انتخاب «پیرلی‌پی‌زیرو» برای «پورشه‌تایکان»


انتخاب «پیرلی‌پی‌زیرو» برای «پورشه‌تایکان»

دو محصول پی‌زیرو و پی‌زیروتروفئوآراس توسط آلمان‌ها برای سریع‌ترین گزینه برقی انتخاب شد. این دو تایر تنها گزینه قابل‌انتخاب برای سری توربو جی‌تی خواهند بود و این نشان از عملکرد سطح بالا این تایرهاست.

این دو محصول از پایه برای استفاده در سوپراسپرت‌هایی طراحی شدند که قابلیت استفاده روزانه هم دارند. البته در مورد تروفئو آراس این توضیح ارائه شده که با توجه به نیم‌اسلیک بودن می‌توان برای خودروهای پیست‌محور با مجوز حضور در خیابان‌ها هم استفاده کرد.

هر دو این مدل‌ها در ابتدای سال جاری میلادی معرفی شده‌اند و البته برای استفاده در پورشه‌تایکان کاملا هماهنگ‌سازی شده‌اند. هر دو دارای مدل دارای علامت Elect روی دیواره جانبی هستند که نشان‌دهنده مجموعه‌ای از راه‌حل‌های فناوری‌محور متناسب با ویژگی‌های خودروهای الکتریکی است که در نخستین نسل پورشه تایکان در سال ۲۰۱۹ به‌کار گرفته شده است.

درحال‌حاضر مجموعه پورشه شامل بیش‌از ۳۰ تایر مشابه پیرلی با فناوری Elect شده که برای همراهی با انتقال الکتریکی پورشه در مدل‌های مختلف، مانند ماکان، طراحی شده‌اند.

لاستیک‌های P Zero R، برای افزایش کیفیت پویایی و لذت رانندگی پورشه تایکان طراحی شده‌اند و درعین‌حال برای رانندگی اسپرت‌تر نیز مناسب هستند. این هدف به لطف تجربه پیرلی به‌عنوان تامین‌کننده مدل‌هایی با کارآیی بالا و همچنین توسعه پکیج فناوری Elect به‌دست آمد که به برجسته کردن جنبه‌های بهبودیافته خودرو در مقایسه با مدل قبلی مانند راحتی و باتری کمک می‌کند.

طراحی دولایه ساختار تایر را بسیار مقاوم کرده و قادر به تحمل وزنی است که به‌خصوص در قسمت عقب توسط بار آیرودینامیکی و وجود باتری‌ها وارد می‌شود. به این ترتیب خودرو حتی در سرعت‌های بالا نیز پایداری بسیار بالایی دارد.

برای مدیریت شتاب‌های ناگهانی رایج در موتورهای الکتریکی، علاوه بر ساختار تقویت‌شده آج چندترکیبی که به لطف فناوری Resin Blend اختصاصی پیرلی امکان‌پذیر شده، نیز کاربری بیشتری پیدا کرده است.

مواد داخل آمیزه به‌صورت هم‌افزایی کار می‌کنند تا در طیف وسیعی از دماها و سطوح جاده چسبندگی داشته باشند و حتی در شرایط مرطوب عملکرد بالایی داشته باشند.

الگوی آج برای به حداقل رساندن صدا طراحی شده است، در حالی که کارایی موردنیاز پورشه از طریق ترکیب آمیزه و الگوی آج به‌دست می‌آید که مقاومت غلتشی را کاهش داده است. P Zero Trofeo RS برای رانندگی در جاده ایمن است اما پیست‌محور طراحی شده، درواقع اسپرت‌ترین مدل عرضه‌شده توسط پیرلی برای تایکان جدید به حساب می‌آید. این تایر با عملکرد بالا در بین محصولات جاده محور پیرلی است، یک تایر نیمه‌اسلیک با آمیزه‌ای که طراحی شده تا حتی در شرایط رالی نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد.

مراحل توسعه خاص P Zero Trofeo RS برای پورشه تایکان به خودرو اجازه می‌دهد تا حداکثر توانایی‌های رانندگی در هر نوع مسیر را به دست آورد، بنابراین عملکرد بالا در سطوح خشک، چسبندگی در پیچ‌ها و ثبات را ارائه می‌دهد.

پیرلی و پورشه تلاش زیادی برای توسعه مشترک تایرها انجام دادند. آزمایش آنها به همراه مهندسان دینامیک رانندگی پورشه و راننده توسعه لارس کرن برای دستیابی به رفتار رانندگی عالی و بالاترین عملکرد، به ویژه با اهداف تایکان توربو جی‌تی در نوربرگ رینگ، جایی که خودروی اسپرت برقی با سرعت بیش‌از ۳۰۰ حرکت می‌کند، کلیدی بوده است.

آمیزه اختصاصی برای چسبندگی و پایداری را فراهم می‌کند، شانه بیرونی آج تعداد شیارهای کمی دارد تا در شرایطی که به شتاب جانبی نیاز است، پشتیبانی قوی داشته باشد و الگوی آن نیز برای اطمینان از گرمایش سریع و یکنواخت در امتداد کل محل تماس طراحی شده است. به حدی که حتی برای سخت‌ترین پیست‌ها، این تایر نیازی به گرمایش برقی ندارد.

برای سریع‌تر و کارآمدتر کردن فرآیند توسعه، سیستم توسعه هندسه مجازی پیرلی تعداد بسیار زیادی از پروفیل‌ها و مدل‌های آج ممکن را در یک محیط دیجیتال مقایسه کرده تا ویژگی‌ها و رفتار تایر را با جزئیات تعریف کند.

هر دو مدل پیشنهادشده توسط پورشه در دو سایز ۲۶۵ به ۳۵ و شعاع ZR۲۱ و همچنین ۳۰۵ به ۳۰ و شعاع ۳۰ZR۲۱ عرضه می‌شوند که البته پورشه امکان انتخاب تایرهای سری پی‌زیرو، پی‌زیرو چهار فصل، پی ۷ آبی و پی‌زیرو زمستانی را در سایزهای ۱۹ تا ۲۱‌اینچ برای مدل پایه برقی تایکان نیز فراهم کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قالیباف به خاطر ائتلاف دوستان خودرا قربانی کرد/ قالیباف برای انتخابات مجلس دوازدهم یک ا...