روایت خبرنگار ارشد انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز


روایت خبرنگار ارشد انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز

به گزارش رکنا،الکسی رُسی خبرنگار حوزه بین‌الملل شبکه اسکای امروز (شنبه) در یادداشتی نوشت: کماندوهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز روشن یک فروند کشتی را در تنگه مهم و استراتژیک هرمز توقیف...

به گزارش رکنا،الکسی رُسی خبرنگار حوزه بین‌الملل شبکه اسکای امروز (شنبه) در یادداشتی نوشت: کماندوهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز روشن یک فروند کشتی را در تنگه مهم و استراتژیک هرمز توقیف کردند. این اقدام دزدی دریایی نبود بلکه یک هشدار بود.

وی یادآور شد: روزانه مقادیر زیادی نفت و گاز از این آبراه عبور می کند و اگر بسته شود، پیامدهای زیادی برای تجارت جهانی خواهد داشت. به طور خلاصه، باعث هرج و مرج می شود.

این خبرنگار انگلیسی ادامه داد: چرا ایرانی ها این کار را کرده اند؟ زیرا تنش بین اسرائیل و ایران فوق‌العاده بالاست و اطلاعات آمریکا ادعا می‌کند که حمله موشکی ایران به اسرائیل در تلافی حمله به کنسولگری این کشور در دمشق قریب‌الوقوع است.

وی از سویی پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به توقیف این کشتی را امری بعید دانست و افزود: اما اقدام ایران سیگنال هایی را ارسال می کند. این اقدام برای تل‌آویو تحریک آمیز و پیامی برای متحدان اسرائیل است که ایران می تواند با بستن تنگه هرمز هرج‌ومرج ایجاد کند.

رُسی بر همین اساس نتیجه گرفت که اقدام صورت گرفته، ضمن قدرنمایی ایران، «هشداری است که ایستادن در کنار اسرائیل می تواند عواقبی به همراه داشته باشد.»

وی در عین حال پیش‌بینی کرد که انتقام ایران در سطحی تنظیم شده است که منجر به درگیری گسترده نشود.

بر اساس گزارش‌ها، یک فروند کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» امروز (شنبه) توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد. گفته می‌شود که این کشتی با پرچم پرتغال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار صهیونیست بنام Eyal Ofer است اداره می‌شود.

گزارش ها حاکیست که رژیم اسرائیل به شدت از پاسخ نظامی ایران به تجاوزگری این رژیم در سوریه هراسان است و ضمن آماده‌باش عمومی در داخل، متحدانش در غرب را تحت فشار گذاشته تا از طرق مختلف ایران را از پاسخ به تجاوزگری این رژیم منصرف کنند.

هفته پیش دیپلمات‌های ارشد تعدادی از کشورهای غربی و منطقه‌ای در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان خواستار خویشتن‌داری ایران شدند. در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شامگاه پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد:‌ در پاسخ به تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه استرالیا ضمن تبادل‌نظر در خصوص برخی موضوعات دوجانبه، تأکید کردم که وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.

گفتنی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه ای ارسال کرد و به دنبال آن، روسیه برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، درخواست کرد.

این نشست روز ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با دوم آوریل ۲۰۲۴ برگزار شد و نمایندگان کشورهای عضو در شورای امینت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه را محکوم کردند و درباره اقدامات این رژیم و آشوب های بیشتر در منطقه هشدار دادند.

سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز متحدان آنها یعنی کره جنوبی و ژاپن این حمله اسرائیل را نه تنها محکوم نکردند بلکه مانع صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت این حمله شدند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی این اقدام اعلام کرد: جلسه شورای امنیت سازمان ملل حمله اسرائیل علیه تاسیسات دیپلماتیک ایران را محکوم کرده و بر مصونیت تاسیسات دیپلماتیک تاکید کرد. با وجود این اتحاد، آمریکا، فرانسه و انگلیس با بیانیه روسیه مخالفت کردند. این استاندارد دوگانه اعتبار شورای امنیت را تضعیف کرده و یک روش خطرناک به جا می گذارد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تجاوز رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم کرده بود و متعاقباً عاملان آن را محاکمه می‌نمود، شاید ضرورتی برای مجازات این رژیم سرکش توسط ایران وجود نداشت.

ایرنا


روایت خبرنگار ارشد انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها