تحقق خدمات الکترونیکی حوزه سلامت با رفع موانع حضور کسب و کارها


تحقق خدمات الکترونیکی حوزه سلامت با رفع موانع حضور کسب و کارها

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: تجارت الکترونیکی یکی از گروه‌های اقتصادی است که در ۲ سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده و این نویددهنده آن است که می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی در عرصه ارائه خدمات بهتر به مردم بهره‌برداری کنیم.

تحقق خدمات الکترونیکی حوزه سلامت با رفع موانع حضور کسب و کارها

به گزارش ایران اکونومیست از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، «امین کلاهدوزان» با تاکید بر رفع موانع حضور شرکت‌های تجارت الکترونیکی، تصریح‌کرد: البته این رشد مستلزم آن است که حوزه‌هایی که تا به امروز شرکت‌های تجارت الکترونیکی به آن وارد نشده، فعالیتی نداشته‌اند، کم رنگ بوده یا موانعی در آن مسیر وجود داشته مانند حوزه سلامت، باید این موانع برطرف و حضور شرکت‌ها تسهیل شود.

وی افزود: فعالیت شرکت‌ها در حوزه سلامت الکترونیکی مجموعه وزارت بهداشت موضوعی است که مدت زیادی در حال بحث بوده است، هرچند در زمان شیوع بیماری کرونا و حمایت از کادر درمان اختلاف نظر کم رنگ شده بود، اما پس از دوران کرونا مجدد این اختلاف نظرها مورد بحث قرار گرفت.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ورود کسب و کارها به حوزه دارو، اظهار داشت: لازم بود مجدد این همگرایی میان حوزه‌های مختلف ایجاد شود که با پیگیری‌های متعدد، هفته گذشته دستورالعمل ورود کسب و کارها به حوزه دارو مورد توافق قرار گرفته و ابلاغ شد.

وی ابراز امیدواری کرد در مراحل بعدی، بستر فعالیت در سایر حوزه‌های سلامت الکترونیک را نیز با برطرف کردن موانع و توافق بر ضوابط برای ورود شرکت‌های تجارت الکترونیکی فراهم کنیم.

کلاهدوزان با اشاره به خدمات کسب و کارهای حوزه دارو، تصریح کرد: اکنون در کشور شرکت‌های مختلفی خدمت دارو رسانی را انجام می‌دهند، اما اختلاف نظر بر روی فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها بود که با توافق صورت گرفته بناست فعلاً موضوع فروش دارو استثناء شده و مسئله تحویل دارو پیگیری شود.

وی افزود: دارویابی با توجه به نسخه الکترونیکی که یک پزشک تهیه کرده، از سطح داروخانه‌های یک منطقه جغرافیایی یک مسئله مهم است که اکنون پلتفرم‌ها در حال ارائه این خدمت هستند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به شفافیت در توزیع و رسانش دارو، گفت: مسئله مهم دیگر تحقق شفافیت در توزیع و رسانش دارو با فعالیت پلتفرم‌ها در این حوزه است چراکه مشخص می‌شود چه فردی دارو را تحویل گرفته است و تبادل این اطلاعات با وزارت بهداشت ارزش افزوده مهمی در این مورد را به‌دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه، گفت: پلتفرم‌های فعال در این حوزه، داروخانه‌ها نیستند و مجوز داروخانه مساله دیگری است که وزارت بهداشت طبق ضوابط خود پیش از این انجام داده و اکنون نیز پابرجاست و باید توجه داشت که کسب و کارهای فعال در این حوزه برای انبار دارو و یا نسخه‌پیچی که در ارتباط با سلامت مردم است، فعالیتی ندارند.

کلاهدوزان تاکید کرد: فرآیند حرکت به سمت هوشمند شدن خدمات و بهره‌برداری از ظرفیت سکوها و ایستگاه‌های تجارت الکترونیکی به صورت تدریجی است و سال به سال شاهد رشد در این حوزه هستیم و البته فرهنگ‌سازی این موارد در جامعه ضرروی است و مردم نیز در این سال‌ها با این مسائل آشنا شده‌اند.

وی گفت: حضور شرکت‌های تجارت الکترونیکی در حوزه دارو، نخستین گام از تحقق سلامت الکترونیکی است و با حمایت دولت به‌طور قطع شاهد تحقق سایر بخش‌های این حوزه که البته بسیار مهم بوده و باعث تکریم، تسهیل و تسریع امور مردم می‌شود، خواهیم بود.

بیشتر بخوانید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت