تا به حال سود سپرده چند میلیون تومانی خود را در بانک محاسبه کرده اید


تا به حال سود سپرده چند میلیون تومانی خود را در بانک محاسبه کرده اید

فرمول محاسبه سود بانکی چیست؟

تا به حال سود سپرده چند میلیون تومانی خود را در بانک محاسبه کرده اید

به گزارش ایران اکونومیست؛ به سودی که به مشتری پرداخت می‌شود، بهره هم گفته می‌شود. این مبلغ در واقع بهره‌ای است که وام از حضور پول مشتری در حساب‌‌های خود می‌برد و در ازای آن به او پرداخت نقدی خواهد داشت. بانک با سرمایه موجود در حساب مشتریانش در فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و حوزه‌های دیگر شرکت کرده و سود حاصل می‌‌کند. بعد به اعتبار هر مشتری و میزانی که سپرده او به سودش کمک کرده، سهم آن مشتری را هم پرداخت می‌کند.

طبق قوانین جدید بانکی ایران، از سال ۱۳۹۷ تمام بانک‌‌های خصوصی و دولتی تنها امکان پرداخت سود ماه‌شمار را دارند (و نه روزشمار). این یعنی سوددهی تنها برای سپرده‌هایی شروع می‌شود که حداقل یک ماه در بانک مانده باشند، و فرمول محاسبه سپرده هم کمی تغییر خواهد کرد. در واقع در طرح‌های ماه‌شمار، سود بانکی به «حداقل میزان سپرده در طول یک ماه گذشته» تعلق می‌گیرد.

فرمول محاسبه سود بانکی چیست؟

حالا که با مفهوم سود بانکی آشنا شدیم، بد نیست که فرمول محاسبه آن را هم بشناسیم. این فرمول همان طور که پیش از این گفتیم، بعد از یک ماه کامل حضور سپرده در بانک، روی میزان آن محاسبه شده و بعد مبلغش به حساب فرد واریز می‌شود.

۳۶۵۰۰ / (نرخ * تعداد روزهای ماه * کمترین مانده حساب طی ماه) = سود سپرده‌گذاری ماه‌شمار

سود ۳۰ میلیون تومان در بانک چقدر است؟

بیایید این فرمول را با یک مثال، بهتر متوجه شویم. تصور کنید که یک سپرده ۳۰ میلیون تومانی در بانک دارید، و در هیچ کدام از روزهای ماه هم این مبلغ به پایین ۳۰ میلیون نرسیده است. بنابراین مبلغی که وارد فرمول می‌‌شود، ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. پس سود سپرده ماه‌شمار شما، برابر خواهد بود با نرخ سود (مثلا ۲۰٪) ضرب در تعداد روزهای ماه (۳۰) ضرب در کمترین میزان مانده حساب (مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان)، و در نهایت این رقم بر ۳۶۵۰۰ تقسیم خواهد شد.

۳۰.۰۰۰.۰۰۰ * ۳۰ * ۲۰ / ۳۶۵۰۰ = ۴۹۳.۱۵۰

یعنی با این میزان سپرده حدودا ماهی ۵۰۰ هزار تومان سود خواهید کرد.

منبع: ایران جیب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی