هشدار بارش‌های سیل‌آسا در 10 استان کشور/ سیل، تگرگ و طوفان در راه است


هشدار بارش‌های سیل‌آسا در 10 استان کشور/ سیل، تگرگ و طوفان در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد و نارنجی فعالیت سامانه بارشی از بارش‌های سیل‌آسا، طغیان رودخانه‌ها، سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر، تگرگ و بارش برف در ارتفاعات، وزش باد شدید و طوفان در ۱۰ استان خبر داد.

سازمان هواشناسی اعلام کرد با خروج موج بارندگی از روز شنبه «۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳»، به طور کامل از کشور، شاهد ورود موج جدید از روز یک‌شنبه خواهیم بود.

سازمان هواشناسی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد امروز «پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳»، در استان‌های البرز، تهران و سمنان شاهد رگبار و رعد‌وبرق و در استان‌های ‬شمال غربی، شمال و شمال شرق نیز باراش پراکنده را شاهد خواهیم بود.

همچنین در استان‌های خراسان رضوی و شمالی و جنوبی، به‌خصوص در ارتفاعات و دامنه‌ها شاهد بارش‌های شدید خواهیم بود که منجر به آبگرفتگی خواهد شد.

براساس این گزارش روز شنبه «۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳»، سامانه بارشی به طور کامل از کشور خارج می‌شود و هوا نسبت به روزهای گذشته گرم می‌شود.

همچنین از روز یک‌شنبه «۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳» از نیمه غربی دوباره سامانه جدیدی وارد کشور می‌شود.

آسمان تهران نیز امروز در برخی از مناطق شاهد رگبار پراکنده خواهد بود که در ساعات پایان روز دیگر شاهد اسمانی صاف در تهران خواهیم بود.

هشدار هواشناسی سطح نارنجی؛ توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در 10 استان کشور/ سیل، تگرگ و طوفان در راه است

زمان شروع: چهارشنبه 1403/02/19

زمان پایان: پنجشنبه 1403/02/20

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، کاهش محسوس دما به‌ویژه در نیمه شمالی

منطقه اثر:

چهارشنبه 1403/02/19: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل.

پنجشنبه 1403/02/20: خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی.

هشدار هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا، تگرگ و وزش باد شدید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از بارش‌های سیل‌آسا، وزش باد شدید و طوفان در ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته خبر داد و نسبت به خودداری از تردد از مسیرهای مستعد وقوع بهمن بهاره توصیه کرد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی مناطق کوهستانی کشور طی ٢٠ و ٢١ اردیبهشت ماه اظهارکرد: پنج‌شنبه «۲۰ اردیبهشت ماه» تداوم فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز و به تدریج با شدت بیشتر در شمال شرق کشور و جمعه «۲۱ اردیبهشت ماه» بارش‌های پراکنده در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز و ارتفاعات شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

او اضافه کرد: طی پنج‌شنبه، در ارتفاعات شمال شرق کشور به سبب بارش‌های سیل‌آسا همراه با رعدوبرق و تگرگ و وزش باد شدید و طوفان، همچنین بارش برف در قله‌های مرتفع، فعالیت‌های مرتبط با کوهستان مخاطره‌آمیز است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی توصیه می‌کند: با توجه به بارش‌های روزهای اخیر، از تردد در مسیرهای سست و مستعد ریزش اجتناب و در مناطق شامل پوشش مناسب برف از تردد در مسیرهای وقوع بهمن بهاره جلوگیری شود.

هشدار بارش‌های سیل‌آسا در 10 استان کشور/ سیل، تگرگ و طوفان در راه است

او در ادامه گفت: در سایر مناطق کوهستانی کشور، وزش باد گاهی شدید، به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، وقوع پدیده مه، کاهش دید افقی و عمودی در اوایل صبح مهم‌ترین پدیده جوی است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته اظهارکرد: پنج‌شنبه آسمان این مناطق نیمه ابری تا ابری، وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و قله‌های مرتفع بارش برف و به‌تدریج کاهش ابر و آفتابی و جمعه نیمه ابری، وزش باد گاهی شدید و احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره کاهش دما و تداوم بارندگی‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در برخی نقاط کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ضمن اعلام این خبر، درباره شرایط جوی امروز، پنج‌شنبه «۲۰ اردیبهشت ماه»، اظهار کرد: در مناطقی از استان‌های البرز، تهران و سمنان، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور، ابرناکی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: رگبار پراکنده در شمال‌غرب برای روز پنج‌شنبه «۲۰ اردیبهشت ماه» پیش‌بینی می‌شود. بارندگی در خراسان رضوی و نیمه‌غربی مازندران شدت خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی بیست‌و‌یکم اردیبهشت ماه گفت: روز جمعه «۲۱ اردیبهشت ماه» در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل شمالی و همچنین خراسان رضوی، ابرناکی، رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. نواحی شرق و جنوب شرق نیز وزش باد شدید، گاهی همراه با خیزش گردوخاک همراه با کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

ضیاییان ادامه داد: روز شنبه «۲۲ اردیبهشت ماه»، افزایش ابر و رگبار پراکنده در آذربایجان غربی، غرب کردستان و کرمانشاه رخ می‌دهد و جوی آرام در سایر مناطق مستقر می‌شود.

او درباره شرایط جوی روز یک‌شنبه «۲۳ اردیبهشت ماه» نیز اظهار کرد: در این روز، به تدریج با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، شمال‌غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران، شمال خوزستان و غرب سواحل دریای خزر، ابرناکی و در برخی نقاط رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه «۲۴ اردیبهشت ماه»، بارندگی در این نواحی تقویت می‌شود و علاوه بر این مناطق در چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان نیز بارش رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: تا روز یکشنبه در نیمه غربی و از روز شنبه تا دوشنبه هفته آینده، در نیمه شرقی کشور افزایش نسبی دما رخ خواهد داد. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا روز جمعه «۲۱ اردیبهشت ماه» مواج هستند.

ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران فردا «۲۱ اردیبهشت ماه» صاف و در بعد از ظهر با افزایش ابر با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و طی روز شنبه «۲۲ اردیبهشت ماه» صاف و در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کیفیت هوای تهران امروز چگونه است؟