شایع‌ترین سرطان‌ها در سن بالای 75 سال


شایع‌ترین سرطان‌ها در سن بالای 75 سال

ایتنا - پزشکان معتقدند در سنین بالای ۷۵ سال خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها به دلیل آسیب سلولی که در گذر زمان ایجاد شده بالا می‌رود اما تنها یک سوم از موارد ابتلا در این سن قابل تشخیص است.


با تشخیص سرطان شاه چارلز و پیوستن او به فهرست ۳۷۵ هزار نفره‌ای که امسال در این کشور به انواع سرطان مبتلا شده‌اند، مجله بریتانیایی سان، به بررسی انواع سرطان‌هایی که ممکن است افراد بالای ۷۵ سال به آن مبتلا شوند پرداخته است.

در مقاله‌ای که سان منتشر کرده از سرطان روده، ریه، پستان، پروستات و مثانه به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در سنین پیری و بالای ۷۵ سال یاد شده است.

پزشکان معتقدند در سنین بالای ۷۵ سال خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها به دلیل آسیب سلولی که در گذر زمان ایجاد شده بالا می‌رود اما تنها یک سوم از موارد ابتلا در این سن قابل تشخیص است.

یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در سنین بالا، سرطان ریه است که با علائمی از قبیل سرفه مزمن، عفونت ریه، سرفه خونی، تنگی نفس مداوم و درد هنگام تنفس و سرفه خود را نشان می‌دهد.

این سرطان اغلب دیر تشخیص داده می‌شود و هیچ آزمایش پیشگیرانه‌ای برای تشخیص آن وجود ندارد. افراد ۵۰ تا ۸۰ سال، افراد سیگاری که در ۲۰ سال گذشته دست‌کم روزی یک بسته سیگار کشیده‌اند و آن‌هایی که ۱۵ سال اخیر سیگار را ترک کرده‌اند، باید مورد غربالگری سرطان ریه با استفاده از سیتی‌اسکن با دوز پایین قرار بگیرند.

سرطان پستان که اغلب با علائمی نظیر لمس توده، تغییرات پوستی مثل چروکیدگی یا فرورفتگی روی پستان، خروج مایع از نوک پستان و تغییر در نوک و اندازه پستان همراه است، یک چهارم مبتلایان بالای ۷۵ سال در بین زنان بریتانیایی را شامل می‌شود.

شایع‌ترین سرطان‌ها در سن بالای 75 سال

به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی احتمال بقا پس از ابتلا به سرطان پستان در ۴۰ سال گذشته دو برابر شده و زنان می‌توانند با غربالگری و ماموگرافی، کنترل به موقع و بررسی ماهانه بدن خود به‌ویژه پس از دوران قاعدگی از ابتلا یا پیشرفت آن جلوگیری کنند.

سرطان پروستات به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در بین مردان با علائمی مثل تکرر ادرار در شب، مشکل در شروع ادرار و احساس درد و جریان ضعیف ادرار یا وجود خون در آن بروز می‌کند.

طبق آمار از هر ۸ مرد یک نفر به این نوع سرطان دچار می‌شود و اغلب در سنین بالا دیده شده است. ۲۵ درصد مبتلایان به این سرطان بالای ۷۵ سال سن دارند.

اگرچه سن غربالگری برای تشخیص سرطان پروستات را ۵۰ سال درنظر گرفته‌اند، اما پزشکان معتقدند در خانواده‌هایی که یکی از اعضا با این بیماری دست و پنجه نرم کرده، احتمال ابتلای اکتسابی وجود دارد و پیش از ۴۰ سالگی فرد، پروسه غربالگری باید آغاز شود.

سرطان روده معمولا با تغییر رنگ مدفوع، وجود خون در آن، اسهال، درد شکم یا وجود توده در آن و نفخ‌های مکرر همراه است و ۱۴ درصد مبتلایان از زنان و مردان بالای ۷۵ سال هستند.

غربالگری سرطان روده هر ۱۰ سال یکبار با آزمایش مدفوع و کولونوسکوپی انجام می‌شود و برای افرادی که سابقه بیماری روده داشته یا کسی در خانواده آن‌ها از این بیماری رنج می‌برده، غربالگری در سن ۴۵ سالگی توصیه می‌شود.

سرطان مثانه یکی دیگر از انواع سرطان‌های خطرناک برای افراد بالای ۷۵ سال است که اغلب با یکی از علائم وجود خون در ادرار، درد استخوان‌ها و شکم، تنگی نفس، وجود توده در کردن یا شکم و زردی خود را نشان می‌دهد.

این نوع سرطان در دو نوع سطحی و تهاجمی بروز می‌کند و ازجمله بیماری‌هاییست که اغلب دیر تشخیص داده می‌شوند. نوع سطحی سرطان مثانه تا ۷۰ درصد با واکسن BCG یا واکسن سل درمان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول