شیرخشک نایاب و گران/ غذا کودکان به چالش داروخانه‌داران و معضل توزیع کنندگان تبدیل شده/ گرانی بیشتر در راه است؟ + صوت


شیرخشک نایاب و گران/ غذا کودکان به چالش داروخانه‌داران و معضل توزیع کنندگان تبدیل شده/ گرانی بیشتر در راه است؟ + صوت

رکنا، شیرخشک به یک معضل چند ضلعی در کشور تبدیل شده است. شهروندانی که کودک دارند و این کودک برای حیات به شیرخشک نیاز دارد، آواره خیابان ها شده اند تا بتوانند در یک داروخانه شیرخشک و غذا فرزند خود را بیابند. از سوی دیگر تولید‌کنندگان شیرخشک و داروخانه‌داران نیز با شیرخشک در یک چالش جدی قرار گرفته‌اند که سخن هر کدام از این سه ضلع غم انگیز است و از سوی دیگر ناراحت کننده این است که حرف در مورد زندگی، غذا و سلامت کودکان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهروندان تاکید دارند که نه تنها مشکل شیرخشک حل نشده که یا شیرخشک در داروخانه ها پیدا نمی شود یا با قیمت های متفاوت شیرخشک مواجه هستند که به شکلی که یک داروخانه 110 هزارتومان ، داروخانه دیگر 130 تا 140 هزار تومان هر قوطی شیرخشک را قیمت گذاری کرده است. والدین بیان می کنند که به نظر می رسد، قیمت شیرخشک دچار گرانی ماهانه شده است.

شیرخشک نایاب و گران/ غذا کودکان به چالش داروخانه‌داران و معضل توزیع کنندگان تبدیل شده/ گرانی بیشتر در راه است؟ + صوت

این در حالی است که سازمان غذا و دارو با اشاره به این که طبق برآوردها هر کودک زیر ۲ سال نیاز به ماهانه ۸ قوطی شیرخشک دارد؛ اعلام کرده است که از این پس در هر ماه ۱۰ قوطی شیرخشک به صورت یارانه‌ای و ۱۰ قوطی نیز به صورت غیریارانه‌ای برای هر کودک در نظر گرفته شده و با ارائه کد ملی کودک به داروخانه‌ها، به متقاضیان ارائه می‌شود. این در حالی است که والدین تاکید دارند 10 قوطی شیرخشک ماهانه با یارانه برای کودکان کافی نیست و قیمت غیریارانه ای آن نیز گران است و والدین در کنار دیگر مخارجی که برای کودک و زندگی دارند این اضافه پرداخت در توانشان نیست ضمن اینکه حتی اگر توان داشته باشند در اکثر داروخانه ها با نبود شیرخشک مواجه می شوند.

علیرضا سالم عضو رسمی شورای عالی داروخانه های ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اینکه چرا شیرخشک در داروخانه ها نیست و اگر هست چرا اینقدر گران است و از سوی دیگر آیا بیمه سلامت ما به التفاوت را به موقع پرداخت می کند یا خیر اینگونه توضیح داد: به هیج وجه ما به التفاوت بیمه به موقع پرداخت نمی شود.بیمه های همگانی قادر به پرداخت وظیفه خود در خصوص پرداخت معوقات بیمه نیستند. وقتی به بیمه مراجعه می کنند می گویند پرداخت این ما به التفاوت وظیفه سازمان هدفمندی یارانه است و برنامه و بودجه است.

وی تاکید داشت: داروخانه داران با ماجرای فروش شیرخشک وارد یک چالش شده اند. فروش هر شیرخشک حداقل 15 دقیقه زمان از داروخانه می گیرد زیرا باید مراحل مختلف ثبت نام و هویت سنجی خریدار را طی کند.

علیرضا سالم افزود: عملا یک سرمایه گذار داروخانه ، مدیر داروخانه یا یک داروساز برای یک سود ناچیز هر قوطی شیرخشک باید یک پروسه طولانی را طی کند در حالیکه در خصوص بازپرداخت معوقات هم ضمانت اجرایی وجود ندارد.

توضیحات تکمیلی را علیرضا سالم عضو رسمی شورای عالی داروخانه های ایران را می توانید در بخش صوت بشنوید.

شرایط ارز تغییر نکند 4 ماه دیگر بحران شیرخشک به اوج می رسد

هانی تحویل زاده ، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نیز ششم دی ماه 1402 در در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه شیرخشک سه مرحله دارد تا به دست مردم برسد اینگونه توضیح داده بود: مرحله اول تولید است و مراحل بعدی توزیع و عرضه است. در حال حاضر بخش تولید به دلیل اینکه بدهی های ارزی تولیدکنندگان کم شده است شرایط مناسبی دارد. به شخصه معتقدم مرحله بعدی که توزیع را در بر می گیرد نیز دچار مشکلی نیست و گره در بخش عرضه است.

وی در ادامه با تاکید به درگیری بیمه و داروخانه افزود: احتمالا چون بیمه بدهی به داروخانه ها دارد و بخشی از پول فروش شیرخشک نیز باید از سوی بیمه به داروخانه ها پرداخت شودو بیمه ها هم از نظر پرداختی به داروخانه ها بدقولی می کنند، داروخانه ها هم ناراضی هستند و محصولاتی که فروش آنها به بیمه ارتباط دارد خریداری نمی کنند و اینگونه است که در بخش عرضه شیرخشک برای مردم گرفتاری ایجاد شده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان شیرخشک در ادامه گفت: در بخش تولید شیرخشک اگر به مشکلات تولیدکنندگان توجه نشود در آینده احتمال ایجاد کمبود دوباره شیرخشک در کشور وجود دارد. مشکلات هم به برنامه ریزی های نامناسب تغییر نرخ ارز بر می گردد. ماه گذشته نرخ ارز دولتی برای تولید شیرخشک نوزاد از 4200 به 2850 تغییر کرد. یعنی باید مواد اولیه را 7 برابر گذشته خریداری کنیم. این تغییر نرخ ارز زمانی انجام شد که موجودی کارخانه ها به اندازه کافی نیست و وقتی موجودی کافی نیست، تولید کنندگان مواد اولیه ندارند و باید مواد خریداری شود و این خرید تازه یعنی خریداری مواد اولیه با افزایش قیمت 7 برابری، این شرایط در حالی است که هیچ خط اعتباری برای تولید کنندگان در نظر گرفته نشده است با کمبود نقدیندگی مواجه هستند. در این شرایط تولید کنندگان اجبارا، شیرخشک کمتری تولید می کنند و بازار شیرخشک دوباره ملتهب می شود.

هانی تحویل زاده در مورد افزایش قیمت شیرخشک نیز گفت: تغییر قیمت شیرخشک مربوط به تعیین سازمان غذا و دارو است. زمان نامناسبی برای تغییر نرخ ارز مشخص شد.بهتر بود این تغییر در پایان سال صورت می گرفت. آن زمان تولید کنندگان حداقل به اندازه چهارماه موجودی داشتند و تغییر نرخ ارز بر تولیدات آنها اثر گذار نبود. وقتی غذا و دارو نرخ ارز را به طور ناگهانی تغییر داد خود به خود قیمت شیرخشک هم تغییر کرد و افزایش یافت. اول باید بستر تغییر نرخ ارز ایجاد ، سپس اعمال می شد تا بر قیمت اثرگذار نبود و مردم هم گرفتار گرانی نمی شدند. اینکه 25 آبان ، روز پنجشنبه، تماس گرفتند که بیایید که نرخ ارز تغییر کرده است هم به تولید کننده و هم مصرف کننده شوک وارد کرد و همه را در شرایط ناراضی قرار داد. سازمان غذا و دارو باید مشورت کردن را پیشه کند.

رئیس انجمن تولید کنندگان شیرخشک در خصوص اینکه اگر شرایط ارزی و تولید به همین شکل کنونی پیش برود چه اتفاقی در بازار شیرخشک رخ خواهد داد تاکید داشت: به زودی با بحران دوباره شیرخشک مواجه می شویم و تا چهارماه آینده به اوج خود خواهد رسید. وقتی هم که بحران ایجاد شود، هزینه رفع بحران خیلی بیشتر است و به حتم شیرخشک گران تر خواهد شد. به طور مثال وقتی شیرخشک های فوریتی وارد شد هم قیمت ارزبری آنها سه برابر شد و هم قیمت ریالی صعودی شد. ضمن اینکه شیرخشک های فوریتی دچار افت کیفیت بودند و بخشی از آنها هنوز عرضه نشدند زیرا از نظر کیفیتی تایید نشدند. ارزی که بانک مرکزی برای واردات به سازمان غذا و دارو می دهد تا شیرخشک فوریتی وارد شود همان را صرف نقدینگی شرکت ها بکنند، تولید کنندگان داخلی به سرعت می توانند سه برابر تولید کنند و تامین شیر خشک کشور را انجام دهند. این سرعت حائز اهمیت است زیرا وقتی برای تامین شیرخشک فوریتی اقدام می شود در زمان کم میسر نمی شود. ضمن اینکه امکان دارد تاریخ انقضاهایشان محدود و کیفیت هم کم باشد و جامعه را نیز با مشکل مواجه می کند.

وی در پایان تاکید داشت: همان روشی که در بازار دارو شکل دادند حال در بازار شیرخشک ایجاد شده است. پارسال هم ارز دارو را از 4200 به 2850 تغییر دادند آنهم قبل از اینکه شرکت های داروسازی بتوانند خود را با شرایط تطبیق بدهند.شرکت های تولید کننده با کمبود نقدینگی مواجه شدند، تولیداتشان کم و دارو نایاب شد. الان وضعیت دارو بهتر شده است زیرا تولید کنندگان دارو در این مدت توانستند خود را با تغییرات تطبیق بدهند ، دارو بیشتری تولید کنند و بازار دارو را آرامتر کنند. شرایط شیرخشک هم همین است. تا تولید کنندگان شیرخشک بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند نزدیک یکسال و نیم به طول خواهد انجامید و در این مدت بازار شیرخشک ناآرام خواهد بود.

خبرنگار: آزاده مختاری


شیرخشک نایاب و گران/ غذا کودکان به چالش داروخانه‌داران و معضل توزیع کنندگان تبدیل شده/ گرانی بیشتر در راه است؟ + صوت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا زنگ زورخانه پولاد شیراز بازهم نواخته می‌شود؟