پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»


پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»

«چند روزی است که علاوه بر این‌ها جنگ روانی علیه مردم ایران هم آغاز شده است، رسانه‌های مختلف غربی و برخی تحلیلگران سعی دارند تا ترس قریب‌الوقوعی نیز بر ذهن مردم بیندازند. نمونه‌اش اتفاقی است که روز گذشته افتاد. طی یک هک سیستمی به گفته سردار جلالی، تقریباً برای بسیاری از افراد جامعه ایران، پیامی صادر شد که مصداق بارز یک جنگ روانی بود.»

غروب دیروز پیامکی به نقل از سازمان پدافند غیرعامل برای بسیاری از مردم ارسال شد که از مردم می‌خواست، آذوقه تهیه کنند، چون در آستانه یک وضعیت اضطراری هستیم. این پیامک جعلی توسط سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل تکذیب شد و او به انصاف‌نیوز خبر داد: «هک سیستمی است و این موضوع تکذیب می‌شود».

این درحالی است که پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش تنش‌های بین‌المللی، گمانه‌زنی از شیوه پاسخ ایران به اسرائیل در داخل و خارج از کشور هر روز شکل خاصی به خود می‌گیرد. بعضی هم متاسفانه بر طبل جنگ می‌کوبند و صبر ایران را از منظر ضعف می‌نگرند.

اما چند روزی است که علاوه بر این‌ها جنگ روانی علیه مردم ایران هم آغاز شده است، رسانه‌های مختلف غربی و برخی تحلیلگران سعی دارند تا ترس قریب‌الوقوعی نیز بر ذهن مردم بیندازند.

نمونه‌اش اتفاقی است که روز گذشته افتاد. طی یک هک سیستمی به گفته سردار جلالی، تقریباً برای بسیاری از افراد جامعه ایران، پیامی صادر شد که مصداق بارز یک جنگ روانی بود.

در پیامک ارسال شده، نوشته شده بود: «توجه! طی روز‌های نزدیک باید خودمان را در مقابل تهدیدات مصون بداریم؛ لذا در آستانه به وجود آمدن شرایط اضطراری، تقاضا می‌شود فوراً آب آشامیدنی و غذای خشک را تهیه نمایید. پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور».

ریشه این ماجرا به سالیان قبل و دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی باز می‌گردد که نهایتا نیز دو هفته پیش، در ۱۳ فروردین با شلیک ۶ موشک، کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را هدف قرار داد و ۷ نفر از مستشاران نظامی سپاه ازجمله سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی را به شهادت رساند.

پس از این حمله موج محکومیت این حمله در سراسر جهان به راه افتاد. در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چین و روسیه که هر کدام با اسرائیل روابطی دارند این حمله را محکوم کردند، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از اسرائیل آن را توجیه کردند. بر همین اساس از لحاظ حقوق بین‌الملل از سه جهت حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.

پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»

اولاً به موجب کنوانسیون ۱۹۶۳ وین راجع به حقوق کنسولی، اماکن کنسولی دارای مصونیت هستند. حمله یک کشور به اماکن کنسولی یک کشور در سرزمین خود یا سرزمین کشوری دیگر نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ و نقض مصونیت اماکن کنسولی است. حمله به اماکن دیپلماتیک و کنسولی علاوه بر اینکه نقض کنوانسیون‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین راجع به حقوق دیپلماتیک و کنسولی است، نقض قواعد حقوق بین‌الملل عرفی نیز محسوب می‌شود.

ثانیاً حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، نقض اصل عدم مداخله و ممنوعیت توسل به زور در حقوق بین‌الملل است و نقض آشکار ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد است. اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس هیچ توجیه حقوقی ندارد.

ثالثاً حمله اسرائیل نقض حاکمیت سوریه همچنین نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. حمله مذکور مطابق با ماده ۸ مکرر اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری، مصداق جنایت بین‌المللی تجاوز محسوب می‌شود.

پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، بسیاری گمان می‌کردند که ایران بلافاصله پاسخ این حمله را با حملاتی مشابه خواهد داد؛ حال یا مستقیم از سمت ایران به وسیله موشک‌های دوربرد یا با کمک حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین با پهپاد و راه‌های دیگر.

اما صبر ایران که بسیاری آن را همان صبر استراتژیک بین‌الملل تحلیل می‌کنند، این صبر یا همان انتقام هوشمند در ابعاد متناسب و با پیش‌شرط‌های ذکر شده هم در جهت اقناع افکار عمومی و هم در جهت ارتقای امنیت ملی اثربخش خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی