سرگرم‌سازی صنعت خودروسازی با راه‌اندازی سامانه‌های متعدد/ برای فروش خودروهای برقی هم سامانه جدید تأسیس می‌شود؟


سرگرم‌سازی صنعت خودروسازی با راه‌اندازی سامانه‌های متعدد/ برای فروش خودروهای برقی هم سامانه جدید تأسیس می‌شود؟

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد به منظور تسهیل فرایند خرید خودروهای واردتی، به‌زودی سامانه جدیدی برای خودروهای برقی راه‌‌اندازی می‌شود. در حالی که سامانه یکپارچه از همان ابتدا با هدف تجمیع فروش خودروسازان و شرکت‌های واردکننده آغاز به کار کرده بود، اما گویا ماهیت خود را از دست داده است!

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، در گفت‌وگو با آخرین خودرو بیان کرد: سعی بر این است که فرایند خرید خودروهای وارداتی آسان‌تر شود. به‌زودی شرایط جدید فروش خودروهای وارداتی اعلام می‌شود. همچنین در کنار سامانه عرضه خودروهای وارداتی، سامانه‌ای مجزا برای فروش خودروهای برقی وارداتی در نظر گرفته شده و در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار فروش این دسته از خودروها آغاز می‌شود که شرایط خرید به‌مراتب آسان‌تری از خودروهای وارداتی دیگر دارند.

سامانه یکپارچه فروش خودرو از اوایل سال 1401 راه‌اندازی شد و مرحله اول فروش خودرو در اسفند همان سال با شرکت اکثر خودروسازان و متقاضیان خودرو انجام گرفت. محمدرضا فاطمی‌امین، زیر سابق صمت، همان زمان اعلام کرد: تمامی خودروسازان از تاریخ ۱۸ اردیبهشت 1401 هرگونه عرضه خودرو را صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی (سامانه یکپارچه فروش خودرو) انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمام خودروهای تولیدی فراهم شود.

تسهیل خرید خودرو یا سردرگمی؟

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، هدف از راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، تجمیع تمام خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی سواری به منظور تسهیل خرید بود. بنابراین در ابتدا که خبری از خودروهای وارداتی نبود، اولین سامانه راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسید، اما سپس با اضافه شدن خودروهای وارداتی به سبد مصرفی متقاضیان، وزارت صمت سامانه دیگری را برای خودروهای وارداتی راه‌اندازی کرد.

چند هفته پیش از سال نو هم سامانه جدید فروش خودرو برای ثبت‌نام جانبازان راه‌اندازی شد و هم‌اکنون از راه‌اندازی سامانه دیگری برای خودروهای برقی خبر می‌دهند! اما سوالی که پیش می‌آید این است که لزوم ایجاد سامانه‌های متعدد و کم‌کاربرد چیست؟ سامانه‌ای که دو سال پیش با هدف تسهیل خرید خودرو راه‌اندازی شده بود هم‌اکنون عامل گمراهی بیشتر خریداران خودرو خواهد بود.

کمااینکه همین سامانه‌های متعدد نیز مشکلات متعددی دارند که اغلب خریداران خودرو هنگام مراجعه برای خرید با ایرادات عجیبی در آن روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد، فروش خودرو برای ساعاتی به تعویق می‌افتد. بنابراین آیا بهتر نیست وزارت صمت برای ایجاد سایت‌های مختلف خرید خودرو، یک سامانه جامع و بی‌نقص راه‌اندازی کند تا خریداران خودرو گمراه نشوند؟

سرپیچی خودروسازان از فروش خودرو در سامانه یکپارچه

ناکارآمدی سامانه یکپارچه فروش خودرو طی ماه‌های اخیر به‌قدری بالا گرفته که حتی خودروسازان داخلی هم تمایل چندانی به فروش خودرو از این طریق ندارند. این موضوع را از آنجا می‌توان فهمید که بسیاری از مونتاژکاران داخلی، فروش خود را از طریق نمایندگی‌های مجازشان در سراسر کشور انجام می‌دهند و فروش چندانی از طریق سامانه یکپارچه خودرو ندارند.

حتی علاوه‌ بر مونتاژکاران، شرکت سایپا نیز قصد داشت به مناسبت عید فطر، فروش جدیدی را از طریق سامانه فروش خود باز کند که به دلایلی لغو شد.

یکی دیگر از ضعف‌های سامانه یکپارچه که بلافاصله پس از فروش اولین مرحله معلوم شد، نبود هیچ‌گونه تعهد برای خریدار است. به این صورت که با وجود اعلام موعد تحویل از سوی سامانه یکپارچه، به دلیل اینکه شرکت خودروساز پولی بابت این ثبت‌نام دریافت نمی‌کند، هیچ تعهدی برای خود نمی‌بیند که دقیقاً در همان موعد مقرر سامانه، خودرو ثبت‌نامی را تحویل متقاضی بدهد.

تمامی این مشکلات در حالی به وجود آمده که وزارت صمت به فکر راه‌اندازی سامانه جدیدی برای خودروهای برقی خود افتاده است و مهدی ضیغمی و شخص وزیر صمت به عنوان مسئولان مربوطه این سامانه، هیچ پاسخی برای این مشکلات ارائه نمی‌کنند.

برای مطالعه بیشتر اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!