تامین ارز توسط بانک مرکزی ضروری است؟


مهر: تامین ارز توسط بانک مرکزی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که دچار صدمه شده‌اند و به‌ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه، ضروری است. مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در رابطه با مخالفت برخی اقتصاددانان با فروش ارز با نرخی...

تامین ارز توسط بانک مرکزی ضروری است؟

مهر: تامین ارز توسط بانک مرکزی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که دچار صدمه شده‌اند و به‌ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه، ضروری است. مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در رابطه با مخالفت برخی اقتصاددانان با فروش ارز با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد در مرکز مبادله و سامانه نیما، اظهار کرد: بنده با دخالت سیاستگذار در بازار و پرداخت رانت برای اینکه کالا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، نه تنها مخالف نیستم، بلکه این سیاست را اجتناب‌ناپذیر می‌دانم و با آن موافقم. این اقدام برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگانی که دچار صدمه شده‌اند و به‌ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه ضروری است.

او در واکنش به این مساله که اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی چنین اظهاراتی داشته است، پاسخ داد: متاسفانه عده‌ای اقتصادخوانده چشم‌بسته با این نوع اقدامات مخالفت می‌کنند.

از نظر بنده رانت به خودی خود منفی نیست. آن‌قدر در رسانه‌ها در رابطه با رانت منفی صحبت شده است که همه فکر می‌کنند که رانت یک واژه مذموم است؛ اما این در حالی است که وقتی نابرابری شدید شود و مشکلات اقتصادی برای جامعه به‌وجود بیاید، هر دولتی ناچار می‌شود برای ایجاد تعادل و حمایت از گروه‌هایی از مصرف‌کنندگان از پرداخت رانت استفاده کند.

افقه با تاکید بر اینکه چنین رانتی ضروری است و برداشتن آن به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، گفت: اگر عده‌ای از رانت سوءاستفاده می‌کنند باید با آنها مقابله شود، نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم. متاسفانه یکی از مشکلات ما همین اقتصادخوانده‌هایی هستند که چشم‌بسته سیاست‌هایی را که برای کشور مناسب نیستند، توصیه می‌کنند. این استاد دانشگاه در رابطه با حراج شمش و سکه طلا در مرکز مبادله توسط بانک مرکزی اظهار کرد: اینکه برای مدیریت بازار، بانک مرکزی به‌عنوان یک ابزار سیاستی به فروش طلا اقدام کند نیز یک سیاست اجتناب‌ناپذیر و اقدام مناسبی است. در رابطه با نرخ نیز قاعدتا بانک مرکزی برای مدیریت بازار باید طلا را با قیمت حاشیه بازار بفروشد و نمی‌تواند و نباید آن را با نرخی پایین‌تر از بازار به فروش برساند.

نگار کریمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت