سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.


سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید سالک خشک نوع دیگری از بیماری سالک و معروف به سالک شهری است. بیماری که شکل پوست را تغییر داده و می‌تواند در دراز مدت روی اعتماد به نفس فرد مبتلا هم اثر بگذارد. به همین دلیل آگاهی از روش‌های پیشگیری و درمان آن ضروری است.

سالک خشک که به سالک شهری هم معروف است با اثراتی که از خود روی پوست به جا می‌گذارد قابل تشخیص است. ‌ اگر به موقع درمان نشود جای زخم آن وسیع شده و می‌تواند زیبایی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. در ادامه کمی بیشتر با این بیماری آشنا خواهید شد. همچنین برای شما از ساده‌ترین روش نوبت گیری از بهترین پزشکان پوست و متخصصان عفونی در وبسایت دکترتو خواهیم گفت تا بتوانید در صورت ابتلا به سالک خشک، بیماری خود را سریعا درمان کنید. دکترتو به شما امکان ثبت نوبت آنلاین و حضوری را در زمانی بسیار کوتاه می‌دهد.

سالک خشک چیست؟

سالک خشک چندین ماه پس از گزیدگی (چیزی حدود دو تا هشت ماه بعد) با علائمی مانند قرمزی و ورم که اکثرا بدون درد هستند نمایان می‌شود. این زخم باید در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان شود تا با بزرگ‌تر شدن یا تشدید آن زیبایی پوست را تحت تاثیر خود قرار ندهد.

اینگونه بیان شده که سالک خشک که با نام سالک شهری هم شناخته می‌شود بیشتر در نواحی صورت، پاها و دست‌ها ایجاد می‌شود.

دچار سالک خشک شدی؟

برای درمان بیماریت همین حالا کلیک کن.

سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.

مردم کدام نواحی به سالک خشک مبتلا میشوند؟

ابتلا به بیماری سالک خشک (سالک شهری) بیشتر در نواحی غرب هند، شمال آفریقا، منطقه مدیترانه و خاورمیانه رایج است.

محل زندگی و تکثیر پشه ناقل بیماری سالک

پشه بیماری سالک در بخش‌هایی از ۸۸ کشور یافت می‌شود. چیزی حدود ۳۵۰ میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند. بیشتر کشورهای آسیب دیده در مناطق استوایی و نیمه گرمسیری قرار دارند. مناطقی که این بیماری بیشتر یافت می‌شود از جنگل‌های بارانی در آمریکای مرکزی و جنوبی تا بیابان‌های غرب آسیا را شامل می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از ۹۰ درصد از موارد ابتلا به لیشمانیوز احشایی در جهان، در هند، بنگلادش، نپال، سودان و برزیل است.

لیشمانیوز در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی هم پیدا می‌شود. از شمال آرژانتین تا تگزاس (نه در اروگوئه، شیلی یا کانادا)، جنوب اروپا (زیاد شایع نیست.)، آسیا (نه آسیای جنوب شرقی)، خاورمیانه، و آفریقا (به ویژه شرق و شمال آفریقا) مشاهده شده است.

علائم سالک خشک

برخی از رایج‌ترین علائم سالک خشک عبارتند از:

  • تب (می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود و در طول چند هفته تمام شده و مجددا آغاز شود.)
  • لرز
  • عرق سرد
  • تورم غدد لنفاوی
  • تورم شکم ناشی از بزرگ شدن طحال
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • ضعف

عکس سالک خشک

در زیر تصویر سالک خشک را مشاهده می‌کنید:

سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.تصویری از جای زخم سالک خشک روی پوست یک بیمار مبتلا را مشاهده می‌کنید.

علت ابتلا به سالک خشک

لیشمانیوز توسط انگل‌های تک یاخته‌ای ایجاد می‌شود که توسط نیش پشه خاکی فلبوتومین ماده آلوده، منتقل می‌شود.

راه های تشخیص سالک خشک

روش‌های تشخیصی زیادی برای سالک‌ خشک وجود دارد. یکی‌ از واضح‌ترین این راه‌ها تشخیص جای گزیدگی و زخم‌ ناشی از آن است.

پزشکان در مرحله بعد با نمونه گیری (بیوپسی) پوست و‌ انجام آزمایشاتی مانند خون و انگل، از ابتلا به بیماری سالک خشک مطمئن می‌شوند.

متن انگلیسی:
Medical professionals use biopsy specimens to examine the tissues for parasites. Blood tests (for example, PCR and antibody detection) are methods that CDC infectious disease specialists use to detect and diagnose this disease
ترجمه متن:
متخصصان پزشکی از نمونه‌های بیوپسی برای بررسی بافت‌ها از نظر وجود انگل استفاده می‌کنند. آزمایش‌های خون (به عنوان مثال PCR و تشخیص آنتی بادی) روش‌هایی هستند که متخصصان بیماری‌های عفونی CDC برای شناسایی و تشخیص این بیماری استفاده می‌کنند.

emedicinehealth

راه های درمان سالک خشک

در بیشتر مواقع درمان ترکیبی به عنوان رویکرد درمانی بهینه برای سالک خشک و به حداقل رساندن عوارض مرتبط با آن در نظر گرفته می‌شود. ما در ادامه به متداول‌ترین روش های درمان سالک خشک پرداخته‌ایم:

۱. داروی سالک خشک

آمفوتریسین B در فرم لیپوزومی خود (برخلاف آمفوتریسین B دئوکسی کولات) به دلیل دوره کوتاه‌تر و میزان سمی‌ بودن کمتر، اکنون به عنوان داروی انتخابی برای سالک در نظر گرفته می‌شود. برخی از داروهای رایج‌ درمان سالک خشک هم در سایر کشورها تجویز و‌ مصرف می‌شود که به دلیل تحریم در کشور ایران موجود نیستند.

۲. درمان گیاهی سالک خشک

شیره فلوس، عسل، برگ ازگیل، ترکیب حنا و عسل، آهک و روغن زیتون، گل ارمنی، کتیرا و برگ گل شب بو و در نهایت هم حجامت برخی از روش‌های درمان سالک خشک در طب سنتی و گیاهی هستند. اما ما نمی‌توانیم در مورد میزان اثربخشی این روش‌ها به طور قطع صحبتی کنیم.

سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.

نگران درمان جای زخم سالک خشک روی پوستت هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

عوارض سالک خشک

ابتلا به سالک خشک با عوارضی برای فرد مبتلا به این بیماری همراه است. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی ثانویه، از جمله ذات الریه و سل
  • سپتیسمی
  • تغییر شکل بینی، لب‌ها و کام
  • خونریزی
  • پارگی طحال
  • ادم، کاشکسی و هایپرپیگمانتاسیون
  • ضایعات متاستاتیک در نازوفارنکس با تخریب بافت

متن انگلیسی:
Untreated visceral disease usually is fatal
ترجمه متن:
بیماری سالک احشایی درمان نشده معمولا کشنده است.

emedicinehealth

راه های پیشگیری از ابتلا به سالک شهری

هیچ واکسن یا دارویی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سالک خشک در دسترس نیست. بهترین راه برای مسافرانی که نگران ابتلا به سالک خشک هستند، مراقبت از خود برای جلوگیری از نیش زدگی پشه خاکی است. برای کاهش خطر گزیدگی اقدامات پیشگیرانه زیر را جدی بگیرید:

از فعالیت‌های خارج از منزل، به‌ویژه از غروب تا سحر زمانی که این پشه‌ها عموماً فعال‌ترین هستند، خودداری کنید. هنگامی که در خارج از منزل یا در محله‌های محافظت نشده و مشکوک به وجود این نوع از پشه هستید، پوست خود را کاملا بپوشانید. تا حدی که در آن آب و هوا قابل تحمل است، پیراهن آستین بلند، شلوار بلند و جوراب بپوشید و پیراهن خود را در شلوار خود فرو کنید

همچنین می‌توانید از مواد دافع حشرات روی پوست در معرض دید استفاده کنید؛ اما حتما دستورالعمل‌های روی بسته بندی آن را جدی بگیرید و دنبال کنید. برای سفر می‌توانید تورهای تخت، مواد دافع و حشره کش‌ خریداری کنید. به خاطر داشته باشید که پشه خاکی بسیار کوچک‌تر از پشه است و بنابراین می‌تواند از سوراخ‌های کوچک عبور کند.

سالک خشک نوع متفاوتی از بیماری سالک که باید آن را بشناسید.روش‌های زیادی برای جلوگیری از ابتلا به سالک خشک وجود دارد که یکی از آن‌ها آموزش علمی افراد است.

مقایسه سالک خشک و مرطوب

در جدول زیر مقایسه بین سالک مرطوب و خشک را مشاهده می‌کنید:

سالک خشکسالک مرطوب
مشاهده علائم ۸-۲ ماه بعد از گزشمشخص شدن علائم بعد از چند هفته از گزش
بهبودی شش ماه تا یک سالبهبودی چهار تا شش ماه
ضایعات خشک، کوچک و متعددضایعات مرطوب، بزرگ و محدود
جدول مقایسه سالک خشک و سالک مرطوب

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سالک خشک یا شهری را شناختید و با روش‌های پیشگیری از گزیدگی و ابتلا با آن آشنا شدید؛ اما با این حال ممکن است یکی از میلیون‌ها انسانی باشید که به این بیماری مبتلا شده و حالا به دنبال راهی برای درمان به موقع و سریع آن است.

پیدا کردن پزشکی که بتواند به خوبی بیماری را بررسی کند و تشخیص دهد کار راحتی نیست. اما وبسایت دکترتو اطلاعات جامعی را از بهترین پزشکان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این وبسایت بهترین دکتر پوست و مو یا فوق تخصص عفونی را برای درمان بیماری سالک خشک خود انتخاب کنید. در دکترتو می‌توانید به راحتی نوبت مشاوره دکتر پوست آنلاین و دکتر عفونی آنلاین را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403