با تعطیل کردن کشور، آلودگی هوا مدیریت نمی شود/ تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هوا است


با تعطیل کردن کشور، آلودگی هوا مدیریت نمی شود/ تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هوا است

محسن پیرهادی،رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت:تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست.

یکی از طرح نمایندگان بخش خصوصی که با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته هوای پاک ارائه شد؛ تصویب لایحه تعطیلی زمستانی مدارس است.

سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: یک راهکار خاص داریم، تعطیلی زمستانی یک ماهه مدارس در بازه 15 آذر تا 15 دی اضافه شود و در مقابل تعطیلات تابستانی در خرداد و شهریور کم شود

طرحی که بارها مطرح اما به سرانجامی نداشته است.

محسن پیرهادی،رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در این رابطه گفت: دربحث تعطیلات زمستانی در نظرگرفتن چند نکته اهمیت دارد،ماهیت و اصل پیشنهاد خوب است و می‌توان با کاستن 10 روز از تعطیلات تابستان وتوزیع طی نیم دوم سال به نوعی آن را سامان دهی کرد والبته باید توجه داشت که این تعطیلات نه به صورت از پیش تعطیل شده بلکه در قالب بسته بندی‌هایی در نظر گرفته شود که ما با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم و به ناچار باید به سمت تعطیلی کلانشهرها یا شهرهای صنعتی اقدام کنیم.

او ادامه داد: به همین دلیل باید با در نظر گرفتن نظم و شرایط بخش اداری،اقتصادی و آموزشی کشور شرایطی را ایجاد کنیم که تعطیلات زمستانی سبب تداخل در این امور نباشد،به عنوان مثال پیشنهادی که درمورد تعطیلی یک ماهه درزمستان مطرح می شود،سبب برهم زدن این نظم شده ومشکلات جدی ای ایجاد می‌کند،ضمن این که در بحث کنترل و مدیریت آلودگی هوا درنیمه سال نیز نمی‌تواند آنچنان موثر باشد.

با تعطیل کردن کشور، آلودگی هوا مدیریت نمی شود/ تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هوا است

تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه بنابراین صرف تعطیلات زمستانی به عنوان یک بسته تعطیلاتی در نیمه دوم سال ایده مناسب برای مدیریت آلودگی هوا نیست،ادامه داد:علت این است این تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست وما نمی‌توانیم با تعطیل کردن کشورمسئله آلودگی هوا را مدیریت کنیم،بلکه باید به سمت ریشه‌ای حل کردن این معضل برویم ودر این بستر نیازمند اجرایی کردن قانون هوای پاک با اولویت بخشیدن به احکامی هستیم که اثرگذاری بیشتری دارند.

او ادامه داد:توسعه وبهسازی حمل و نقل عمومی و ساماندهی ترددهای خودروهای شخصی دو گام موثر و ویژه در مقابله با معضل آلودگی هواست،برنامه ریزی برای جایگزینی خودروهای هیبریدی با خودروهای سوخت فسیلی وتوجه به تکنولوژی و برنامه ریزی های روز دنیا دراین زمینه موثراست،دراین حوزه می‌توان با تسهیل واردات خودروهای اقتصادی هیبریدی در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.

برق خودروهای برقی از کجا تامین می شود؟

پیرهادی گفت:نکته دوم واثرگذار در بحث بهسازی خودروهای شخصی در قانون هوای پاک،واردات و تولید خودروهای برقی است،در بحث خودروهای برقی نسبت به رویه جهانی ما دارای عقب‌ماندگی جدی هستیم چرا که هم در بحث تامین برق مصرفی در زمان پیک مصرف دچار ناترازی هستیم،به همین دلیل اگر برق خودروها را هم از شبکه مصرفی تامین کنیم،دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری ادامه داد:واردات خودرو برقی نیازمند بسترسازی مناسب از تهیه برق مصرفی آنها وقیمت گذاری مناسب برای آن گرفته تا ایجاد جایگاه های شارژ ویژه این خودروهاست،بنابراین در این مقوله باید برنامه‌ریزی و برآورد کارشناسانه صورت بگیرد.

وی افزود:برای سامان دهی بحث خودروهای شخصی هم از جهت سوخت مصرفی و هم کیفیت آن باید به سمتی برویم که خودروهای با سوخت مصرفی کمتر- به صورت میانگین سوخت 4 تا 5 لیتر برای هر100 کیلومتر-در کنار واردات خودروهای برقی و هیبریدی انجام شود،چرا که حوزه باید ازچند سبد،ناوگان خودرویی کشور را به روز وساماندهی کنیم.

لزوم حمایت از خریداران خودروی برقی

به گفته او واردات خودروی برقی را باید به میزانی انجام دهیم که بتوانیم فرهنگ استفاده از آن و زیرساخت های استفاده از آن را فراهم کنیم،همچنان که برنامه‌ریزی کشورهای توسعه یافته برای جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای سوخت فسیلی نیز در بازه زمانی 10 تا 15 ساله تعریف شده،ضمن اینکه از مصرف کنندگان خودروهای برقی نیز حمایت ویژه می‌کنند،مثلا در آلمان به خریداران خودروهای برقی حدود 5 هزار یور کمک بلاعوض می‌کند.

هنوز در تهران خودروی برقی ندیده ایم

پیرهادی گفت:ماهم در کشورمان باید به سمتی برویم که گام به گام،هدفمند و برنامه ریزی شده بستر را برای استفاده از خودروهای برقی مهیا کنیم،مثلا الان در شهر تهران هنوزکسی خودروی برقی ندیده که شرایط وچگونگی استفاده از آن را درتهران محک بزند،یعنی ما درباره چیزی صحبت می کنیم که اصلا آن را ندیده‌ایم.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه دولت هم با حضور آقای علی آبادی در وزارت صمت اقبال خوبی نسبت به واردات خودروهای برقی دارد،تاکید کرد:از آنجا که آلودگی هوا جامعه را منزجر کرده،علاقه به استفاده از این خودروها در میان شهروندان هم دیده می‌شود،بنابراین دولت باید به سمتی برود که تعدادی خودروی برقی را وارد کند تا با آزمایش آن در سطح جامعه، خروجی آن مشخص شود.

پیرهادی در پایان تاکید کرد:نکته مهم و اساسی در مقوله مقابله با معضل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس شهری ، ون و مترو است که باید در اولویت قرارگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | لحظاتی عجیب و ترسناک از تغییر رنگ خورشید در چین