عنصر خلاقیت در هنرهای نمایشی کانون اهمیت ویژه دارد


عنصر خلاقیت در هنرهای نمایشی کانون اهمیت ویژه دارد

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: تئاتر کانون خلاق بوده و عنصر خلاقیت در آن وجود دارد ولذا مخاطب نیز اهمیت فراوانی داشته چرا که به دنبال شیوه‌های نو است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ حسین عباس‌زاده، داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست تخصصی با گروه‌های نمایشی با بیان اینکه متن‌های نمایش بر اساس واقعیت‌ها نوشته می‌شوند گفت: نمایشنامه مجموعه‌ایی از واقعیت قرار دادی و ایدئولوژی است که از واقعیت قرارددادی مخاطب به ایدئولوژی می‌رسد.

وی بیان کرد: تئاتر بر پایه اعمال و رفتار و دیالوگ است و واقعیت قراردادی باید در صحنه باشد که مجموعه این فعالیت‌ها تئاتر را می‌سازند.

عباس‌زاده با بیان اینکه واقعیت ایدئولوژی، به سمت شعارزدگی و کلیشه حرکت می‌کند، گفت: باید دقت کنیم مخاطب را باشعور در نظر بگیریم چرا که صحنه تئاتر جای تفکر بوده و باید کاری کنیم مخاطب به فکر فرو رود و روابط شفاف و واضح، فرد را به فکر فرو می‌برد.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: نمایشنامه بین روابط بین کاراکتر بوجود می‌آید و نگاه کارکتر نسبت به موضوع تغییر می‌کند و این تغییر ماندگار نیست چرا که در هر مقطع سنی تحول اتفاق می‌افتد و این اتفاق برای چند لحظه است و شاید برای یک نمایشنامه جدید باشد لذا باید در انتخاب متن خلاقانه رفتار کرد.

وی افزود: تئاتر کانون خلاق بوده و عنصر خلاقیت در آن وجود دارد ولذا مخاطب اهمیت فراوانی دارد و به دنبال شیوه‌های نو است.

عباس‌زاده ادامه داد: تئاتر کار حساس، ورزانه و فکورانه بوده است و به دلیل اهمیت متن باید بیشترین وقت خود را روی متن بگذاریم و در نگارش نیز دقت کنیم و لذا تئاتر در تمرین یک اجرا نقش پیدا می‌کند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در خصوص حوزه بازیگری و عروسک گردانی گفت: زمانی که نقشی را تقبل می‌کنیم آن نگاه دزدکی به تماشا کردن است و لذا بازیگری ارکان اساسی را دارا است مانند بدن مناسب، بیان مناسب و حس خوب و برای ایفا کردن نقش و در ساختن و انتخاب عروسک باید دقت کرد.

وی افزود: عروسک هنر پرهزینه از شیوه نمایشی است چرا که خودمان باید بازی کنیم در حوزه بازیگری دوره آموزشی باید دیده شود در روی بدن و تمرکز در صحنه باید کار شود و با شیوه خلاق آشنا و بازیگری تکنیک دارد در هر صحنه ایی باید بازی متفاوتی داشته باشیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: باید روی نقش کار کرد تا با آگاهی نقش نمایشنامه را اجرا کرده چرا که نمایشنامه باید ساختمان خود را پیدا کند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه انگیزه حرکت رو به جلو را مشخص می‌کند، گفت: کنش، دیالوگ و صحنه است و واکنش نیز مختص ذهن مخاطب بوده است.

وی در خصوص تفاوت نمایش و تئاتر بیان کرد: نمایش یعنی هرجایی قابلیت اجرا دارد و هر نوع فعالیت انسانی بوده که از موضوع خاصی حرف می‌زند، اما تئاتر تغییر اعمال و رفتار انسانی به صورت هدفمند با بن مایه و زیرساخت بوده است.

عباس‌زاده بیان کرد: تئاتر دینی و مذهبی باید غیر مستقیم صورت گیرد و چرا که در تئاتر دینی باید به پیشینه فرهنگی حوزه را مطالعه کرده و هر کدام در چارچوب معنایی خاصی است و باید به شناسایی عناصر بپردازیم چرا که آیین‌ها ریشه اصلی تئاتر هستند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اظهارکرد: کارگردانی یعنی نویسنده مساله ایی را در متن گذشته و از میان دیالوگ برداشته و حرف نویسنده را بولد می‌کند و کارگردان حرف اول و آخر را می‌زند.

شایان ذکر است این نشست تخصصی از ویژه برنامه های جانبی جشنواره بود که قبل از مراسم اختتیامیه برای شرکت کنندگان جشنواره نوزدهم هنرهای نمایشی خراسان جنوبی برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ حسین عباس‌زاده، داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست تخصصی با گروه‌های نمایشی با بیان اینکه متن‌های نمایش بر اساس واقعیت‌ها نوشته می‌شوند گفت: نمایشنامه مجموعه‌ایی از واقعیت قرار دادی و ایدئولوژی است که از واقعیت قرارددادی مخاطب به ایدئولوژی می‌رسد.

وی بیان کرد: تئاتر بر پایه اعمال و رفتار و دیالوگ است و واقعیت قراردادی باید در صحنه باشد که مجموعه این فعالیت‌ها تئاتر را می‌سازند.

عباس‌زاده با بیان اینکه واقعیت ایدئولوژی، به سمت شعارزدگی و کلیشه حرکت می‌کند، گفت: باید دقت کنیم مخاطب را باشعور در نظر بگیریم چرا که صحنه تئاتر جای تفکر بوده و باید کاری کنیم مخاطب به فکر فرو رود و روابط شفاف و واضح، فرد را به فکر فرو می‌برد.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: نمایشنامه بین روابط بین کاراکتر بوجود می‌آید و نگاه کارکتر نسبت به موضوع تغییر می‌کند و این تغییر ماندگار نیست چرا که در هر مقطع سنی تحول اتفاق می‌افتد و این اتفاق برای چند لحظه است و شاید برای یک نمایشنامه جدید باشد لذا باید در انتخاب متن خلاقانه رفتار کرد.

وی افزود: تئاتر کانون خلاق بوده و عنصر خلاقیت در آن وجود دارد ولذا مخاطب اهمیت فراوانی دارد و به دنبال شیوه‌های نو است.

عباس‌زاده ادامه داد: تئاتر کار حساس، ورزانه و فکورانه بوده است و به دلیل اهمیت متن باید بیشترین وقت خود را روی متن بگذاریم و در نگارش نیز دقت کنیم و لذا تئاتر در تمرین یک اجرا نقش پیدا می‌کند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در خصوص حوزه بازیگری و عروسک گردانی گفت: زمانی که نقشی را تقبل می‌کنیم آن نگاه دزدکی به تماشا کردن است و لذا بازیگری ارکان اساسی را دارا است مانند بدن مناسب، بیان مناسب و حس خوب و برای ایفا کردن نقش و در ساختن و انتخاب عروسک باید دقت کرد.

وی افزود: عروسک هنر پرهزینه از شیوه نمایشی است چرا که خودمان باید بازی کنیم در حوزه بازیگری دوره آموزشی باید دیده شود در روی بدن و تمرکز در صحنه باید کار شود و با شیوه خلاق آشنا و بازیگری تکنیک دارد در هر صحنه ایی باید بازی متفاوتی داشته باشیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: باید روی نقش کار کرد تا با آگاهی نقش نمایشنامه را اجرا کرده چرا که نمایشنامه باید ساختمان خود را پیدا کند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه انگیزه حرکت رو به جلو را مشخص می‌کند، گفت: کنش، دیالوگ و صحنه است و واکنش نیز مختص ذهن مخاطب بوده است.

وی در خصوص تفاوت نمایش و تئاتر بیان کرد: نمایش یعنی هرجایی قابلیت اجرا دارد و هر نوع فعالیت انسانی بوده که از موضوع خاصی حرف می‌زند، اما تئاتر تغییر اعمال و رفتار انسانی به صورت هدفمند با بن مایه و زیرساخت بوده است.

عباس‌زاده بیان کرد: تئاتر دینی و مذهبی باید غیر مستقیم صورت گیرد و چرا که در تئاتر دینی باید به پیشینه فرهنگی حوزه را مطالعه کرده و هر کدام در چارچوب معنایی خاصی است و باید به شناسایی عناصر بپردازیم چرا که آیین‌ها ریشه اصلی تئاتر هستند.

داور جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اظهارکرد: کارگردانی یعنی نویسنده مساله ایی را در متن گذشته و از میان دیالوگ برداشته و حرف نویسنده را بولد می‌کند و کارگردان حرف اول و آخر را می‌زند.

شایان ذکر است این نشست تخصصی از ویژه برنامه های جانبی جشنواره بود که قبل از مراسم اختتیامیه برای شرکت کنندگان جشنواره نوزدهم هنرهای نمایشی خراسان جنوبی برگزار گردید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدم این مشهد چرا هی بی‌قراری می‌کند