هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا


هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آی.ای.ایی.ای) هشدار داد که بطور خطرناکی در حال نزدیک شدن به یک سانحه اتمی در نیروگاه هسته ای زاپوروژیا (ZNPP) هستیم.

گروسی تاکید کرد که حملات اخیر به نیروگاه اتمی زاپوروژیا ، موازین و اصولی که برای تامین امنیت و کاهش خطرات آن وضع شده بود را نقض کرده است.

وی در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: نقض مکرر این اصول طی ۱۰ روز گذشته موجب افزایش خطرات امنیتی و ایمنی در این نیروگاه شده است.

گروسی به شورای امنیت سازمان ملل یادآوری کرد: سال گذشته بود که اصول و موازین پنج گانه ای برای تامین امنیت این نیروگاه وضع شد و در عین حال از اوکراین و روسیه نیز خواسته شده بود این اصول را نظر دور ندارند.

بنابراین گزارش، پنج اصلی که وی برای ایمنی نیروگاه هسته ای زاپوروژیا ارائه کرده بود شامل پرهیز از هر نوع حمله به این نیروگاه و عدم بهره برداری از آن برای تجمع قوا و مهمات می شد تا در نهایت مورد حمله طرف متخاصم قرار نگیرد. سیستم های برق خارج از این نیروگاه نباید در معرض خطر قرار گیرند، تمامی سازه ها و سامانه های حیاتی برای امنیت عملکرد آن باید از هرگونه اقدام خرابکارانه و یا حمله ای مصون بمانند و در نهایت اینکه هیچ اقدامی نباید موجب خدشه دار شدن این اصول گردد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه راکتورهای این نیروگاه هم اکنون در حالت خاموش و سرد به سر می برند، هشدار داد: با این وجود هر لحظه ممکن است در این نیروگاه حادثه ای رخ دهد.

گروسی در این باره افزود: باوجود اینکه هر شش راکتور این نیروگاه در وضعیت «خاموش سرد» به سر می برند و طبق توصیه آژانس، آخرین واحد از این نیروگاه نیز طی دو روز گذشته در همین وضعیت قرا رگرفته است، اما احتمال وقوع یک حادثه اتمی در آن بسیار جدی و واقعی است.

وی هشدار داد: ما به طرز خطرناکی در حال نزدیک شدن به زمان قوع یک حادثه اتمی (در این نیروگاه) هستیم، نباید همه چیز را به شانس و اقبال واگذار کرد و دید که مثلا فردا چه روی می دهد، ما باید همین امروز هر آنچه که در توان داریم بکار ببندیم تا احتمال وقوع چنین حادثه ای را به حداقل برسانیم.

براساس این گزارش، گروسی همچنین اشاره کرد که تا زمانی که شواهد غیرقابل انکاری بدست نیاید آژانس نمی تواند تعیین کند که کدام طرف مسئول حملات اخیر به این نیروگاه بوده است.

هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا

‌حمله پهپادهای انتحاری اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

به گزارش ایرنا، درحالی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اعلام طرف مقصر و حمله کننده به این نیروگاه خودداری می کندکه مقام‌های نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای از حمله پهپادهای انتحاری اوکراین به این نیروگاه خبر دادند.

در این بیانیه تاکید شد که پس از این حمله سطح تشعشعات در نیروگاه اتمی زاپروژیا و مناطق اطراف آن تغییر نکرده و با عملکرد عادی واحدهای این نیروگاه اتمی مطابقت دارد.

در همین رابطه شرکت روس اتم روسیه نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حملات دنباله‌دار پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا، از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا به سرعت به این وضعیت واکنش نشان دهند.

نیروگاه اتمی زاپوروژیا بزرگترین نیروگاه اتمی در قاره اروپا و همچنین یکی از ۱۰ نیروگاه بزرگ جهان است که در جنوب کشور اوکراین قرار داشته، دارای شش راکتور هسته‌ای است که هر یک توان تولید یک گیگا برق را دارند، این نیروگاه قدمت ۴۰ ساله دارد و از زمان حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در اواسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شده بود. روسیه در مارس ۲۰۲۲ در حالی کنترل این نیروگاه حساس را برعهده گرفت که از آن در معرض خطر حملات اوکراین نیز قرار دارد. دولت کی‌یف از حملات پهپادی، موشکی و توپخانه علیه این نیروگاه استفاده و بارها تلاش کرد کنترل این نیروگاه را بار دیگر به دست آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها