این 10 نکته را رعایت کنید و در مصرف آب برای گیاهان آپارتمانی و باغ خود صرفه‌جویی کنید


صرفه جویی و کاهش میزان آبی که برای آبیاری گیاهان خود استفاده می‌کنید، ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

آب و هوا برای حیات همه موجودات روی زمین ضروری هستند و هر چه سالم‌تر و تمیزتر باشند، ما سالم تر و شادتر خواهیم بود. و هرچنن ممکن است آنقدر که می‌خواهیم کنترلی بر کیفیت هوا نداشته باشیم، همه می‌توانیم در عدم مشارکت بیشتر در آلودگی موجود شرکت کنیم. این امر در مورد هوا و همچنین آب صدق می‌کند. هنگامی که متوجه شوید که چقدر آب در خانه و باغ خود هدر می‌دهید، به دنبال راه هایی برای کاهش مضرف آب خواهید بود و ما در تیم ستاره همراه شما هستیم که با رعایت این نکات بتوانید در صرفه‌جویی آب سهیم باشید.

بیشتر بخوانید: معجزه رشد گیاهان آپارتمانی با آب جلبک زده | از آب‌های سبز برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید

این 10 نکته را رعایت کنید و در مصرف آب برای گیاهان آپارتمانی و باغ خود صرفه‌جویی کنیدآبیاری گیاه

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب برای گیاهان

۱- گیاهان بومی را انتخاب کنید

گیاهان و علف‌های بومی به طور طبیعی گیاهان کم مصرفی هستند. تا حدی به این دلیل که آن‌ها در طول زمان با خاک و آب و هوای محلی سازگار شده‌اند. بعلاوه، ریشه‌های عمیق آن‌ها به عمق خاک می‌رسد، جایی که می‌توانند در مواقع خشکسالی آب جمع‌آوری کنند. ریشه‌های عمیق آن‌ها همچنین گیاهان بومی را به گزینه‌ای عالی برای زمان‌های بارندگی طولانی تبدیل می‌کند، زیرا به تثبیت خاک کمک می‌کنند.

۲- باغ بارانی را در حیاط خود امتحان کنید

هرچند طبق نامی که دارد، ممکن است تصور کنید یک باغ بارانی برای شکوفا شدن نیاز به باران دارد. اما در واقع، کاملا برعکس است: باغ‌های بارانی در بیشتر مواقع خشک هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند با هجوم باران به وسیله ایجاد حوضچه‌ای پر از گیاهان (عمدتا بومی) مقابله کنند. آن‌ها همچنین به محافظت از آب‌راه‌های محلی در برابر سیلاب آب از خانه‌ها، جاده‌ها و مسیرها در صورت وقوع طوفان کمک می‌کنند.

۳- از مالچ برای کاهش مصرف آب در باغ استفاده کنید

مالچ پاشی نه تنها علف‌های هرز را دور نگه می‌دارد، بلکه رطوبت خاک را نیز حفظ می‌کند. یعنی نیازی به آبیاری زیادی ندارید. پاشیدن کمی مالچ کمک زیادی به جلوگیری از گرم شدن و خشک شدن بیشتر خاک می‌کند.

۴- گیاهان مقاوم به خشکی را بکارید

برخی از گیاهان مانند زاموفیلیا نسبت به شرایط کم آب تحمل بیشتری دارند چون ممکن است ریشه‌های عمیق‌تر یا برگ‌های تخصصی برای جلوگیری از هدر رفتن آب داشته باشند.

۵- به گیاهانتان در زمان مناسبی آب دهید

مشکل آبیاری بعد از ظهر به خصوص در فصل تابستان این است که آبی که به باغ و باغچه یا گیاهان آپارتمانی در تراس و بالکن می‌دهید به جای جذب شدن در خاک و ریشه، تبخیر می‌شود و این اتلاف قطعی آب است. بهترین زمان برای آبیاری صبح زود است. اگرچه آبیاری عصرانه نیز محاسن خود را دارد. آبیاری صبحگاهی گیاهان را برای روز آفتابی پیش رو آماده می‌کند، در حالی که آبیاری عصر هم مفید است اما باید مراقب آبیاری در غروب باشید، زیرا آب روی برگ‌ها و نزدیک به ریشه‌ها می‌ریزد، که ممکن است رشد قارچ، پوسیدگی یا آسیب حشرات را تحریک کند.

این 10 نکته را رعایت کنید و در مصرف آب برای گیاهان آپارتمانی و باغ خود صرفه‌جویی کنیدآبیاری گلدان‌ گیاهان آپارتمانی

۶- به جای آبپاش از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید

هرچند باغ‌های بزرگ‌تر ممکن است به کمی آبیاری بیشتری نیاز داشته‌باشند و آبیاری قطره‌ای کافی نباشد، اما معمولا آبیاری قطره‌ای باعث کمتر هدر رفتن آب می‌شود.

۷- مصرف کود را تا حد امکان کاهش دهید

به عبارت ساده، کود باعث تحریک رشد گیاهان می‌شود و این به نوبه خود باعث می‌شود که گیاهان شما مشتاق آب بیشتری باشند و این یک چرخه معیوب است. در حالی که افزودن کود منجر به میوه‌ها و سبزیجات بزرگ‌تر می‌شود، اما تراکم مواد مغذی را از دست خواهید داد. این به این معنی نیست که اصلا از کود استفاده نکنید.

۸- آب باران را جمع‌آوری کنید

در مورد باغبانی، آب همیشه مورد نیاز است، اما اغلب زمانی که آن را ندارید، بیشتر به آن نیاز دارید. اگر به طور معمول در شرایط خشک باغبانی هستید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به فکر سیستم جمع‌آوری آب باران باشید. وقتی متوجه می‌شوید که سالانه ۳۳ تا ۵۰ درصد از مصرف آب خانگی برای گیاهان استفاده می‌شود، ممکن است تمایل داشته باشید که از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

۹- آب خاکستری را جمع‌آوری کنید

در اصل، آب خاکستری آبی است که قبلا در سینک، دوش، وان، ماشین لباسشویی و غیره استفاده شده است. برای اینکه برای جمع‌آوری و استفاده از آب خاکستری در باغ خود موفق باشد، دو چیز را باید انجام دهید: استفاده از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های زیست تخریب پذیر با کیفیت بالا ضروری است و تصفیه آب خاکستری ضروری است.

۱۰- مراقب آبیاری گیاهان زمانی که در خانه نیستید باشید

یکی از اصلی ترین دغدغه افراد هنگام رفتن به سفر، خشک شدن گیاهان به دلیل نبود آب است. یک گالن آب و تعدادی نخ کاموایی تهیه کنید و نخ‌ها را درون گالن قرار دهید و یک سر آن‌ها را روی ریشه گیاه بگذارید.

بیشتر بخوانید: قدرت و جادوی آب پاستا برای گیاهان | آب ماکارانی، یک پروبیوتیک گیاهی قوی و طبیعی

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی