سلاح دفاعی غیرمنتظره بزرگترین شکارچی جهان / عکس


سلاح دفاعی غیرمنتظره بزرگترین شکارچی جهان / عکس

پژوهشگران در آب‌های جنوب غربی استرالیا نهنگ‌های عنبر را درحال استفاده از آخرین سلاح خود برای دفع حمله‌ی اورکاها یا نهنگ‌های قاتل مشاهده کرده‌اند.

تعداد معدودی از حیوانات دریا می‌توانند به اورکاهای قدرتمند حمله کنند. گروهی از این دلفین‌های سیاه و سفید مانند گله‌ای از گرگ‌ها، می‌توانند با هم متحد شوند و طعمه‌های بزرگی مانند فک‌ها، گرازماهی‌ها، نهنگ‌های آبی و کوسه‌های سفید بزرگ را بدرند. تصور می‌شود حتی نهنگ‌های عنبر، یعنی بزرگ‌ترین شکارچیان روی زمین، درمواجهه با حمله اورکاها تاحد زیادی ناتوان هستند.

به‌گزارش زومیت، پژوهشگران سوار بر قایق در انتهای جنوب غربی استرالیا سلاحی مخفی را کشف کرده‌اند که نهنگ‌های عنبر از آن دربرابر یورش ارکاها استفاده می‌کنند.

فیلمی که پژوهشگران ضبط کرده‌اند، نشان می‌دهد وقتی نهنگ‌های عنبر توسط اورکاها تهدید می‌شوند، می‌توانند مدفوع آبکی و قرمزرنگ خود را به صورت مهاجمان شلیک کنند. طبق توضیح پژوهشگران، یکی از اورکاها که پشت نهنگ عنبر قرار گرفته بود، با توده‌ای از مدفوع مایع مورد حمله قرار گرفت و این امر موجب دور شدن آن‌ها شد.

رویداد نادر پرتاب مدفوع توسط نهنگ‌های عنبر اخیرا در وب‌سایت Whale Watch Western Australia نیز بازگو شده است. سرنشینان قایقی در خلیج برمر در جنوب شرقی پرث استرالیا، اورکاهایی را که زیر سطح آب چیزی را دنبال می‌کردند، به مدت سه ساعت تعقیب کردند. اورکای ماده‌ای که رئیس گروه بود، حین حرکت روی نقطه‌ای جلوتر از خود تمرکز کرد، سپس ایستاد و منتظر ماند تا بقیه اعضای گروه برسند. سرنشینان قایق متوجه شدند او به سمت گله‌ای از نهنگ‌های عنبر جوان می‌رود.

درحالی‌که نهنگ‌ها مراقب اورکاها بودند، دوباره جمع شدند و رئیس گروه مانند موشکی به سمت آن‌ها شیرجه زد. نهنگ‌های عنبر هنگام رویارویی با حمله اورکاها، درحالی‌که دم‌هایشان به سمت بیرون است، به شکل دایره‌وار دور هم جمع می‌شوند و جوان‌ترین و آسیب‌پذیرترین اعضای گروه خود را احاطه می‌کنند.

هرچقدر هم اورکاها خود را به سمت ساختار دفاعی پرتاب کردند، نهنگ‌ها از جای خود تکان نخوردند. سپس اتفاقی غیرمنتظره رخ داد. در نزدیکی بزرگ‌ترین نهنگ توده‌ای قرمز رنگ سطح آب را فرا گرفت و اورکا به سرعت فرار کرد.

سلاح دفاعی غیرمنتظره بزرگترین شکارچی جهان / عکس

وقتی کارکنان فیلم رویداد را با دقت تماشا کردند، متوجه شدند رنگ قرمز خون ناشی از گاز گرفتن اورکاها نیست، بلکه مقدار زیادی مدفوع است. اورکای دیگری نیز با سرنوشت مشابهی روبه‌رو شد. نهنگ عنبر بزرگ بار دیگر مدفوع خود را به سمت مهاجم پرتاب کرد و درنهایت اورکاها به همراه هم دور شدند. کل درگیری بیش از یک ساعت طول کشید.

شکار بزرگ‌ترین شکارچی دندان‌دار جهان برای اورکاها بی‌سابقه نیست، اما تصور می‌شود خیلی نادر باشد. اگرچه، حداقل از سال ۱۹۹۷ پژوهشگران استدلال کرده‌اند این رفتار بیش از آنچه تصور می‌شود، رایج است. مطالعه‌ای که همین ماه منتشر شد، ادعا می‌کند جمعیتی از اورکاها را در سواحل غربی ایالات متحده پیدا کرده است که آن‌ها نیز نهنگ‌های عنبر را شکار می‌کنند. مشخص نیست که آیا این نهنگ‌ها نیز از دفاع پرتاب مدفوع دربرابر مهاجمان خود استفاده می‌کنند یا خیر.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890685

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس