چگونه مهریه را به اجرا بگذارم + مراحل و مدت زمان


چگونه مهریه را به اجرا بگذارم + مراحل و مدت زمان

حین ازدواج دائم و منقطع، حقوقی متقابل برای زن و شوهر ایجاد می شود؛ از جمله این حقوق برای زوج (مرد)، حق تمکین خاص و عام همسرش از وی بوده و برای زوجه حق دریافت نفقه، مهریه و… می باشد. زن می تواند با به اجرا گذاشتن مهریه اش، اقدام به مطالبه آن...

حین ازدواج دائم و منقطع، حقوقی متقابل برای زن و شوهر ایجاد می شود؛ از جمله این حقوق برای زوج (مرد)، حق تمکین خاص و عام همسرش از وی بوده و برای زوجه حق دریافت نفقه، مهریه و… می باشد. زن می تواند با به اجرا گذاشتن مهریه اش، اقدام به مطالبه آن کند و ممانعت شوهر در پرداخت آن، موجب پیگرد قانونی می شود! در مقاله «چطور مهریه را به اجرا بگذارم+مراحل و مدت زمان» با استناد به مواد قانونی به ویژگی ها، انواع، شرایط اجرا و مدت زمان مطالبه مهریه میپردازیم.

مهریه چیست؟

مهریه شامل اموالی است که مالکیت آن باید حین ازدواج، از طرف شوهر به زن واگذار شود و امکان مطالبه آن در هر زمان توسط قانون حمایت می شود؛ در این بخش ضمن بیان تفاوت های حق مهریه و نفقه مستند به قوانین، ویژگی های مهریه شرح می شود:

الف) بر خلاف نفقه زوجه که در قبال تمکین عام (حق فرمانبرداری زن از شوهر در امور) و تمکین خاص(برقراری رابطه جنسی متعارف)، مهریه در صورت عدم تمکین زن از شوهرش نیز قابل مطالبه می باشد:

«برای دریافت مهریه توسط زن شرط تمکین یا عدم تمکین ملاک نخواهد بود و مرد موظف است مهریه را طبق قانون کشور به زن بپردازد.»

ب) طبق ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است، اما این موضوع درباره حق مطالبه مهریه صدق نمی کند؛ مهریه جزو حقوقی است که باید طی ازدواج رسمی و غیررسمی به زوجه پرداخت شود.

ج) از مدت زمانی که نکاح دائم برقرار می شود تا زمان صدور حکم طلاق، شوهر موظف به پرداخت نفقه است؛ بدان معنا که زوجه تنها در مدت زمان محدود به اعتبار نکاح، مستحق دریافت نفقه می باشد. برخلاف نفقه، پس از ازدواج محدودیتی برای مطالبه مهریه وجود ندارد، حتی پس از طلاق یا فوت زوجه!

د) به غیر از پول و سکه، هرگونه اموال منقول و غیر منقول(غیر قابل نقل) که طبق سند مهریه باید به زوجه واگذار شود، ملزوم به داشتن ارزش مادی نیستند؛ امکان مطالبه قانونی هر موردی که زن و شوهر هنگام نکاح به عنوان مهریه بر سر آن به توافق رسیده باشد، وجود دارد: «بر اساس ماده 1078 قانون مدنی، هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک باشد را می توان به عنوان مهریه در نظر گرفت.»

انواع مهریه

از طرف سازمان های قضایی، مهریه انواعی دارد که پیش از ازدواج، زوجین باید به صورت توافقی نوع آن را مشخص کنند:

1. مهریه عندالمطالبه: وجود اصطلاح حقوقی عندالمطالبه در سند مهریه، به معنای در نظر نگرفته شدن میزان اموال و درآمد شوهر(استطاعت مالی) هنگام مطالبه مهریه توسط مراجع قضایی است؛ بنابراین دادگاه بدون استعلام اموال زوج، پس از دادرسی به پرونده، حکم پرداخت مهریه زوجه را صادر و اجرایی می کند؛ اگر شوهر پس از صدور حکم نهایی پرداخت مهریه عندالمطالبه، مرتکب ممانعتی در تحقق این امر شود، پیگرد قانونی علیه وی اعمال می شود:

الف) صدور حکم جلب زوج.

ب) توقیف اموال زوج.

د) صدور حکم ممنوعیت خروج زوج از کشور.

2. مهریه عندالاستطاعه: همانطور که از نام این نوع مهریه آشکار است، استطاعت مالی شوهر(ارزش اموال و میزان حقوق وی) در مطالبه مهریه عندالاستطاعه شرط می باشد؛ اگر پس استعلام اموال شوهر، عدم توانایی اش در پرداخت مهریه به اثبات برساند، دادخواست زوجه برای مطالبه حقوق اش ناکام می ماند.

در چه صورت مهریه قابل مطالبه است؟

در صورتی که مفاد سند مهریه مصداق بارز چهار رکن زیر باشد، از اعتبار قانونی برخوردار بوده و قابل مطالبه می باشد:

  1. مهریه باید جنبه ی مالی و ارزش مالی داشته باشد.

  2. مهریه باید مشخص و معین باشد.

  3. مهریه باید قابل تملک باشد.

  4. مهریه باید مشروع باشد.

چگونگی مهریه ام را به اجرا بگذارم؟

به اجرا گذاشتن مهریه، به دو روش ممکن است:

الف) توسط اجرائیه از اداره ثبت: روش مستقیم برای وصول مهریه، مراجعه زوجه به دفترخانه‌ای است که ازدواجشان در آن ثبت شده؛ پس از ارائه مدارک به مامور رسمی، ثبت درخواست مطالبه مهریه و پرداخت هزینه های مربوط به فرآیند حقوقی، اجرائیه مطالبه مهریه از طرف اداره ثبت صادر می شود.

مدت زمان مطالبه مهریه از طریق اجرائیه

مضمون اجرائیه مطالبه مهریه با اظهارنامه به اطلاع شوهر می رسد؛ وی حداکثر 10 روز فرصت مراجعه به اداره ثبت و پرداخت مهریه یا معرفی مالی هم ارزش با آن را دارد. اگر ظرف 2 ماه مالی جهت پرداخت مهریه به اداره ثبت معرفی نشود یا مالی معرفی شده ولی مهریه همچنان پس از 6 ماه پرداخت نشود؛ امکان مراجعه به دادگاه به وجود می آید.

ب) توسط حکم از دادگاه:

پس از عدم پرداخت مهریه تا مدت زمان قانونی به دنبال صدور اجرائیه اداره ثبت، به درخواست زوجه یا وکیل وی گواهی مبنی بر الزام مراجعه به دادگاه صادر می شود. پس از دادرسی مراجع قضایی به پرونده و صدور حکم مطالبه مهریه، شوهر مجبور به پرداخت شده و در غیر این صورت اموال وی توقیف می شوند.

مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن

به اجرا گذاشتن مهریه، در اکثر مواقع به دنبال ثبت دادخواست طلاق رخ می دهد و به تبع آن پیچیدگی مراحل قانونی و هزینه های مادی و زمانی افزایش یافته و گاهی تا سال ها نیز به طول می انجامد؛ از همین رو توصیه می شود در صورت مواجه با چنین موقعیتی، از بهترین وکیل طلاق کرج کمک بگیرید تا راهکارهایی در اختیار شما قرار گیرد.

برای پیدا کردن وکیل کرج که حرفه ای و ماهر باشد نگران نباشید، مستر وکیل وکلای خوب در این شهر را به شما معرفی می کند تا سابقه و تجربه ای که دارند را بررسی کنید و در نهایت انتخاب خود را انجام دهید.

قانون 110 سکه در مطالبه مهریه

مادامی که دریافت مهریه در سریع ترین حالت ممکن برای زوجه اهمیت دارد، وی می تواند با کاهش مهریه به 110 سکه، مهریه را قطعا و فورا دریافت کرده و بقیه را به مرد ببخشد؛ این قانون تنها نسبت به مهریه عندالمطالبه صادق است. ارزش این 110 سکه بر اساس نرخ روز و توسط مامورین با صلاحیت محاسبه و اعلام می شود؛ امکان مطالبه مبلغ هم ارزش با این سکه ها نیز وجود دارد.

بعد از فوت زوج یا زوجه مهریه چه می شود؟

در بخش قبل به امکان مطالبه مهریه پس از فوت زوجه، توسط وارثین وی اشاره شد؛ در صورت فوت زوج نیز همچنان حق مالکیت زوجه بر مهریه برقرار بوده و همسر وی می تواند دادخواست مطالبه مهریه را علیه خانواده شوهر تنظیم و ثبت کند. البته ماده 1088 قانون اجرای مدنی، استثنایی برای این مورد در نظر گرفته است که اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زوجه مستحق هیچگونه مهری نخواهد شد.

کلام آخر

مهریه یکی از حق و حقوق اصلی زوجه است که دو نوع مختلف دارد و مرد نسبت به پرداخت آن موظف می باشد. اما گاهی اوقات زوجه نمی تواند مهریه خود را بگیرد که در این حالت باید مهریه را به اجراء بگذارد. از همین رو در این مطلب به طور کامل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم و آنچه باید می دانستید را در اختیارتان گذاشتیم تا به درستی مراحل را طی کنید و به حق و حقوقتان برسید.

منبع: mastervakil.com

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...