مومیایی دریاچه ارومیه!/ مالچ پاشی؛ دریاچه را به یک منطقه پایدار انتشار گرد و غبار تبدیل می‌کنند + صوت


مومیایی دریاچه ارومیه!/ مالچ پاشی؛ دریاچه را به یک منطقه پایدار انتشار گرد و غبار تبدیل می‌کنند + صوت

اجتماعی رکنا، کنشگر محیط زیست گفت: بنا به اعلام اداره کل محیط زیست استان "برداشت لتیوم " از دریاچه ارومیه صرفه اقتصادی ندارد و یک در هزار است بنابراین موضوع از سوی مسئولین رد شده است، که‌امیدوارم درست گفته باشند. درمورد برداشت "برم " هم شایعاتی هست که تا کنون نه تأیید شده نه تکذیب.

حسین آخانی: مالچ پاشی کار خوبی است،در مصر باستان هم جنازه ها را مومیایی می کردند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسین آخانی استاد و مدیر بخش علوم گیاهی در دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران در واکنش به خبر مالچ پاشی دریاچه ارومیه به خبرنگار رکنا گفت:در مصر باستان هم جنازه ها را مومیایی می کردند.باید از مسئولین استان و دولت هم تشکر کرد فقط درخواست دارم که این کار را به خوبی انجام دهند،خوب مومیایی کنند.حداقل جنازه اش را برای نسلهای آینده حفظ کنند!

این استاد دانشگاه با اظهار تاسف از این اقدام ، بعد از شنیدن خبر فوق از ادامه گفتگو خودداری کرد و افزود: هرچه تا کنون باید می گفتیم؛ گفتیم و عمل نشده و دیگر حرفی ندارم.

محمد درویش: اجرای طرح مالچ پاشی در واقع از چاله به چاه افتادن است

در همین رابطه «محمد درویش» فعال محیط زیست در واکنش به "مالچ پاشی" دربخشی از " دریاچه ارومیه " گفت: اگر این خبر درست باشد تبعات نگران‌کننده‌ای دارد. وقتی مالچ پاشی صورت می‌گیرد، عملاً زمین کف دریاچه خشک می‌شود و باعث گرم شدن منطقه می‌شود.

این فعال محیط زیست در ادامه به خبرنگار رکنا گفت: بعد از اتمام مالچ پاشی با پهنه‌ای رو به رو می‌شویم که پتانسیل بیشتری برای تولید گرد و غبار دارد و بعد از اینکه آب در دریاچه ر‌ها می‌شود می‌تواند آلودگی زیستی بیشتری در منطقه ایجاد کند، زیست و حیات پرنده‌ها را به خطر می‌اندازد. ‌امیدوارم خبر صحت نداشته باشد و‌ امیدوارم سازمان محیط زیست در این مورد روشنگری کند.

وی در واکنش به مهار انتشار بیماری‌های ناشی از برخاستن گردو غبار و نمکی از بستر خشک دریاچه بیان کرد: اجرای این طرح در واقع از چاله به چاه افتادن است، با مالچ پاشی که خود عامل آلودگی خاک است، دارید تبعات نگران کنند‌های را به دریاچه تزریق می‌کنید و آنجا را آلوده‌تر می‌کنید.

درویش با اظهار نگرانی از این اقدام افزود: با دستور رئیس جمهور کشور در اسفند ماه سال گذشته "۳۰۰ میلیون متر مکعب" از "رودخانه زاب" آب به این دریاچه منتقل شد. اگر همان ۳۰۰ میلیون متر مکعب را در کف رودخانه می‌گستراندند و فقط کف دریاچه کمی نم داشت الان شاهد بلند شدن گرد و غبار از آن نبودیم و لازم نبود مالچ پاشی کنند.

وی ادامه داد: همان مقداری آبی که با درطرح انتقال "آب زاب " و تأمین "حقابه "‌ ای که از سد‌ها تصویب شده را در دریاچه ارومیه ر‌ها کنید تا خشک شدن دریاچه اتفاق نیفتد. برداشت نمک از دریاچه ارومیه قدمت زیادی دارد و قبلاً از سواحل برداشت انجام می‌شد ولی الان از بستر دریاچه برداشت انجام می‌شود. «رفت و آمد لودر و کامیون در بستر دریاچه باعث از بین رفتن یکدستی و همواری می‌شود و باعث به وجود آمدن خلل و فرج می‌شود».

وی با انتقاد از برداشت بی‌قاعده و قانون نمک از دریاچه ارومیه گفت: به جای اینکه جلوی برداشت بی‌ضابطه نمک را بگیرید آن را مالچ پاشی می‌کنید. چون دریاچه کاملاً خشک شده این اتفاق افتاده، وقتی به بهانه برداشت نمک با کامیون و لودر به جان بستر دریاچه می‌افتند و آنجا را پر از چاله وچوله می‌کنند گرد و غبار بلند می‌شود. برای برداشت نمک هم باید به صورت سطحی از سواحل اقدام شود نه با لودر و کامیون از بستر دریاچه.

برداشت "لتیوم" صرفه اقتصادی ندارد، برداشت "برم" هم تکذیب شد

این فعال محیط زیست می‌گوید: بنا به اعلام اداره کل محیط زیست استان "برداشت لتیوم " از دریاچه صرفه اقتصادی ندارد و یک در هزار است بنابراین موضوع از سوی مسئولین رد شده است، که‌امیدوارم درست گفته باشند. درمورد برداشت "برم " هم شایعاتی هست که تا کنون نه تأیید شده نه تکذیب.


مومیایی دریاچه ارومیه!/ مالچ پاشی؛ دریاچه را به یک منطقه پایدار انتشار گرد و غبار تبدیل می‌کنند + صوت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی