کتاب «گلیچ استان سمنان» منتشر شد


کتاب «گلیچ استان سمنان» منتشر شد

کتاب «گلیچ استان سمنان توسعه بافته ای کهن در کارگاه های خانگی توسط زنان» به همت مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

کتاب «گلیچ استان سمنان توسعه بافته ای کهن در کارگاه های خانگی توسط زنان» به همت مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این کتاب در سه فصل شامل پیشینه، بررسی گلیچ، نقوش گلیچ و ۱۳۵ تصویر توسط فاطمه شاهی به رشته تحریر درآمده است.

امروزه برخی از دستبافته ها مانند جاجیم و گلیم همچنان بصورت انبوه تولید می شوند و متأسفانه برخی دیگر همچون گلیچ بافی که موضوع این کتاب است، به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و همچنین نبود پشتوانه نیروی کاری و نیز کهولت تدریخی استادان و کارگران بافنده، دچار رکود فاحشی شده است. به طوریکه بزرگان این فن، توان و جوانان رغبتی به این هنر ندارند و این موضوع، ضرورت حفظ و احیا موارد این چنین را دوچندان کرده است.

در مقدمه کتاب گلیچ استان سمنان به قلم نویسنده آمده است؛ با توجه به بررسی هایی که در بین کتب مرتبط با دست بافته ها و نیز طی مصاحبه هایی که با مردمان اهل فن، از دیار پرور، چاشم، مُجن، دروار، فولادمحله و نیز محققان انجام شده است، روشن می شود که مطالعه جامعی جز چند برگ مقاله و اشاراتی کوتاه در بعضی کتاب ها، روی دست بافته های گلیچ به چشم محقق نخورده است. بنابراین برای گردآوری این مطالب، بیشتر به تحقیقات میدانی پرداخته شد و منبع این کتاب، کسانی هستند که از طریق نسل های پیشین به آنها گلیچ بافی آموزش داده شده است. در این صورت ذهن فراموش کار انسان ممکن است برخی اطلاعات را فراموش کرده و یا با نام نقشی دیگر به اشتباه بگیرد.

در مورد تصاویر کتاب لازم به ذکر است که اکثر آنها توسط نویسنده، عکاسی و ثبت شده، در نتیجه بدون منبع آمده اند و برخی از تصاویر از کتب مختلف گردآوری شده که در این صورت منبع آن نیز در توضیحات تصویر بیان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی