محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه؛ راهنمای محاسبه با حداقل خطا


محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه؛ راهنمای محاسبه با حداقل خطا

محاسبه تیرآهن برای یک ساختمان مهم‌ترین گامی است که باید قبل از شروع به ساخت سازه اسکلت فلزی انجام شود. به صورت کلی، بهینه خرید کردن امری است که هر فعال حوزه ساختمان باید بداند و این موضوع امکان‌پذیر نیست، مگر با دانستن روش محاسبه متریال مورد...

محاسبه تیرآهن برای یک ساختمان مهم‌ترین گامی است که باید قبل از شروع به ساخت سازه اسکلت فلزی انجام شود. به صورت کلی، بهینه خرید کردن امری است که هر فعال حوزه ساختمان باید بداند و این موضوع امکان‌پذیر نیست، مگر با دانستن روش محاسبه متریال مورد نیاز، خصوصا تیرآهن که از همه کاربردی‌تر است.

ساختمان یک طبقه معمولا معیاری کلی برای محاسبه تیر آهن است؛ اگر محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه را به خوبی انجام دهید، می‌توانید در ابعاد بزرگ‌تر نیز این کار را انجام دهید. در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی روش محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

چرا محاسبه تیرآهن برای ساختمان اهمیت دارد؟

برای ساخت یک ساختمان باید محاسبات و برآورد‌های زیادی صورت بگیرد که برای هر بخش جداگانه انجام می‌شود. در این بین یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر گرفت، محاسبه میزان تیرآهن مصرفی است. تیرآهن المانی بسیار کاربردی برای ساختمان‌های اسکلت فلزی است.

هدف از محاسبه تیرآهن لازم برای ساختمان یک طبقه به صورت کلی بهینه‌سازی خرید است. بهینه‌سازی خرید یعنی اینکه بتوان به‌اندازه، نه‌کم‌تر و نه‌بیشتر از حد لازم خرید کرد، چرا که اگر تیرآهن کم‌تر از میزان لازم باشد، خرید این مجدد کار ساده‌ای نیست؛ خصوصا در ابعاد کوچک و وقت زیادی تلف خواهد شد. از طرفی اگر تیرآهن خریداری‌شده بیشتر از حد لازم باشد، فروش آن کار سختی است و می‌تواند ضرر مالی به دنبال داشته باشد.

با محاسبه میزان تیرآهن مورد نیاز برای هر طبقه و همچنین در نظر داشتن قیمت تیرآهن ۱۸ یا هر سایز مورد نظر دیگری، می‌توان یک برآورد کلی از هزینه‌های ساخت سازه را نیز داشت. البته باید توجه کنید عوامل زیادی در محاسبه میزان تیرآهن مصرفی یک ساختمان تاثیر گذار هستند و از این رو باید تلاش کرد تا محاسبات با کمترین خطا صورت گیرد.

عوامل موثر در محاسبه تیرآهن برای یک ساختمان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عوامل مختلفی در میزان تیرآهن مصرفی یک ساختمان تاثیر گذار هستند. از آنجا که ما در این نوشته قصد بررسی روش محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه را داریم، عوامل را نیز بر این اساس بررسی خواهیم کرد. این عوامل عبارتند از:

ارتفاع ساختمان

بدیهی است که هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، نیاز به تیرآهن با مقطع بزرگ‌تر و وزن بیشتر وجود دارد و این موضوع را باید در محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه در نظر گرفت.

عرض ساختمان

عرض ساختمان به شکل مستقیم بر روی تعداد تیرآهن تاثیر خواهد گذاشت. هر چه که عرض ساختمان بیشتر باشد، تعداد تیرآهن بیشتری نیز مورد نیاز خواهد بود.

وزن ساختمان

وزن ساختمان شامل وزن خود ساختمان، وزن سقف، وزن دیوارها، وزن وسایل و تجهیزات و برخی موارد دیگر می‌شود. هرچه وزن ساختمان بیشتر باشد، نیاز به تیرآهن با مقطع بزرگ‌تر و وزن بالاتر وجود دارد.

نوع تیرآهن

عواملی که تا اینجا مطرح کردیم مربوط به ساختمان بودند، اما در این بین خود تیرآهن نیز اهمیت دارد. تیرآهن‌ها در انواع مختلفی با مقاطع و وزن‌های متفاوت تولید می‌شوند. نوع تیرآهن مورد استفاده می‌بایست بر اساس عوامل ذکرشده در بالا انتخاب شود. همچنین در این بین سایز تیرآهن نیز اهمیت دارد، چرا که بدون شک قیمت تیرآهن ۱۶ با ۱۸ و سایر سایزها متفاوت است.

محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

اولین قدم محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه، محاسبه وزن کلی ساختمان است. بهترین و دقیق‌ترین روش برای این منظور، متره و برآورد سازه است؛ با این حال می‌توان وزن ساختمان را با توجه به متراژ زیربنا به صورت تجربی و محاسبه سرانگشتی نیز تخمین زد.

برای تعیین نوع تیرآهن باید به وزن آن توجه داشته باشید. نوع تیرآهن مناسب باید بتواند وزن ساختمان را تحمل کند. برای این کار می‌توانید از جدول مشخصات تیرآهن‌ها استفاده کنید. در قدم بعدی محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه، نیاز است تا تعداد تیرآهن را محاسبه نمایید که برای این امر می‌توانید از طریق فرمول زیر اقدام کنید:

تعداد تیرآهن = طول ساختمان / فاصله بین تیرآهن‌ها

یک مثال از محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

اگر یک ساختمان یک طبقه با ارتفاع ۵ متر، عرض ۱۰ متر و وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مربع داشته باشد، وزن ساختمان برابر با ۱۰۰۰۰۰ کیلوگرم خواهد بود. با توجه به این وزن، نوع تیرآهن مناسب برای این ساختمان تیرآهن IPE200 است. تعداد تیرآهن مورد نیاز نیز برابر با ۱۰۰۰۰۰ / ۲۰ = ۵۰۰ تیرآهن خواهد بود.

توجه داشته باشید که تمامی این برآورد‌ها همه تقریبی هستند و حتی اگر محاسبه توسط مهندسین مجرب نیز صورت بگیرد، باز هم چند درصدی خطا وجود دارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه، توصیه می‌شود که کار را به فرد متخصص بسپارید.

خرید انواع تیرآهن با بهترین قیمت در سراسر کشور

همان‌طور که اشاره شد، یکی از عوامل مهم در محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه، بررسی مشخصات و وزن خود تیرآهن است. وزن تیرآهن به شکل مستقیم به کیفیت این محصول بستگی دارد و برای اینکه نتیجه مطلوب را دریافت کنید، توصیه می‌شود حتما تیرآهن‌های مقاوم و باکیفیت تهیه نمایید.

برای خرید چنین محصولاتی پیشنهاد ما استفاده از شرایط مختلف فروش بازرگانی آیرومارت از جمله امکان خرید اعتباری (LC) است. در آیرومارت محصولات معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور با قیمت رقابتی و بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره رایگان، بررسی شرایط فروش، خرید یا بررسی قیمت تیرآهن اصفهان امروز و سایر مقاطع فولادی می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کلام آخر

در ساخت یک سازه، یکی از مهم‌ترین مراحل، برآورد محاسبات است. جهت محاسبه هر محصولی در ساختمان روش‌های خاصی وجود دارد و ما در این نوشته به بررسی روش محاسبه تیرآهن برای ساختمان یک طبقه پرداختیم. امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)