رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک


رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مضرات مصرف نمک را برشمرد و گفت: رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک است که نتیجه آن بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان است.

نسرین علیزاده با بیان اینکه تغذیه صحیح نقش موثری در سلامت بدن و استحکام استخوان ها دارد، خاطرنشان کرد: رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد نمک، کاهش فعالیت بدنی به تدریج موجب کاهش دریافت کلسیم و استحکام استخوان ها می شود.

وی مصرف منابع کافی پروتئین و املاح را برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری دانست و دریافت مقادیر کافی کلسیم همراه با فعالیت بدنی را سبب بالا رفتن ذخیره استخوانی کلسیم عنوان کرد.

علیزاده با اشاره به نقش مهم مصرف لبنیات به عنوان منبع خوب و غنی از کلسیم، عنوان کرد: بزرگسالان روزانه به هزار تا هزار و ۲۰۰ میلی گرم شیر برای تامین کلسیم بدن نیاز دارند، همچنین می توان کلسیم را از غذا و فرآورده های حاصل از شیر نیز دریافت کرد.

وی ویتامین D را یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم برشمرد و افزود: این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می‌کند و موجب به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها می شود.

علیزاده انواع حبوبات ( نخود و لوبیا، عدس، ماش )، سبزی‌هایی مانند جعفری، کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و پرتقال را منابع غذایی حاوی کلسیم برشمرد و بر استفاده از این مواد غذایی به مقدار کافی تاکید کرد.

وی افزود: مصرف آجیل‌ها و ماهی نیز مورد توصیه کارشناسان است، در عین حال توصیه‌ها به عدم مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای ناسالم مانند تنقلات و محصولات فرآوری شور و پرنمک تاکید دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!