گاردین: اوکراین برای سومین بار به پل کریمه حمله می‌کند


گاردین: اوکراین برای سومین بار به پل کریمه حمله می‌کند

روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه در اوکراین گزارش داد سرویس اطلاعاتی این کشور قصد دارد در نیمه نخست ۲۰۲۴ به پل کریمه حمله کند.

گاردین: اوکراین برای سومین بار به پل کریمه حمله می‌کند

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه انگلیسی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اداره اصلی اطلاعات اوکراین قصد دارد برای سومین بار به پل کریمه در تنگه «کرچ» حمله کند، پلی که روسیه را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند و تنها راه زمینی روسیه برای رسیدن به این شبه‌جزیره است.

به گزارش گاردین، این پل برای روسیه نماد الحاق شبه‌جزیره کریمه در ۲۰۱۴ و یک پیروزی بزرگ سیاسی است. از سوی دیگر، کی‌یف این پل را نماد از دست‌دادن این شبه‌جزیره می‌داند و تخریب آن ممکن است با افزایش روحیه نظامیان اوکراینی، به پس‌گرفتن این شبه‌جزیره توسط نیرو‌های مسلح اوکراین کمک کند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، اما هیچ راه زمینی میان سرزمین اصلی روسیه و این شبه‌جزیره وجود نداشت. ازاین‌رو، مسکو به فکر ساخت پلی در تنگه کرچ افتاد. این پل در سال ۲۰۱۸ توسط شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه افتتاح شد و گفته می‌شود که هزینه ساخت آن ۳.۶ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر، بندر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه، محل استقرار ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی بوده و این پل شاهراهی برای انتقال سوخت، مواد غذایی و دیگر محصولات به این منطقه است. کرچ همچنین یک مسیر ارتباطی حیاتی برای انتقال نیرو‌های روسیه در آغاز حمله به اوکراین بود و در تصرف مناطق خرسون و زاپوریژیا نقشی اساسی ایفا کرد.

در گزارش گاردین آمده است: «اینکه حمله اوکراین (به پل کرچ) چطور اتفاق می‌افتد، مشخص نیست و تردید‌های فراوانی درباره توانایی سرویس اطلاعاتی این کشور برای اجرای عملیات ویژه علیه این هدف وجود دارد، هدفی که به‌خوبی (توسط روسیه) محافظت می‌شود.»

بااین‌حال، مقامات اطلاعاتی اوکراین باور دارند که می‌توانند در آینده نزدیک به هدف خود برای تخریب این پل دست یابند.

در این گزارش به نقل از یک مقام اطلاعاتی اوکراین آمده است که اوکراین «این کار را در نیمه نخست ۲۰۲۴» انجام خواهد داد و «کریلو بودانوف» رئیس اداره اصلی اطلاعات اوکراین همین حالا هم بیشتر ابزار‌های لازم برای اجرای این حمله را در اختیار دارد. به گزارش گاردین، بودانوف این طرح را به دستور شخص «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیگیری می‌کند تا حضور نظامی روسیه در دریای سیاه به کمترین میزان برسد.

این پل از آغاز جنگ اوکراین تاکنون ۲ بار مورد حمله نیرو‌های اوکراینی قرار گرفته و تعمیر شده است. اگر پل کرچ به طور دائم تخریب شود، روسیه ناچار است محموله‌های نظامی را از مسیر زمینی از طریق نواحی جنوبی اوکراین به سربازان خود برساند. اوکراین بر این باور است که در این صورت توانایی کرملین در اجرای عملیات‌های تهاجمی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، مقامات اوکراین اظهار کردند تخریب این پل امری «اجتناب‌ناپذیر» است، اما با کمک سلاح‌های غربی سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. زلنسکی هم چندین بار از برلین خواسته تا موشک‌های آلمانی «تاروس» را در اختیار اوکراین قرار دهد؛ درخواستی که برلین به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها با روسیه از پذیرش آن خودداری کرده است.

ژنرال «وادیم اسکیبیتسکی» معاون اداره اصلی اطلاعات اوکراین اذعان کرد که در حال حاضر پیروزی اوکراین در میدان نبرد غیرممکن است، زیرا قدرت نظامی روسیه بیشتر است و اوکراین با کمبود گلوله توپخانه و جنگنده مواجه است.

به گفته این مقام اوکراینی، کی‌یف «هیچ انتخابی» ندارد جز اینکه جنگ را به داخل خاک روسیه و زیرساخت‌ها، مراکز فرماندهی و مراکز تولید صنعتی این کشور برساند؛ مراکزی که به گفته این مقام اوکراینی مشغول ساخت سلاح و مهمات هستند. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن