نرخ باروری در سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است


نرخ باروری در سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نرخ باروری سیستان بلوچستان ۲.۱ فرزند به ازای هر زن است که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است.

نرخ باروری در سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی زنگنه ظهر امروز دوشنبه در همایش پیشگیری از ناباروری اظهارکرد: نرخ باروری سیستان بلوچستان ۲.۱ فرزند به ازای هر زن است درحالی که میانگین کشوری نرخ باروی ۱.۶ فرزند به ازای هر زن است.

وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج، تک فرزندی، تاخیر در فرزندآوری، فاصله زمانی بین ازدواج و تولد فرزند اول (متوسط کشوری ۳.۵ سال)، فاصله بین فرزندان (متوسط کشوری ۵.۵ سال) و ناباروری از عوامل تاثیر گذار در کاهش باروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: فردی که تاکنون موفق به بارداری نشده باشد، به ناباروری اولیه مبتلاست و ناباروری ثانویه زمانی است که فرد یکبار تجربه بارداری را داشته است، اما بعد از آن دیگرباردار نشده است.

متخصص درمان ناباروری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش گفت: عوامل محیطی و سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی، کاهش وزن زیاد و... بر باروری تأثیر می‌گذارند.

مرضیه قاسمی ادامه داد: خوشبختانه ناباروری در حال حاضر قابل درمان است و متخصصین مراکز درمان ناباروری درمان‌های خاص بر اساس عوامل مؤثر در ناباروری، طول مدت ناباروری، سن زن تجویز می‌کنند.

وی عنوان کرد: ناباروری مردان نیز با روش‌های مختلفی از جمله درمان‌های دارویی و نیز گاهی جراحی درمان می‌شود و لازم است فرد به اورولوژیست مراجعه کند.

عضو هیئت علمی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش اظهار کرد: میکروپلاستیک‌ها ذرات پلاستیکی هستند که در محیط زیست وجود دارند و منجر به ناباروری می‌شوند.

غائب زاده تصریح کرد: معمولا میکروپلاستیک‌ها از طریق غذا، آب و هوا وارد بدن انسان می‌شوند.

وی افزود: روزانه یک گرم از ذرات میکروپلاستیک از طریق ریه و روده وارد جریان خون هر فرد می‌شود که باعث انواع مختلف بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان می‌شود. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟