سخنگوی قوه قضائیه: 460 گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیر متعارف توسط نامزد‌های انتخاباتی دریافت شده/ صدور 20 کیفرخواست در ارتباط با جرایم انتخاباتی


سخنگوی قوه قضائیه: 460 گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیر متعارف توسط نامزد‌های انتخاباتی دریافت شده/ صدور 20 کیفرخواست در ارتباط با جرایم انتخاباتی

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور خبرنگاران برگزار شد. ستایشی با بیان اینکه در فرایند انتخابات، دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور به موجب قانون حضور دارند، گفت: شورای نگهبان به لحاظ نظارت بر فرایند...

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

ستایشی با بیان اینکه در فرایند انتخابات، دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور به موجب قانون حضور دارند، گفت: شورای نگهبان به لحاظ نظارت بر فرایند انتخابات استقرار دارند و در اجرای این قانون، دستگاه قضایی بر اساس ماموریت‌هایی که دارد از جمله تشکیل ستاد مرکزی وقوع جرایم انتخاباتی با استقرار این ستاد در استان‌ها و شهرستانی به تکلیف قانونی خود عمل کردند و امار‌هایی که در این زمینه وجود دارد را می‌توانید از مبادی ذیربط دریافت کنید.

وی افزود: مرحله اول که تا قبل از برگزاری انتخابات بود و شامل تبلیغات نیز می‌شد، عمده گزارش‌های دریافتی که داشتیم، تکیه بر تخلفات ناشی از انجام تبلیغات زودهنگان انتخاباتی داشت. سنوات گذشته هم مشاهده کردید که چنین مواردی بوده و اکثر این نوع تبلیغات جزو دسته بندی تبلیغات انتخاباتی متعارف محسوب شده و در ادوار گذشته نیز مرسوم بوده است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مطابق گزارش‌هایی که دریافت کردیم، ۴۶۰ گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیر متعارف توسط داوطلبان و یا نامزد‌های اتنتخاباتی دریافت شده که ما آن‌ها را دریافت کردیم و توسط دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی جهت بررسی به روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور که ریاست ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی را هم عهده دار بودند ارسال شده و از آن‌ها خواسته شده این موارد صحت سنجی شوند و در صورت صحیح بودن آن‌ها با راهکار‌های توجیه، ارشاد و هشدار دادن به افراد از تداوم این رفتار غیرقانونی و غیر قابل دفاع جلوگیری کنند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در این رابطه دادستان‌ها که عضو ستاد‌های استانی و شهرستانی پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی هستند، ۴۲۰ نفر از نامزد‌ها و افرادی که وابسته به تشکل‌های سیاسی و یا حقوقی بودند، از آن‌ها دعوت به عمل آمده و تذکرات لازم به ان‌ها داده شده است. با هدف بازدارندگی این اقدام انجام شده است.

وی یادآور شد: برآورد ما این است که این کاری که ستاد‌های استانی و شهرستانی انجام داده اند، واجد بازدارندگی بوده و اثر بسزا، ملموس و قابل قبولی داشته و می‌توانیم از این حرکت ارزشی دفاع کنیم. در ایام تبلیغات نیز گزارشات قابل توجهی از قابلیت جرم انگاری و یا بررسی در محاکم قضایی داشته باشد، واصل نشده است.

ستایشی عنوان کرد: براساس گزارش‌هایی که از جرایم پس از پالایش آن‌ها دریافت کردیم، تعداد ۲۰ کیفرخواست به واسطه جرایم افراد و نامزد‌ها و روسای ستاد‌ها تخلفاتی که داشتند، صادر و پرونده آن‌ها پس از صدور کیفرخواست به دادگاه صالحه جهت بررسی فرستاده شده و پرونده آن‌ها مفتوح رسیدگی است و پس از بررسی‌های قانونی نتایج را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: طبق تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و موثری که انجام شد، برگزاری این دوره از انتخابات در مقایسه با ادوار قبلی از جرایم و تخلفات کمتری برخوردار بود و البته دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز باید برآورد خود در این زمینه را اطلاع رسانی کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

صادق خلیلیان و مقیمی در انتخابات ثبت‌نام کردند