چشم‌‌‌‌‌‌انداز ناهموار وال‌‌‌‌‌‌استریت


دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: شاخص معیار بورس آمریکا با عبور از مقاومت ۴۸۰۰واحدی به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده‌است، با این حال بسیاری از فعالان بازار کماکان چشم‌‌‌‌‌‌انداز وال‌‌‌‌‌‌استریت در سال‌جاری را نوسانی پیش‌بینی می‌کنند. براساس گزارش تحلیلی فایننشال‌تایمز، شاخص سهام S P ۵۰۰ پس از شروعی متزلزل در سال‌۲۰۲۴، روز جمعه به پشتوانه رالی قدرتمند شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، موفق به‌ثبت رکوردی جدید شد.

شاخص اصلی بازار سهام آمریکا روز جمعه با رشد ۱.۲‌درصدی به ۴۸۳۹واحد رسید ‌و از اوج قبلی خود که در ژانویه ۲۰۲۲ لمس شده‌بود، عبور کرد. این نماگر نزدیک به یک ماه و همزمان با رالی داغ آخرسال بورس آمریکا درحوالی رکورد قبلی خود در نوسان بود و درنهایت هفته گذشته توانست این مقاومت دوساله را بشکند. با این حال باید اشاره کرد که شتاب رشد بازار سهام آمریکا با آغاز سال‌جدید کند شده‌است. این اتفاق پس از آن رخ‌داده‌است که داده‌های ناامیدکننده اقتصادی، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به آغاز زودهنگام کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را کمرنگ‌‌‌‌‌‌تر کرده‌است. حتی با درنظرگرفتن صعود قابل‌‌‌‌‌‌توجه روز جمعه، شاخص S P ۵۰۰ تنها ۱.۵‌درصد در ماه‌جاری رشد کرده‌است، درحالی که این نماگر در رالی ۹هفته‌ای که از اواخر اکتبر آغاز شده‌بود، ۱۶‌درصد افزایش‌یافت. برخی سرمایه‌گذاران گرچه انتظار دارند که بورس نوسانی باقی‌بماند، اما همچنان نسبت به روند صعودی وال‌‌‌‌‌‌استریت در ماه‌های آینده خوشبین هستند. به عقیده جف میلز، استراتژیست ارشد بازار، اگر رشد اقتصادی مطابق انتظار ادامه یابد و روند کاهشی تورم ادامه پیدا کند، این اتفاق برای اغلب سهم‌‌‌‌‌‌ها نکته‌‌‌‌‌‌ای مثبت محسوب می‌شود. ممکن است شاخص ‌بار دیگر رشد ۲۰ تا ۲۵‌درصدی را تجربه نکند، اما فضای کنونی طوری است که اجازه می‌دهد درآمد شرکت‌ها مطلوب باشد و بازار به‌تدریج روبه بالا حرکت کرده و یک سال‌خوب دیگر (برای وال‌‌‌‌‌‌استریت) رقم بخورد.»

شاخص تکنولوژی‌‌‌‌‌‌محور «نزدک کامپوزیت» نیز از اواخر اکتبر نزدیک به ۲۰‌درصد بالا رفته‌است، اما هنوز باید پنج‌درصد دیگر رشد کند تا بتواند از اوج قبلی خود عبور کند. محرک اصلی رالی بازار از اواخر اکتبر تغییر انتظارات درمورد روند نرخ بهره بود، به‌طوری که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده بودند که افت تورم به بانک‌مرکزی آمریکا اجازه خواهد داد که کاهش نرخ بهره را درآینده نزدیک آغاز کند. نرخ بهره پایین‌تر معمولا با کاهش جذابیت دارایی‌های کم‌ریسک‌‌‌‌‌‌تری مانند اوراق خزانه، به تقویت بازار سهام کمک می‌کند.

ترکیب امیدبخش

همزمان با بهبود انتظارات نسبت به چرخش سیاست پولی فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران درمورد احتمال افزایش درآمد شرکت‌ها به پشتوانه «فرود نرم» اقتصاد آمریکا (به‌معنای کاهش تورم بدون وقوع رکود شدید) امیدوارتر شده‌اند.

این «ترکیب امیدبخش» به موتورمحرک رشد فراگیر سهام شرکت‌های مختلف تبدیل شد، به‌طوری که درهفته‌های پایانی سال، شرکت‌های کوچک‌تر حتی عملکردی بهتر از غول‌های تکنولوژی (که سال‌ فوق‌‌‌‌‌‌العاده‌‌‌‌‌‌ای را پشت‌سرگذاشته بودند) تجربه کردند.

با این وجود، رشد هفته گذشته نماگر معیار بورس آمریکا که منجر به‌ثبت رکورد جدیدی شد، یکبار دیگر ناشی از صعود چشمگیر سهام شرکت‌های بزرگ فناوری مانند: متا، مایکروسافت و انویدیا که وزن بالایی در این شاخص دارند، بود. نکته هشداردهنده این است که نسخه هم‌وزن شاخص S P ۵۰۰ از آغاز سال‌جاری یک‌درصد افت کرده‌است. عدم‌ فراگیربودن رشد هفته اخیر وال‌‌‌‌‌‌استریت انتظارات درمورد آینده نوسانی بورس را تقویت کرده‌است. یک استراتژیست ارشد بازار هشدار می‌دهد که رالی صعودی که به رشد چند سهم محدود وابسته باشد، بعید است بتواند چند سال ادامه پیدا کند. این کارشناس البته اضافه می‌کند؛ اینکه با وجود رشد قابل‌‌‌‌‌‌توجه بازار، قیمت سهم‌‌‌‌‌‌ها کماکان معقول است، نکته مثبتی تلقی می‌شود. بلومبرگ نیز در گزارش هفتگی خود به تحولاتی که تاثیر مثبتی بر روند بازار سهام دارند، اشاره کرده‌است. یکی از این عوامل، آرام‌شدن بازار بدهی است که برای وال‌‌‌‌‌‌استریت اتفاق خوبی محسوب می‌شود و ریسک‌‌‌‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد. عامل دیگری که اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرد، انتشار گزارشی بود که از دید بازار به نفع وال‌‌‌‌‌‌استریت عمل خواهد کرد. این گزارش که حاکی از کاهش انتظارات تورمی همزمان با بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان است، سناریوی «فرود نرم» اقتصاد آمریکا را تایید می‌کند.

به گفته یک کارشناس بازار، کاهش فشارهای تورمی همزمان با چشم‌‌‌‌‌‌انداز نرخ بهره پایین‌تر و احتمال «فرود نرم» اقتصادی، اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران را تقویت کرده‌است. یک تحلیلگر دیگر معتقد است که با شروع سال‌۲۰۲۴، اخبار مثبت درمورد شرایط بنیادین اقتصادی بسیار بیشتر از اخبار بد بوده‌‌‌‌‌‌ و تورم نیز درحال آرام‌گرفتن است. «آنچه مشاهده می‌شود، احتمال مهار تدریجی تورم، پایان چرخه افزایشی نرخ بهره و شتاب‌‌‌‌‌‌گیری مجدد رشد اقتصادی در نیمه دوم سال‌۲۰۲۴ را تایید می‌کند.»

درهمین حال، گزارش «بنک آو آمریکا» حاکی از آن است که همزمان با قرارگرفتن بازده اوراق معیار ۱۰‌ساله خزانه آمریکا در دامنه ۳.۷۵‌درصد تا ۴.۲۵‌درصد، اقبال سرمایه‌گذاران به سهم‌‌‌‌‌‌های رشدمحور همچون سهام شرکت‌های مربوط به حوزه هوش‌مصنوعی بیشتر شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی