هراس از بازگشت راست افراطی/ کابوس تازه اروپا


هراس از بازگشت راست افراطی/ کابوس تازه اروپا

اقتصادنیوز: در سال 2024، افزایش توان جناح راست در نظرسنجی‌ها برجسته شده است، به طوری که پیش بینی می شود که راست ناسیونالیست و راست افراطی می‌توانند نزدیک به یک چهارم کرسی‌های پارلمان اروپا را در ژوئن به دست آورند.حال آنگونه که پولتیکو نوشته، حتی اگر راست میانه – که در حال حاضر بالاترین آرا را دارد – از تشکیل ائتلاف حکومتی با احزاب حاشیه ای قدرتمندتر خودداری کند، باز هم این احتمال وجود دارد که راست افراطی برای اولین بار بتواند بر سیاست اروپا تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادنیوز، ناظران می گویند، پارلمان بعدی اروپا بیشتر از پارلمان فعلی حامی روسیه و کمتر سبز به نظر می رسد. آیا واقعا اتحادیه اروپای حامی راست افراطی قدرت خواهد گرفت؟هر پنج سال یکبار، سیاستمداران جریان اصلی، مانند عقربه های ساعت، از ظهور رادیکال ها و پوپولیست ها قبل از انتخابات اروپا وحشت می کنند.اما پس از آن، به نظر می رسد که خطر ناگهان از بین می رود، زیرا نیروهای سنتی چپ میانه و راست میانه، ائتلاف هایی را بازتعریف می کنند.

افزایش شانس راست گرایان

در سال 2024، افزایش توان جناح راست در نظرسنجی‌ها برجسته شده است، به طوری که پیش بینی می شود که راست ناسیونالیست و راست افراطی می‌توانند نزدیک به یک چهارم کرسی‌های پارلمان اروپا را در ژوئن به دست آورند.حال آنگونه که پولتیکو نوشته، حتی اگر راست میانه – که در حال حاضر بالاترین آرا را دارد – از تشکیل ائتلاف حکومتی با احزاب حاشیه ای قدرتمندتر خودداری کند، باز هم این احتمال وجود دارد که راست افراطی برای اولین بار بتواند بر سیاست اروپا تأثیر بگذارد. این امر به چنین جریانی امکان می‌دهد ارزش‌های مقدس اتحادیه اروپا در مورد حاکمیت قانون و حقوق بشر را تهدید کرده و قوانین اصلی سبز و آب و هوا را مسدود یا حتی لغو کند.

سایمون هیکس، استاد سیاست تطبیقی فعال در دانشگاه اروپایی، با اشاره به انتخابات ژوئن که در آن 400 میلیون نفر در سراسر اتحادیه اروپا واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: "ما شاهد یک تمایل قابل توجه به جریان راست خواهیم بود." هیکس پیش‌بینی می‌کند که گروه راست افراطی هویت و دموکراسی (ID) در پارلمان اروپا، 40 کرسی را از آن خود کنند، به این معنی که این گروه می‌تواند 98 قانونگذار داشته باشد و به رتبه سوم برسد، مرتبه ای که در حال حاضر در اختیار لیبرال ها است. عیکس در ادامه می گوید، اگر پنجمین گروه بزرگ فعلی، گروه 67 عضوی راستگرای محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) - خانه قانون و عدالت لهستان (PiS) و برادران ایتالیایی حاکم ایتالیا - نیز حدود 18 کرسی را از آن خود کنند به چهارمین گروه بزرگ پارلمان تبدیل و از سبزها و لیبرال‌ها پیشی خواهند گرفت.

هراس از بازگشت راست افراطی/ کابوس تازه اروپا

پر رنگ تر شدن سایه راست افراطی

به گزارش رسانه های ایتالیایی، پس از انتخاباتی که اوربان بدان اشاره کرد، نمایندگان پارلمان فیدز مجارستان به گروه راستگرای ملونی خواهند پیوست. این اقدام باعث افزایش صفوف این گروه خواهد شد و همان چیزی است که ناسیونالیست‌های لهستانی که از زمان خروج محافظه‌کاران بریتانیا بر این گروه تسلط داشته‌اند نیز پذیرای آن هستند. مایکل اشتراوس، سخنگوی گروه راست گرای ملونی گفت: «اگر درخواستی پس از انتخابات وجود داشته باشد، ما خوشحال خواهیم شد که مذاکره کنیم و ببینیم». گرگلی گولیاس، وزیر دفتر نخست‌وزیر مجارستاننیز براین باور است که راست گرایان ایتالیا و مجارستان شانس واقعی دارند تا به قوی‌ترین جناح پارلمان اروپا تبدیل شوند.این گزاره می‌تواند بر سیاست‌های خروجی از نهادهای تصمیم‌گیر اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده تأثیر بگذارد.

یکی از مقامات ارشد بزرگترین گروه در پارلمان، حزب راست میانه خلق اروپا، گفت: «حتی اگر اکثریت فعلی را در پارلمان بعدی داشته باشید، فکر می‌کنم پویایی‌ها به طرز چشمگیری تغییر کرده است».به باور گروهی، افزایش نمایندگان جناح راست می‌تواند روند تصویب پارلمان برای افرادی مانند اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که به جناح راست میانه متعلق است و شایعه شده به دنبال یک دوره دیگر ریاست می باشد، را دشوار کند.پولتیکو در ماه دسامبر گزارش داد که احزاب رادیکال فعال در نزدیک به دوازده کشور اروپایی، از جمله فرانسه و آلمان، که برخی از آنها تندروتر از گیرت ویلدرز هلندی هستند، در حال حاضر در صدر نظرسنجی ها قرار دارند یا در رتبه دوم جای گرفته اند.

هراس از بازگشت راست افراطی/ کابوس تازه اروپا

شواهد نشان می دهد، رای‌دهندگان، احزاب جریان اصلی را در سراسر اروپا رها کرده‌اند، زیرا آنها برای مهار بحران‌های متعدد هزینه‌های زندگی، سقوط مالی بزرگ، عبور میلیون‌ها پناهجو از مرزهای شرقی و جنوبی، حملات تروریستی در پایتخت‌های بزرگ و افزایش شدید بهای انرژی در بحبوحه جنگ منفعلانه عمل کردند. هانس کوندنانی، نویسنده کتابی به نام سفیدپوستی اروپا، که در مورد امکان یک اتحادیه اروپای راست افراطی نوشته، گفت: «راست افراطی می‌تواند بدون دشواری پیروز شود».در این میان بازیگران کلیدی در حال توطئه برای تقسیم گروه های اصلی با کنار کشیدن میانه راست از سوسیالیست ها و لیبرال ها هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟