سنت‌شکنی بورس


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بازار سرمایه در هفته منتهی به ۲اسفندماه شاهد تداوم روزهای بی‌رمق بود و روز گذشته نیز شاهد خروج ۲۰۸‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار بودیم تا برای هشتمین روز متوالی بازار با از دست‌دادن نقدینگی مواجه باشد، اگرچه صف فروشندگان در بازار سنگین نیست اما در طرف مقابل خریداران نیز انگیزه‌ای برای ورود به بازار ندارند. بازدهی شاخص در این هفته مجموعا منفی ۰.۳۷‌درصد بود و جز رشد در چند تک سهم شاخص‌کل وضعیت خوبی نداشت. فشارهای دولت نیز حاشیه سود صنایع را کاهش داده‌است و از این جهت به‌نظر نمی‌رسد گزارش‌های عملکرد صنایع در بهمن ‌ نیز تاثیر خاصی بر بازار داشته‌باشد. با توجه به آنچه اغلب تحلیلگران با درنظر گرفتن شرایط موجود می‌گویند؛ بعید است حتی رشدهای سنتی اسفند نیز در بازار رخ دهد.

تداوم روزهای بی‌رمق

سنت‌شکنی بورس

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته‌جاری شاهد اتفاقات مثبت برای بازار سرمایه بودیم، گفت: از یک‌طرف قیمت دلار افزایش داشت و از نظر سنتی افزایش قیمت دلار می‌تواند به‌نفع بازار سرمایه باشد. از طرف دیگر محدودیت‌هایی را بعد از انتصاب جدید در سازمان بورس در سمت فروش مشاهده کردیم که این موضوع هم می‌تواند عامل مثبتی باشد اما این اتفاقات که ذاتا می‌توانند روی بورس تاثیرات مثبت بگذارند، نتوانستند خیلی بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار دهند. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان تحت‌تاثیر انتشار گواهی‌سپرده خاص بانک‌مرکزی با نرخ 30‌درصد باشد، به این‌معنی که بازار پول نرخ 30‌درصد را در بازار بانکی ثابت می‌کند و از آنجا که بازار سرمایه و بازار پول معمولا در تقابل با هم هستند این نرخ می‌تواند جذابیت بازار پول را افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد که در شرایط بیماری بازار سرمایه این خبر اتفاق خوبی نبود و همچنان پس‌لرزه‌های آن را در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم.

محبی افزود: به‌نظر می‌رسد در هفته آینده چنانچه مجددا خبردرمانی نداشته باشیم و اتفاقات مثبتی نیز برای بازار سرمایه مشاهده نکنیم، روند کم‌رمق و بی‌جان ادامه‌دار باشد. در دومین هفته از آخرین ماه سال ‌نیز همچنان ترس در بازار مشاهده می‌شود. به‌نظر می‌رسد به‌رغم اینکه بازار در قیمت‌های تعادلی خوبی قرار دارد و در بسیاری از نمادها ما بازار سرمایه را ارزان مشاهده می‌کنیم، ترس بر بازار سرمایه حاکم است و روندی مشابه همین هفته را در هفته پیش‌رو نیز مشاهده خواهیم‌کرد.

تغییر روند سخت شد

سنت‌شکنی بورس

ایمان رئیسی، دیگر تحلیلگر بورسی با اشاره به اینکه بازار سرمایه با انتصاب آقای قادرمعصومی شروع سبزی داشت اما این سبزی دلچسب نبود و ارزش معاملات مناسبی را سبب نشد، گفت: بازار هوشمندتر از قبل عمل می‌کند و تا از بابت تغییر روند خیالش راحت نشود که آن‌هم به عواملی مثل نرخ بهره بین‌بانکی، نرخ بهره اوراق، نرخ دلار نیمایی، نرخ‌گذاری دستوری خودرو و بنزین و...بستگی دارد، تغییر روند نخواهد داد. رئیسی گفت: این هفته اخبار مثبت بیشتر پیرامون گروه خودرو منتشر شد، از جمله بحث واگذاری دو خودروساز و تاکید وزیر مبنی‌بر پیگیری این موضوع و همچنین زمزمه‌هایی برای افزایش نرخ ورود مجدد به بورس‌کالا، تجدیدارزیابی دارایی‌ها و خروج از زیان که البته بازار واکنشی نشان نداده‌است. متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری بلای‌جان این شرکت‌ها شده‌است. از طرفی بحث تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌ها هم مطرح بود که تاثیر گذشته را در بازار نداشت. به دلیل بی‌اعتمادی موجود در بازار این شک و شبهه‌ها در بازار وجود دارد که آیا افزایش سرمایه‌ها آیا تایید خواهند شد یا خیر. این تحلیلگر عنوان کرد: موضوع بعدی موضوع پالایشی‌هاست که انجمن صنفی آنها قول پیگیری داده‌است تا مصوبه لغو شود اما احتمال این موضوع ضعیف است، بنابراین هنوز افرادی که پول‌های پارک‌شده دارند، منتظرند تا ببینند وضعیت به چه صورت خواهد بود. از اردیبهشت سال‌جاری تا امروز در گروه‌های مختلف و سهام خاصی رشد بازار را شاهد بودیم مثلا طی چند وقت اخیر گروه ساختمانی رشد داشته و این رشد را اخیرا در گروه غذایی شاهد بودیم. وی ادامه داد: باید ببینیم چرخشی که در گروه‌ها هست می‌تواند به کلیت بازار کمک‌کرده و ارزش معاملات را رشد دهد یا خیر. معمولا به این‌صورت بوده که در اسفندماه بازار سرمایه صعودی بوده و حتی به میزان کم رشد کرده‌است. امسال نیز طی اصلی که در تحلیل تکنیکال است -تاریخ تکرار می‌شود- به‌نظر می‌رسد این اتفاق برای بازار بیفتد. در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه به‌صورت لاک‌پشتی سبز بود و این مثبت‌ها البته کمتر در شاخص دیده شد و اثری از آن در کلیت بازار ندیدیم، در هفته آینده هم احتمالا این اتفاق مانند هفته‌جاری خواهد بود و باید منتظر رسیدن یک خبر یا شوک به بازار باشیم.

رشد بعید کلیت بازار در کوتاه‌مدت

سنت‌شکنی بورس

مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه امسال متغیرها مقداری نسبت به سال‌های قبل متفاوت شده‌اند، گفت: هیچ‌وقت برای یک دوره طولانی‌مدت نرخ بهره بالای 25‌درصد تثبیت نشده‌است، اما متاسفانه سیاست‌های بانک‌مرکزی به سمتی است که به قیمت رکود در تمام بازارها نرخ بهره را در بالاترین سطح نگه داشته‌است. باید بپذیریم که این نرخ بهره به همه طبقات دارایی فشار می‌آورد و امسال جزو معدود سال‌هایی است که هیچ دارایی نه ارز، سکه، خودرو و نه بورس نتوانسته‌اند تورم را بگیرند. این باعث می‌شود که عملا بازار سهام را مقداری متفاوت‌تر از سال‌های قبل تحلیل کنیم. این تحلیلگر گفت: از طرفی ابزار گواهی‌سپرده جدید هم که برای اولین‌بار نرخ رسمی 30‌درصد را تعریف کرد باعث شد ما سالی متفاوت را داشته باشیم. از طرف دیگر فشار دولت روی بنگاه‌ها، حاشیه سود آنها را برای اولین‌بار به حدود 14‌درصد رسانده و در شرایطی که ما تورم 40 تا 50‌درصدی داریم حاشیه سود 14‌درصدی خیلی برای تولید توجیه‌پذیر نیست. به‌نظر می‌رسد فشار دولت همچنان پابرجا باشد و احتمالا باید سرمایه‌گذاران و تولیدکننده‌ها سیاست‌های دیگری را در پیش بگیرند و با این وضعیت بعید است بتوانند سپر تورمی مناسبی را برای سال‌بعد داشته باشند.

دلبری گفت: به هر حال قسمت عمده‌ای که می‌تواند بازار را تکان دهد متغیرهای بنیادی است؛ بنیادی به این معنا که باید شاهد یک رونق جهانی، داخلی یا سیاسی باشیم یا نهایتا بتوانیم امیدوار باشیم با افزایش نرخ دلار و متغیرهای غیرواقعی بازار رشد کند که بعید است در کوتاه‌مدت این اتفاق بیفتد و از طرفی کاهش نرخ بهره را نیز متصور نیستیم و تنها محرکی که می‌تواند بازار را تکان دهد به‌نظر جریانات پولی است. وی گفت: فقط گروه‌هایی که می‌توانند حاشیه سودهای بهتری داشته باشند یا گزارش‌های بهتری مخابره کنند، احتمالا می‌توانند رشد داشته باشند. گروه‌های سیمان و دارو در این میان وضعیت بهتری نسبت به سایر گروه‌ها دارند. گروه لاستیک نیز گزارش‌های خوبی ارائه داده‌است. گروه پالایشی باید منتظر تعیین‌تکلیف ابلاغیه اخیر باشد و به‌نظر می‌رسد فقط می‌توان امیدوار بود که تک‌سهم‌ها یا تک‌صنایع رشد داشته باشند، اما رشد کلان بازار در کوتاه‌مدت بعید به‌نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی