شرط مهم اوکراین برای صلح با روسیه/ مسکو باید...


شرط مهم اوکراین برای صلح با روسیه/ مسکو باید...

اقتصادنیوز: مقامات اوکراینی در تازه‌ترین اظهار نظر می‌گویند که روسیه باید دست از تسلیحات هسته‌ای خود بردارد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «ایوان گاوریلوک» معاون وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با روزنامه «تگ‌اشپیگل» بیان کرد: درگیری اوکراین صرفا با آزادی کامل و بازگرداندن مرزها به سال ۱۹۹۱ می‌تواند خاتمه یابد. تازه آن موقع، مسکو و ائتلاف حامی کی‌یف می‌توانند سندی را به امضا برسانند که موجب ایجاد ساز و کار پیشگیرانه شود و از این طریق روسیه هرگز فکر جنگ دیگری علیه اوکراین و یا کشور دیگر را در آینده نخواهد کرد.

طبق گزارش راشا تودی، معاون وزیر دفاع اوکراین ادعا کرد: این سند هم‌چنین باید شامل این مورد باشد که روسیه دست از تسلیحات هسته‌ای خود بردارد زیرا این تسلیحات تهدیدی برای جهان است.

خبر مرتبط
تقویت محور تهران- مسکو- پکن در پی تحولات اوکراین

سایت خبری تحلیلی «میدل ایست مانیتور» در گزارشی با اشاره به در پیش بودن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و همزمانی این مذاکرات با پیشرفت تحولات سیاسی در اوکراین نوشت: اگرچه اختلاف نظر غرب و روسیه بر سر مسائل مرتبط با جنگ سوریه و مذاکرات هسته ای ایران همواره واضح بود، اما بحران کریمه این اختلافات را به نقطه جوش خود رساند. در حالی که درباره دو موضوع نخست، روسیه و غرب توانستند به طور مشترک کار کنند (روسیه پیشنهادی برای حل و فصل دیپلماتیک مساله سوریه مطرح کرد و نقش ولادیمیر پوتین در مذاکرات هسته ای نیز پررنگ بود) مساله کریمه بار دیگر گسل های موجود میان غرب و روسیه را باز کرد.

علاوه بر این مقام اوکراینی، «میخائیل پودولیاک» مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اظهارات مشابهی را عنوان کرد و گفت: مذاکرات باید زمانی برگزار شود که روسیه دچار شکست جهانی شود و مجبور شود خودش دست از تسلیحات هسته‌ای بردارد.

خبر مرتبط
موافقت بانک جهانی با 1.5 میلیارد دلار وام برای اوکراین

بانک جهانی در راستای یک بسته کمک مالی بین المللی، 1.5 میلیارد دلار وام را برای سه پروژه توسعه در اوکراین تصویب کرد.

وی افزود: شکست جهانی چیست؟ فدراسیون روسیه دیگر قادر نخواهد بود سلطه‌گری کند و دیگر نخواهد توانست از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند.

طی مجمع جهانی اقتصاد در داووس، زلنسکی بار دیگر بر فرمول صلح خود تاکید کرد و گفت که اوکراین باید به مرزهای ۱۹۹۱ بازگردد؛ اظهار نظری که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه آن را «پوچ و غیرمنطقی» توصیف کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان