هشدار اقتصادی فرانسه به جامعه جهانی نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه


هشدار اقتصادی  فرانسه به جامعه جهانی نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد فرانسه با اشاره به پاسخ پهپادی و موشکی ایران به حملات تجاوزکارانه اسرائیل، هشدار داد: تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه یا خاور نزدیک تاثیر اقتصادی سنگینی بر جهان خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، برونو لومر روز دوشنبه اظهار داشت: چه رویدادهای اخیر در دریای سرخ، چه خطرهای تشدید تنش در خاورمیانه و یا حتی تداوم درگیری‌ در اوکراین، همگی این رویدادهای ژئوپلیتیکی بر رشد اقتصادی [جهان] به شدت تاثیر می‌گذارد.

خبر مرتبط
فرانسه: پاریس از تل ‌آویو در مقابل ایران حمایت می‌کند

اقتصادنیوز: وزیر خارجه فرانسه یکشنبه شب اذعان کرد که پاریس در حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل حمله تنبیهی ایران مشارکت داشت اما به جزئیات آن اشاره نکرد.

وزیر اقتصاد فرانسه در پاسخ به مطبوعات پیش از برگزاری نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن، تصریح کرد که «ریسک‌های واقعی اقتصادی، ریسک‌های ژئوپولیتیکی هستند».

این روزنامه پرشمارگان فرانسوی در گزارش خود با اشاره به اینکه اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، حرکتی بی‌سابقه و در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق صورت گرفته است، شرایط حاکم را باعث نگرانی و ترس از تشدید تنش‌های منطقه‌ای ارزیابی کرد.

خبر مرتبط
فرانسه هم سفیر ایران را احضار کرد

اقتصادنیوز: وزیر خارجه فرانسه خبر داد که سفیر ایران را در رابطه با حمله تنبیهی به اسرائیل به وزارت خارجه دعوت کرده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به تازگی اعلام کرد که قصد دارد برای اجتناب از شعله‌ور شدن تنش‌ها در خاورمیانه به هر اقدامی دست بزند.

در همین پیوند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بار دیگر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرد.

جوسپ بورل روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه رادیویی موج صفر (Onda Cero) ادعا کرد که خاورمیانه «در لبه پرتگاه قرار دارد و باید از آن فاصله بگیریم. باید ترمز را بکشیم و به عقب برگردیم».

خبر مرتبط
فرانسه خواستار خروج موقت شهروندان خود از ایران شد

اقتصادنیوز: فرانسه خواستار خروج موقت اتباع خود از ایران شد.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت‌پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با جوسپ بورل تاکید کرد: حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، نقض آشکار کنوانسیون وین و عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بشمار می‌رود.

وی افزود: در برابر انفعال دیپلماتیک سازمان ملل متحد و شورای امنیت در صدور حتی یک بیانیه در محکومیت این اقدام، جمهوری اسلامی ایران راهی جز تنبیه رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع نداشت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر موفقیت‌آمیز بودن اقدام نظامی کشورمان در چارچوب دفاع مشروع خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات، این پیام داده شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوع پایان یافته است، اما در صورت اقدام متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران فوری، گسترده و حداکثری خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به صدور بیانیه اتحادیه اروپا در محکومیت حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی کشورمان در دمشق اظهار داشت: امیدوارم اتحادیه اروپا برای خاتمه نسل‌کشی در غزه حامل یک ابتکار موثر و کارآمد باشد که البته در این صورت جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به موفقیت آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت