تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری شد


تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری شد

فرماندار ویژه ورامین از آبگیری تنها تالاب استان تهران در این شهرستان خبر داد و گفت: حقآبه کشاورزان ورامینی از حقآبه تالاب بندعلیخان جدا است و تعارضی با هم ندارند.

مجید درویشی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بند علیخان تنها تالاب استان تهران و یکی از مناطق مهم شهرستان ورامین است که در ورود ریزگرد‌ها و گرد و خاک‌ها به استان تهران جلوگیری می‌کند و همچنین زیستگاه بسیاری از پرندگان دائمی و مهاجر می‌باشد.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اهمیت احیای تالاب بندعلیخان خاطرنشان کرد: با استقرار دولت سیزدهم احیای تالاب با جدیت توسط فرمانداری ویژه ورامین و بخشداری جوادآباد پیگیری شد که سال گذشته شاهد احیای هزاران هکتار از تالاب و مناطق مراتع عشایری بودیم.

این مسئول افزود: این موضوع امسال نیز پیگیری شد و خوشبختانه با تشکیل هیات مدیره جدید تعاونی آببران شهرستان ورامین و منظم کردن آبرسانی به مراتع دشت ورامین آبگیری تالاب آغاز و تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار از مراتع عشایری آبگیری شده است.

فرماندار ویژه ورامین با اشاره حقابه کشاورزان روستا‌های شهرستان و تالاب بندعلیخان خاطر نشان کرد: برخی شبهات بین شهروندان و روستاییان وجود دارد که حقآبه کشاورزی به تالاب بندعلیخان تعلق گرفته که این موضوع واقیعت ندارد و تالاب بندعلیخان اختصاصا حقابه خودش را دارد.

تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار، در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال‌های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشور‌های شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می‌کردند.

این گزارش حاکی است، همه ساله از اوسط فصل پاییز، پرندگان مهاجری از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو به منظور زمستان‌گذرانی، تالاب فصلی بندعلیخان که در جنوب ورامین قرار دارد و از آب و هوایی معتدل با پوشش مناسب گیاهی برخوردار است انتخاب می‌کنند.

طی سال‌های گذشته ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان شناسایی شده است و حضور پرندگان مهاجر، نقش مهمی در حاصلخیزی خاک منطقه و احیاء مراتع دارد. مراتع و تالاب فصلی بندعلیخان با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

14 جاذبه گردشگری استان قزوین که باید ببینید