گزینه آمریکا به عنوان حاکم بعدی نوار غزه


گزینه آمریکا به عنوان حاکم بعدی نوار غزه

علیرغم ناکامیهای رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، آمریکا و اسرائیل با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی به دنبال تعیین تکلیف آینده سیاسی نوار غزه هستند.

« تشکیلات خودگردان فلسطین نباید پشتِ تانکهای اسرائیلی وارد نوار غزه شود». سلام فیاض نخست وزیر پیشین فلسطین (بین سالهای 2005 تا 2013) این اظهارت را در مخالفت با پیشنهادهای آمریکا و مقامات فلسطینی به او برای اداره نوار غزه بعد از پایان جنگ مطرح کرده است.

جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه تا کنون دست کم 22 هزار کشته، بیش از 50 هزار مجروح برجا گذاشته است و از جمعیت 2 میلیون نفری آن بیش از 1.5 میلیون نفر طبق آمار آژانسهای سازمان ملل آواره و بی خانمان شده‌اند.

سلام فیاض در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند و استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون است. گفته می‌شود او علاوه بر غرب با مقامات اسرائیلی نیز روابط خوبی دارد.

تلاش رئیس تشکیلات خودگردان، محمود عباس و کشورهای غربی برای اداره نوار غزه توسط تشکیلات خودگردان درحالیست که طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاسی و نظر‌سنجی فلسطین (PSR) در کرانه باختری و نوار غزه، بیش از 60 درصد فلسطینیها خواستار انحلال تشکیلات خودگردان هستند و اغلب مردم همچنان حماس را برای اداره نوار غزه مناسب می‌دانند.

گزینه آمریکا به عنوان حاکم بعدی نوار غزه

پایگاه خبری آکسیوس پیش‌تر به نقل از یکی از مقام‌های دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته تا پس از حماس در حکومت غزه نقش داشته باشند، نوشت: نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو قبلاً این ایده را رد کرده بود اما در هفته‌های اخیر، شروع به صحبت با همتایان آمریکایی خود در مورد آنچه که آنها "تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده فلسطین" می‌نامند، کرده‌اند.

سلام فیاض این پیشنهاد که حاکم بعدی نوار غزه باشد را رد کرده و گفته که «حماس از بین رفتنی نیست و این را اسرائیلی‌ها هم خوب می‌دانند..»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی