نقدینگی به 26 درصد رسید


نقدینگی به 26 درصد رسید

وزیر اقتصاد، گفت: متاسفانه در کشور ما هم به دلیل کم انضباطی‌های پولی و مالی که در گذشته وجود داشته است با رشد افسار گسیخته نقدینگی مواجه شدیم که در ۹ ماهه اول ۱۴۰۲ نقدینگی، کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد گفت: نقدینگی در کشور از عدد ۳۹ در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ در سال ۱۴۰۱ و ۲۶ در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در جهت انضباط‌بخشی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت درباره عوامل موثر در رشد نقدینگی در کشور توضیح داد: آنچه در نظریات اقتصادی مهم است رابطه تورم با نقدینگی است و اساتید اقتصاد اطلاع دارند که نظریات متعددی وجود دارد مبنی براینکه نقدینگی با چه فاصله و ضریبی در میان مدت و بلند مدت بر تورم کشور‌ها نشان خواهد داد.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما هم به دلیل کم انضباطی‌های پولی و مالی که در گذشته وجود داشته است با رشد افسار گسیخته نقدینگی مواجه شدیم که این عدد از ۳۹ در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ در سال ۱۴۰۱ و ۲۶ در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در جهت انضباط بخشی کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی ادامه داد: در نظریات جدید و مدرن، وقتی مبتنی بر محدودیت‌هایی مقداری یعنی کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها عمل می‌کنیم، دیگر اثر سایر اجزاء پایه پولی در افزایش و کاهش نقدینگی حائز اهمیت نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری با کشور‌های عضو بریکس، گفت: امیدواریم سال ۲۰۲۴ فرصتی باشد برای اینکه در انعقاد قرارداد‌ها درحوزه تجاری و سرمایه گذاری با کشور‌های عضور بریکس بتوانیم سوابق و رکورد‌های گذشته را بشکنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی