4 ترفند ساده برای پوست و مو که خوب است بدانیم


برای سلامت و مراقبت از پوست و مو، راه حلی که مناسب همه وجود ندارد. پوست سالم محدودیت سنی ندارد و در رنگ ها، بافت ها و انواع مختلف وجود دارد. پوست ممکن است منافذ قابل مشاهده، چین و چروک و لک داشته باشد. مراقبت از...

4 ترفند ساده برای پوست و مو که خوب است بدانیم

برای سلامت و مراقبت از پوست و مو، راه حلی که مناسب همه وجود ندارد. پوست سالم محدودیت سنی ندارد و در رنگ ها، بافت ها و انواع مختلف وجود دارد. پوست ممکن است منافذ قابل مشاهده، چین و چروک و لک داشته باشد. مراقبت از پوست شاید دلهره آور، گیج کننده و گاهی مشکل ساز باشد. در ادامه شما را با ۴ ترفند خانگی مراقبت از پوست آشنا می کنیم.

۱. درمان شپش سر

آیا سرکه می تواند تخم شپش را از بین ببرد؟ درمان فوری شپش در یک شب یکی از روش های خانگی استفاده از سرکه برای مو است. سرکه حاوی اسید استیک است که مانع چسبیدن شپش‌ها به موها می‌شود. همچنین با طبیعت اسیدی خود شپش را از بین می‌برد. می‌توانید محلولی از سرکه سفید و آب را به نسبت یک به سه روی موهای خود اسپری کنید. چند قطره اسانس درخت چای را نیز اضافه کنید. قبل از آن کل پوست سر و موهای خود را با روغن زیتون چرب کنید و آن را به مدت یک ساعت روی موها بگذارید. این کار شپش ها را خفه می‌کند. در مرحله بعد از یک شانه برای جارو کردن شپش‌های مرده استفاده کنید. موهای خود را کاملاً بشویید، دو تا سه بار شامپو بزنید تا تمام روغن ها پاک شوند. هر چند روز یکبار این کار را تکرار کنید تا موهایتان از شپش پاک شود.

۲. مقابله با شوره سر

شوره در ناحیه پوست سر اتفاق می افتد. این عارضه، بیش تر از نصف ساکنان کره زمین را با هر نژاد و ملیتی درگیر خود کرده است. عارضه شوره سر به واسطه وجود قارچی به نام مالاسزیا (Malassezia) پدیدار می شود. این قارچ از سبوم یا چربی طبیعی پوست سر تغذیه می کند که از غدد چربی موجود در این ناحیه ترشح می شود.

شوره در واقع، همان سلول های مرده پوست است که به واسطه شکل گیری پوست جدید از کف سر جدا می شود. وجود این میکروب در پوست سر امری طبیعی است. با این حال، مشکل از آنجا آغاز می شود که این قارچ از سبوم تغذیه کرده و آن را تجزیه و به اسیدهای چرب تبدیل می کند.

وجود اسیدهای چرب باعث تحریک پوست های حساس شده و احساس خارش را به دنبال خواهد داشت. همین امر، دلیل اصلی خشکی و خارش پوست سر به شمار رفته و خود، موجب تجمع سلول های مرده پوست و ایجاد شوره سر می شود. میزان حساسیت افراد به این اسیدهای چرب، تعیین کننده ابتلای آن ها به شوره حاد یا خفیف خواهد بود.

قارچ مالاسزیا در محیط های مرطوب بهتر رشد می کند. به همین دلیل در فصل تابستان و مناطق گرم و مرطوب که میزان تعرق بالا است، این عارضه بیشتر مشاهده می شود. با این حال، سرما و بادهای زمستانی نیز به شکل دیگری در ایجاد شوره سر موثر هستند. در این شرایط، رطوبت پوست به شدت کاهش یافته و همین امر به احساس خارش و به وجود آمدن شوره منتهی می شود. به این ترتیب، می توان دریافت که احتمال بروز این عارضه در تمام مدت سال وجود دارد.

درمان شوره سر با سرکه

سرکه از جمله مواردی است که به درمان شوره سر، خارش، خشکی پوست و از بین بردن قارچ و باکتری های موثر در ایجاد آن کمک می کند. محتوای اسیدی سرکه به شکل قابل توجهی روند پوسته پوسته شدن سر را کاهش می دهد. برای بهره مند شدن از خواص سرکه، می توانید مقادیر مساوی سرکه سفید و آب را با یکدیگر ترکیب کرده، روی پوست سر بمالید . به مدت نیم ساعت صبر کنید. سپس، به طور معمول موهای خود را شستشو دهید.

درمان خانگی شوره سر با آلوورا

آلوورا علاوه بر خاصیت خنک کنندگی و رطوبت بخشی، از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی نیز برخوردار است. ژل آلوورا به صورت آماده در بازار عرضه می شود. با این حال، بهتر است این ماده را به طور مستقیم از برگ گیاه آلوورا استخراج کنید. ژل به دست آمده از این گیاه، ماده ای غلیظ و شفاف است. برای درمان شوره سر می توانید این ماده را به طور مستقیم بر روی پوست سر مالیده و پس از گذشت چند دقیقه با آب و شامپو شستشو دهید. ژل آلوورا در تسکین انواع التهابات موثر است.

4 ترفند ساده برای پوست و مو که خوب است بدانیم

درمان شوره سر با گلاب

برای درمان خانگی شوره سر کافی است دانه‌های شنبلیله را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در گلاب خیس کنید و به صورت خمیر درآورید. آن را روی پوست سر خود بمالید و صبر کنید که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با یک شامپوی ملایم و آب ولرم بشویید.

۳. اسکراب صورت خانگی

اسکراب یا لایه برداری پوست بدن فرآیندی است که در آن سلول‌های مرده پوست از سطح پوست بدن با استفاده از یک ماده شیمیایی، دانه‌ای یا ابزار لایه برداری پاک می‌شود. لایه برداری می‌تواند ظاهر پوست شما را از راه‌های مختلفی بهبود بخشد. لایه برداری می‌تواند پوست شما را درخشان تر کند و با افزایش جذب، اثربخشی محصولات مراقبت از پوست موضعی را بهبود بخشد.

برای اسکراب صورت در خانه از شکر و شیر می‌توانید استفاده کنید این مواد حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند به لایه برداری پوست شما کمک کنند. وقتی قهوه به صورت موضعی استفاده می‌شود، ممکن است خواص آنتی اکسیدانی محافظی داشته باشد و تولید کلاژن را تقویت کند. یک منبع معتبر تحقیقاتی همچنین نشان می‌دهد عسل مانوکا می‌تواند به بهبود زخم کمک کند.

۴. درمان جوش به روش خانگی

برای درمان جوش صورت کافی است آب یک عدد لیموی تازه را گرفته، در ظرف تمیزی بریزید و در طول روز، ساعتی یک بار، آن را با دقت و فقط روی جوش‌ها بمالید. اسید سیتریک موجود در آب لیمو موجب تغییر PH پوست شده و به تدریج، وضعیت جوش صورت شما را بهتر خواهد کرد.

گلاب دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد میکروبی است. به همین دلیل، می توان گلاب را برای جای جوش و درمان جوش صورت موثر دانست. این عصاره طبیعی، نه تنها به از بین باکتری های ایجاد کننده جوش کمک می کند، بلکه، در بهبود زخم ها و پاک کردن پوست هم موثر است.

گلاب دارای خاصیت خنک کننده بوده و استفاده از آن در تسکین التهابات و کاهش سرخی و خشکی پوست موثر خواهد بود. تمیز کردن و تنگ کردن منافذ، کنترل تولید چربی و درمان جوش صورت از جمله خواص قابل توجه گلاب به شمار می رود.برای نمونه ترکیباتی که به رفع جوش صورت کمک می کنند عبارتند از:

  1. اسپری گلاب خالص بر روی پوست
  2. ترکیب آب لیمو و گلاب
  3. گلاب و گلیسیرین
  4. ماسک خاک رس و گلاب
  5. ماسک جوش شیرین و گلاب
  6. ترکیب سرکه سیب و گلاب
  7. ماسک خیار، عسل و گلاب برای پوست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش صورت و سلامت پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت