کتاب‌های برندۀ جایزۀ نوبل که باید بخوانیم!


کتاب‌های برندۀ جایزۀ نوبل که باید بخوانیم!

آکادمی سوئد هر ساله در اوایل اکتبر جایزهٔ ادبیات نوبل را بر طبق وصیت‌نامهٔ آلفرد نوبل، به نویسنده‌ای می‌دهد که «برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه» را خلق کرده باشد و این جایزه معمولاً به مجموعه آثار یک نویسنده تعلق می‌گیرد. در ادامهٔ...

آکادمی سوئد هر ساله در اوایل اکتبر جایزهٔ ادبیات نوبل را بر طبق وصیت‌نامهٔ آلفرد نوبل، به نویسنده‌ای می‌دهد که «برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه» را خلق کرده باشد و این جایزه معمولاً به مجموعه آثار یک نویسنده تعلق می‌گیرد. در ادامهٔ مقاله بیست اثر برجستۀ ادبی از نویسندگان برندۀ جایزۀ نوبل را به شما معرفی می‌کنیم، با ما همراه شوید.

برای تهیه کتاب های این لیست و به صورت کلی خرید کتاب به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت فروشگاه کتاب ۳۰بوک سری بزنید و درباره کتاب‌های روز جهان مطلع شوید.

بازماندهٔ روز اثر کازوئو ایشی گورو

بازماندهٔ روز رمانی اثر کازوئو ایشی گورو نویسندهٔ بریتانیایی است که در سال 1989 منتشر شد. قهرمان داستان پیشخدمتی به نام استیونز است که سابقه‌ای طولانی در خدمت دارد و در یک سفر جاده‌ای برای دیدار همکارش، خاطرات و رویدادهای خدمتش در دارلینگتون هال را در دهه‌های 1920 و 1930 به‌خاطر می‌آورد.

جنگ چهره‌ی زنانه ندارد اثر سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ

کتاب جنگ چهره‌ی زنانه ندارد اثر سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ روزنامه‌نگار و نویسندهٔ اهل بلاروس است که در سال 1985 منتشر شد. این کتاب مونولوگ‌های زنان روس درگیر جنگ است و نویسنده در مورد جنبه‌های ناپیدای جنگ جهانی دوم از زبان زنان صحبت کرده است.

مکان واقعی اثر آنی ارنو

کتاب مکان واقعی اثر آنی ارنو نویسندۀ ۀ فرانسوی و استاد دانشگاه است. این کتاب خودزندگی‌نامهٔ این نویسنده محسوب می‌شود و او در آن از زندگی، مردم و مسائل مربوط به زنان صحبت کرده است. آثار ادبی این نویسنده اغلب خودزندگی‌نامه است و رابطهٔ تنگاتنگی با جامعه‌شناسی دارند.

بهشت اثر عبدالرزاق گورنا

کتاب بهشت رمانی تاریخی اثر عبدالرزاق گورنا نویسندهٔ بریتانیایی است که در سال 1994 منتشر شد. این رمان داستان یوسف است، پسری که در شهر خیالی کاوا در تانزانیا در اواخر قرن بیستم به دنیا می‌آید و شما در این کتاب داستانِ زندگی او را می‌خوانید.

دلهره دروازه‌بان هنگام ضربه پنالتی اثر پیتر هاندکه

کتاب دلهره دروازه‌بان هنگام ضربه پنالتی اثر پیتر هاندکه نویسنده و نمایشنامه‌نویس اتریشی است که در سال 2019 برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شد. این کتاب داستان زندگی شخصیتی به نام یوزف بلوخ است، دروازه‌بان مشهوری که از کارش اخراج می‌شود و سعی می‌کند با این موضوع کنار بیاید اما به دلیل ابتلا به اختلالات روانی و ادراکی دست به قتل می‌زند.

خانه روز، خانه شب اثر اولگا توکارچوک

کتاب خانه روز، خانه شب اثر اولگا توکارچوک رمان‌نویس لهستانی است که در سال 1998 منتشر شد. این کتاب گرچه اسماً رمان است اما در واقع مجموعه‌ای از داستان‌ها، طرح‌ها و مقالاتی دربارهٔ خاطرات و زندگی نویسنده در روستایی لهستانی است که به‌نوعی به هم مرتبط هستند.

فراتر از فراموشی اثر پاتریک مودیانو

کتاب فراتر از فراموشی اثر پاتریک مودیانو نویسنده و رمان‌نویس تحسین‌برانگیز فرانسوی است که در سال 2014 برندهٔ جایزهٔ نوبل ادبیات شد. راوی در سال 1995 به نوشتن خاطراتش می‌پردازد و نگاهی به گذشته می‌اندازد؛ به زمانی که مجبور شد ترک تحصیل کند و با فروختن کتاب‌های هنری قدیمی‌اش زندگی را بگذراند و سپس از حوادثی می‌گوید که زندگی‌اش را دگرگون کردند.

زندگی عزیز اثر آلیس مونرو

کتاب زندگی عزیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه، اثر آلیس مونرو نویسندهٔ کانادایی است. این کتاب در سال 2012 منتشر شد. آلیس مونرو در داستان‌های این کتاب از حوادث، تصادفات و خطرات زندگی‌ روزمره می‌گوید و پرتره‌ای درخشان و فراموش‌نشدنی از زندگی را به‌تصویر کشیده است.

سور بُز اثر ماریو بارگاس یوسا

کتاب سور بُز رمانی از ماریو بارگاس یوسا نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاستمدار اهل پرو است که در سال 2000 منتشر شد. داستان این کتاب در جمهوری دومینیکن می‌گذرد و نویسنده از آخرین روزهای حکومت دیکتاتوری رافائل تروخیو در این کشور و لحظهٔ ترورش می‌گوید و همچنین بخشی از داستان را از دید قاتلان او روایت کرده است.

اردوگاه عذاب اثر هرتا مولر

کتاب اردوگاه عذاب اثر هرتا مولر نویسندهٔ آلمانی است. این کتاب در سال 2009 منتشر شد و موضوع آن مربوط به سال 1945 است؛ زمانی که ارتش سرخ شوروی، رومانی را اشغال کرد و اقلیت زنان و مردان آلمانی در رومانی به اردوگاه کار اجباری گولاگ تبعید شدند.

فرزند پنجم اثر دوریس لسینگ

کتاب فرزند پنجم رمانی کوتاه اثر دوریس لسینگ نویسندهٔ بریتانیایی است که در سال 1988 در بریتانیا منتشر و به زبان‌های مختلف ترجمه شد. این کتاب داستان زندگی شادِ یک زوج متاهل و تغییرات زندگی آن‌ها پس از به‌دنیا آمدن پنجمین فرزندشان «بِن» است.

نام من سرخ اثر اورهان پاموک

کتاب نام من سرخ اثر اورهان پاموک نویسندهٔ ترکیه‌ای است که در سال 2006 برندهٔ جایزهٔ نوبل شد. این کتاب در سال 1998 منتشر شد و داستان مینیاتوریست‌های امپراتوری عثمانی در سال 1951 است. همین رمان اورهان پاموک را به شهرت رساند. او این رمان را با الهام از رمان «نام گل سرخ» اثر امبرتو اکو نوشته است.

جشن تولد اثر هارولد پینتر

کتاب جشن تولد، نمایشنامهٔ بلندی از هارولد پینتر نویسنده و فعال سیاسی انگلیسی است و یکی از پراجراترین و مشهورترین نمایشنامه‌های این نویسنده به‌شمار می‌رود. این کتاب حول محور جشن تولد استنلی وِبر می‌گردد، مردی که سابقاً پیانو می‌نواخته و اکنون در یک مسافرخانهٔ کوچک زندگی می‌کند. حضور دو غریبه جشن تولد او را به یک کابوس تبدیل می‌کند.

زندگی و زمانه مایکل ک اثر جی ام کوتسیا

کتاب زندگی و زمانه مایکل ک اثر جی ام کوتسیا نویسندهٔ اهل افریقای جنوبی است که در سال 1983 منتشر شد. رمان داستان مردی به نام مایکل است که سفری سخت را در میان یک جنگ داخلی از کیپ‌تاون آغاز می‌کند تا به روستای زادگاهش برسد.

خانه‌ای برای آقای بیسواس اثر وی. اس. نایپل

کتاب خانه‌ای برای آقای بیسواس اولین رمان از وی. اس. نایپل رمان‌نویس و مقاله‌نویس بریتانیایی است که در سال 1961 منتشر شد. این کتاب داستان مردی به نام بیسواس است، که پیوسته برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کند اما همیشه شکست می‌خورد. نویسنده در این رمان با دیدگاه پسا استعماری نگاهی به دنیای استعمارگرایانه انداخته است.

خرید قلاب ماهیگیری برای پدر بزرگ اثر گائو چینگ ژیان

کتاب خرید قلاب ماهیگیری برای پدربزرگ مجموعه‌ای از شش داستان کوتاه اثر نویسنده، نقاش و منتقد چینی گائو چینگ ژیان است که در سال 2004 منتشر شد. هر داستان این کتاب موضوعی مختلف و جداگانه از شکنندگی عشق و زندگی و قدرت فراموش‌نشدنی حافظه است.

سال‌های سگ اثر گونتر گراس

کتاب سال‌های سگ رمانی از گونتر گراس نویسندهٔ آلمانی است که در سال 1963 منتشر شد. این رمان در سه زمان مختلف بین دههٔ 1920 تا 1950 می‌گذرد و داستان زندگی دو دوست از سال‌های قبل از جنگ آلمان است.

کوری اثر ژوزه ساراماگو

کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو نویسندهٔ پرتغالی است که در سال 1995 منتشر شد. این کتاب یکی از معروف‌ترین رمان‌های اوست و داستان آن دربارهٔ یک اپیدمی مرموز است که منجر به نابینایی تعداد زیادی از مردم شده و موجب فروپاشی اجتماعی می‌شود.

کلارا و خورشید اثر کازوئو ایشی گورو

کلارا و خورشید هشتمین اثر کازوئو ایشی گورو نویسندهٔ بریتانیاییِ برندهٔ جایزهٔ نوبل است که در سال 2021 منتشر شد. داستان این رمانِ علمی- تخیلی در آینده‌ای نامشخص در ایالات متحده رخ می‌دهد و کتاب از دید کلارا روایت می‌شود، یک ربات که با انرژی خورشیدی کار می‌کند.

بین‌القصرین اثر نجیب محفوظ

کتاب بین‌القصرین اولین جلد از سه‌‌گانهٔ نجیب محفوظ نویسنده و روزنامه‌نگار مصری است. او در این سه‌گانه داستان زندگی سه‌نسل از یک خانواده را به تصویر کشیده و در میان آن از دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی مصر می‌گوید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...