بورس بر مدار سردرگمی


بورس بر مدار سردرگمی

دنیای اقتصاد : در حالی شاهد رفتار بی‌ثبات شاخص کل بورس در دو هفته اخیر بودیم که روز گذشته با چرخش نسبی در روند معاملات و ایجاد شرایط متزلزل‌تر، کاهش همه نماگرهای بازار به ثبت رسید و شاخص کل بورس در سطح ۲میلیون و ۲۰۱ هزار واحدی متوقف شد. در بازار دیروز مهم‌ترین‌ نکته افزایش مجدد نرخ دلار بود. با نزدیک شدن دلار به سطوح بالاتر، مجددا نگاه‌ها به بازارهای رقیب بورس جلب شد، بازارهایی که ناشی از شرایط سیاسی جدید، وضعیت مهمی را تجربه می‌کنند و در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند. در این شرایط دیروز بازار سهام عقبگرد کرد و نتوانست قدرتمند ظاهر شود.

بورس بر مدار سردرگمی

یکی از سناریوهای حاکم بر بازار سهام در روزهای اخیر به یک نکته مهم اشاره می‌کند: آیا نباید از بورس ۱۴۰۳ انتظار سودآوری داشت؟ البته در این خصوص نمی‌توان با قاطعیت اظهار‌نظر کرد. وضعیتی که امسال بازار سهام در آن قرار دارد با توجه به پیش‌بینی‌پذیر نبودن آن، تصویری مبهم از آینده سهام را به نمایش می‌گذارد. بر همین اساس از آنجا که در دوره‌های مشابه بورس عملکرد مورد انتظار را نشان نداده است، می‌توان گفت احتمال اینکه برای بورس سال‌ سختی در پیش باشد، زیاد است.

موافقان این سناریو بر این باورند که متغیرهای اثرگذار بر اقتصاد، از جمله افزایش نرخ تورم، وضعیت نقدینگی، تشدید ابهامات درخصوص حل‌وفصل تنش‌های منطقه‌ای، فاصله نرخ دلار نیما با دلار آزاد، و اظهارات اخیر دولتمردان درخصوص تدابیر تورمی، جو مبهمی را در وضعیت اقتصادی کشور رقم خواهد زد که می‌تواند در استراتژی سهامداران و وضعیت صنایع بورسی اثرگذار باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد احتیاط حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری کشور، معامله‌گران را به سمت «بازارهای مختلف» و «چند‌بازاری» هدایت کند.

در حال حاضر دو عامل رشد قیمت دلار و ابهامات وضعیت سیاسی، ادامه انتظار برای حرکت بورس به سمت تعادل را با تردید مواجه کرده است. علاوه بر این موضوعات، نرخ بهره نیز کماکان رقیب بازار سرمایه محسوب می‌شود. در روزهای اخیر و همزمان با افزایش تب ابهامات منطقه‌ای، برخی از کارشناسان بر این باور بودند که در این برهه بهره بانکی می‌تواند ناجی بورس شود. اما یکی دیگر از مسائلی که طی روزهای اخیر بازار سهام با آن مواجه بوده است، به عملکرد ضعیف نمادهای کوچک‌تر نسبت به شاخص‌سازها بازمی‌گردد. همین امر سبب شد در وزن‌کشی عرضه و تقاضا در روزی که گذشت، شاهد نزول قیمت در برخی از نمادهای کوچک‌تر باشیم. یکی از دلایل این مهم می‌تواند به این موضوع بازگردد که در صورت حمایت دولت از بورس، معمولا نمادهای بزرگ‌تر در این رویارویی زیر چتر حمایتی سیاستگذار قرار می‌گیرند.

با فرض تداوم وضعیت سیاسی کشور، احتمال اینکه دولت برای جلوگیری از خروج پول قدرتمند از بازار اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهد وجود دارد. به این ترتیب بعید نیست که در روزهای آینده نیز نمادهای کوچک‌تر با فروش بیشتری مواجه شوند. داده‌های آماری استخراج‌شده از عملکرد بورس تهران از ابتدای هفته نشان می‌دهد که به‌رغم ورود سازمان بورس به بازار برای کنترل اوضاع، اما افزایش میل به فروش در نمادهای کوچک‌تر بیشتر بوده است. به این ترتیب تاکنون ریزش شاخص هموزن بورس به ۳.۷۵درصد رسیده است. آنچه در بازار سهام رخ می‌دهد به‌وضوح نشان‌دهنده این است که شرایط برای خروج سرمایه‌های محتاط بازار که عمدتا حقیقی‌ها هستند فراهم شده است. تغییر مالکیت در بازار نیز این امر را تایید می‌کند که این سنجه مهم به سمت حقوقی‌ها متمایل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان