اثرات منفی عدم استفاده از ضد آفتاب


اثرات منفی عدم استفاده از ضد آفتاب

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که برای محافظت از پوست خود در تابستان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما آیا واقعا کرم ضد آفتاب اینقدر مهم است؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر از کرم ضد آفتاب استفاده نکنیم؟ خطرات عدم...

اثرات منفی عدم استفاده از ضد آفتاب

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که برای محافظت از پوست خود در تابستان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اما آیا واقعا کرم ضد آفتاب اینقدر مهم است؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر از کرم ضد آفتاب استفاده نکنیم؟ خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند بسیار جدی باشد. قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند تاثیری ماندگار بر پوست و سلامت کلی داشته باشد.

بله، در کوتاه‌مدت و در فصل بهار ممکن است دچار آفتاب سوختگی جدی شوید. حتی ممکن است تاول‌هایی بزنید که در نهایت زخم شوند. خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب به همین جا ختم نمی‌شود. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب می‌تواند باعث پیری زودرس، چین و چروک، خطوط ریز و حتی تغییر رنگ پوست شود.

اگر در طول چند سال دچار آفتاب سوختگی مکرر می‌شوید، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز برای شما افزایش پیدا می‌کند. برخی از بزرگترین عواقب استفاده نکردن از ضد آفتاب عبارتند از:

سرطان پوست

سرطان پوست یکی از نگرانی‌های جدی‌تر در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. انواع مختلفی از سرطان‌های پوست ممکن است در شما ایجاد شود. به‌عنوان مثال، سرطان سلول بازال یا ملانوم خطراتی است که شما را تهدید می‌کند.

علاوه بر این، سرطان پوست می‌تواند در سراسر بدن گسترش یابد و به استخوان‌ها، کبد و کلیه‌ها متاستاز دهد. اگر می‌خواهید شانس ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید، باید از ضد آفتاب قوی استفاده کنید.

پیری زودرس

از خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید نیز می‌توان به پیری زودرس شامل خطوط، چین و چروک و لکه‌هایی که شما را مسن‌تر نشان دهد اشاره کرد. کرم ضد آفتاب می‌تواند شما را در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند و به جلوگیری از چین و چروک، لکه‌های پیری و موارد دیگر کمک کند.

آفتاب سوختگی

یکی از شایع‌ترین عواقب استفاده نکردن از ضد آفتاب، آفتاب سوختگی است. مانند سوختگی‌های معمولی، شدت آفتاب سوختگی نیز متغیر است. آفتاب سوختگی شدید نیز می‌تواند منجر به تاول شود. به یاد داشته باشید که آفتاب سوختگی‌های مکرر می‌تواند منجر به خطرات طولانی مدت سلامتی شود.

نشانه‌های خاص آفتاب سوختگی شامل قرمزی پوست، حساسیت بیش از حد و ناراحتی مداوم هستند. اگر به آفتاب آلرژی دارید، اثرات آفتاب سوختگی بر روی پوست می‌تواند حتی بدتر باشد.

اثرات منفی عدم استفاده از ضد آفتاب

تغییر رنگ پوست

خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب، شامل تغییر رنگ پوست نیز می‌شود. قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به آسیب پوست به شکل لکه‌های تیره شود که گاهی اوقات به‌عنوان لکه‌های پیری شناخته می‌شود.

پوست خشک

قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود و هنگامی که اشعه ماوراء‌بنفش با سلول‌های پوست تعامل داشته باشد، می‌تواند ظاهر و رشد بافت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، از خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب این است که با گذشت زمان، پوست شما ممکن است حالت ارتجاعی کمتری پیدا کند و شبیه دستمال کاغذی یا چرم شود.

جای زخم

قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید باعث بدتر شدن جای زخم‌ها و تیره شدن و در نتیجه قابل مشاهده‌تر شدن آن‌ها می‌شود. همچنین ممکن است درمان تاول و لایه‌برداری را نیز دشوار کند و زخم‌هایی ایجاد کند. بنابراین، در کنار درمان‌های مراقبت از پوست، برای کاهش جای زخم، حتما در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

سرکوب سیستم ایمنی

قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء‌بنفش از دیگر خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب است که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. اشعه UVA می‌تواند سیستم ایمنی را با مهار آنتی‌ژن، افزایش تولید سیتوکین‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی و تولید سلول‌های تنظیم کننده که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، سرکوب کند. اگر پاسخ ایمنی قوی نداشته باشید، بدن شما مستعد ابتلا به ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود و شانس ابتلا به عفونت نیز افزایش پیدا می‌کند.

نکاتی برای استفاده بهتر از ضد آفتاب

همان‌طور که گفتیم، خطرات عدم استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار جدی هستند. اما نحوه استفاده از این کرم نیز مهم است. اگر می‌خواهید مزایای کرم ضد آفتاب را به حداکثر برسانید، چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری باشد زیرا اشعه ماوراء بنفش همچنان می‌تواند به پوست شما نفوذ کند.
  • افراد در هر سنی، حتی کودکان، باید از ضد آفتاب استفاده کنند.
  • نوع مناسب ضد آفتاب خود را برگزینید. ضد آفتابی انتخابی شما باید در برابر اشعه‌های UVA و UVB قابلیت محافظت داشته باشد. SPFرا بررسی کنید تا مطمئن شوید 30 یا بالاتر است.
  • از ضد آفتاب به اندازه کافی و در تمامی قسمت پوست‌های خود که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!