نخست‌وزیر ارمنستان: بین روسیه و غرب انتخاب نمی‌کنیم


نخست‌وزیر ارمنستان: بین روسیه و غرب انتخاب نمی‌کنیم

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ممکن است این کشور درباره عضویت در سازمان «پیمان امنیت جمعی» تجدیدنظر کند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید این کشور «دموکراتیک و در حال توسعه» است و در حال پیاده‌سازی اصلاحات گسترده‌ای به منظور «بهبود تاب‌آوری» خود است.

پاشینیان در مصاحبه‌ای با نشریه انگلیسی تلگراف که شامگاه یکشنبه منتشر شد، همچنین گفت نمی‌خواهد بین روسیه و غرب یک طرف را انتخاب کند.

او توضیح داد: «وقتی جنگ اوکراین آغاز شد، من گفتم درباره موضوع اوکراین، ما متحد روسیه نیستیم. این واقعیت است. می‌خواهم همچنین بگویم که درباره آمریکا، فرانسه و دیگر شرکا؛ همکاری امنیتی ما علیه شریک امنیتی دیگری نیست».

پاشینیان همچنین گفت: «شرکای ما ممکن است نگرانی‌هایی درباره روابط ما داشته باشند و یا این‌که چگونه این رابطه ممکن است بر دستورکارهای امنیتی آن‌ها تاثیر بگذارد. این موضوعی است که ما سعی می‌کنیم با گفت‌وگو در حداکثر شفافیت، درباره دستورکارهای مشترک شرکای خود مدیریت کنیم».

درحالی‌که عضویت در ناتو یک خط قرمز شفاف برای روسیه است، نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید «این سوالی نیست که با درباره آن بحث کرده و یا در حال بحث باشیم».

پاشینیان با این حال گفت ارمنستان ممکن است درباره عضویت در سازمان «پیمان امنیت جمعی» تجدیدنظر کند.

او در این‌باره گفت: «برخی صحبت‌ها در ارمنستان وجود دارد مبنی بر این‌که به چه میزان راهبرد مبتنی بر اتحاد، با منافع طولانی‌مدت ارمنستان سازگار است».

ارمنستان و روسیه عضو پیمان امنیت جمعی هستند و ایروان بارها از مسکو به دلیل عدم حمایت از آن در مناقشه با جمهوری آذربایجان، از روسیه انتقاد کرده است.

ارمنستان همچنین اخیرا به به دیوان کیفری بین‌المللی پیوسته و مسکو این اقدام را «غیردوستانه» خوانده است.

این دادگاه مستقر در لاهه در ماه مارس حکم بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام جنگ در اوکراین و آنچه آن را بازگرداندن غیرقانونی کودکان به روسیه عنوان کرده بود، صادر کرد.

پاشینیان درباره این اقدام ایروان نیز گفت: «بگذارید رازی را برای شما فاش کنم. ارمنستان از سال ۲۰۱۸ اصلاحات گسترده دموکراتیکی داشته است و من تصمیم نمی‌گیرم چه کسی بازداشت شود و چه کسی بازداشت نشود».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی