرفی مردم بومی شهرها در جنوب کشور به پایتخت و کلانشهرها مهاجرت می‌کنند که بالطبع مرزنشین‌ها نیز جایگزین آنها می‌شوند و عملا امنیت ملی ما به خطر افتاده است.

خبرنگار : آزاده مختاری


ذوب آهن در مرکز کشور باعث بی آبی سه استان ایران/ همه چیز را می خواهند خصوصی و طبقه بندی کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!