افزایش سن بازنشستگی لغو می شود؟


افزایش سن بازنشستگی لغو می شود؟

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون نیست.علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در یادداشتی خبر داد ما طیفی از نمایندگان، به‌زودی طرحی دو فوریتی را آماده خواهیم کرد و از مجلس می‌خواهیم این مصوبه افزایش سن بازنشستگی را لغو کند تا به مرجله اجرا نرسد.

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون نیست.علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در یادداشتی در خبرآنلاین خبر داد ما طیفی از نمایندگان، به‌زودی طرحی دو فوریتی را آماده خواهیم کرد و از مجلس می‌خواهیم این مصوبه افزایش سن بازنشستگی را لغو کند تا به مرجله اجرا نرسد.

اواخر آبان ماه بود که بهارستان‌نشینان در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند. بر اساس آن سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال تعیین شد. حالا اخیرا سخنگوی شورای نگهبان نیز خبر داده که افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشده است. بیاییم نگاهی به این مصوبه بیاندایم و موافقان و مخالفان آن را مرور کنیم.

پنج بند اصلی این مصوبه به این شرح است، بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود.

افزایش سن بازنشستگی لغو می شود؟

بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود.

بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌شود.

بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌شود.

بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس موافق افزایش سن بازنشستگی

یکی از مدافعان افزایش سن بازنشستگی، مرکز پژوهش‌های مجلس است که با بررسی وضعیت ناپایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی می‌گوید بروز وضعیت فعلی دلایل مختلفی داشته که یکی از مهم‌ترین آنها، بازنگری نکردن در ضوابط بازنشستگی و برقراری مستمری متناسب با تغییرات جمعیتی است. مطابق بررسی‌ها، مصوبه برنامه هفتم توسعه در مورد افزایش سن بازنشستگی، یک اقدام کارشناسی و در جهت حفظ منافع بلندمدت عمومی است که می‌تواند به کند شدن روند افزایش ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی کمک کند. البته مرکز پژوهش‌ها به صراحتا اعلام می‌کند که به سرانجام رسیدن این اصلاح، به تنهایی کافی نیست و برای حل مساله صندوق‌‌های بازنشستگی، به مجموعه‌ای از اصلاحات در سایر بخش‌ها نیاز است.

مرکز پژوهش‌های همچنین می‌افزاید که پایین بودن سن بازنشستگی موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی برای جوانان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت