دردسر جدید نخست‌وزیر انگلیس


دردسر جدید نخست‌وزیر انگلیس

اقتصادنیوز: نهاد ناظر بر رسانه‌های تصویری انگلیس موسوم به «آفکام» از آغاز روند تحقیقات درباره حضور اخیر ریشی سوناک نخست وزیر این کشور در یک شبکه تلویزیونی دست راستی خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آفکام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که افزون بر ۵۰۰ شکایت درباره حضور سوناک در شبکه تلویزیونی جی‌بی ‌نیوز دریافت کرده است.

سوناک در برنامه موسوم به «تالار مردم» مورخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ (۲۳ بهمن) حاضر شد و به پرسش‌های استفن دیکسون مجری این شبکه درباره طیف مختلفی از مسائل مربوط به سیاست‌های دولت پاسخ داد.

آفکام می‌گوید که در حال بررسی رعایت قوانین مربوط به بی‌طرفی در خصوص مسائل مناقشه‌برانگیز سیاسی در این برنامه است. در بیانیه این نهاد نظارتی آمده است: «قوانین ۵.۱۱ و ۵.۱۲ ایجاب می‌کند که طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌های مهم در چنین برنامه‌هایی گنجانده شود.»

نخست وزیر انگلیس در این برنامه که چند روز پس از سخنان خبرساز وزیر خارجه این کشور درباره آمادگی لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین پخش شد، ادعا کرد که سیاست دولت در این زمینه تغییر نکرده است.

وی مدعی شد که سخنان دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس درباره فلسطین «بیش از حد تفسیر شده است.»

سوناک در پاسخ به این پرسش که آیا بریتانیا طبق گفته کامرون، کشور مستقل فلسطینی را پیش از پایان مذاکرات صلح به رسمیت خواهد شناخت، مدعی شد که لندن تنها زمانی چنین اقدامی را صورت می‌دهد که در پیشبرد این روند مفید باشد.

کامرون دو هفته پیش در اظهاراتی خبرساز، از آمادگی لندن برای بررسی شناسایی کشور مستقل فلسطین خبر داد و گفت که فلسطینی‌ها باید افق دست‌یابی به راه دو دولتی را مشاهده کنند.

او همچنین عنوان کرد که در گفت‌ وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین صحبت کرده و از وی خواسته است تا «درباره مواردی که می‌تواند مربوط به تشکیل یک کشور فلسطینی باشد، صحبت کند و نه بر خلاف آن.»

این اظهارات با واکنش‌های مختلفی رو برو شد و سوناک در گفت‌ وگو با جی‌بی‌نیوز ادعا کرد: موضع ما (در خصوص شناسایی کشور مستقل فلسطین) تغییری نکرده است. کامرون گفت که ما به راه حل دو کشور متعهد هستیم و این موضع دیرینه دولت بریتانیا بوده است.

منتقدان می‌گویند که جی‌بی‌نیوز جانب بی‌طرفی را در ارائه چنین گفتمان بحث برانگیزی رعایت نکرده است.

این شبکه همچنین پرونده‌های دیگری را به‌ دلیل عدم رعایت بی‌طرفی نزد آفکام دارد که در دست بررسی است. سپتامبر گذشته مشخص شد که جی‌بی‌نیوز قوانین بی‌طرفی را در مصاحبه با وزیر دارایی انگلیس نقض کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!