هواشناسی 1403/02/21؛ سامانه بارشی در راه ایران / تشدید بارش‌ها در روزهای آینده


هواشناسی 1403/02/21؛ سامانه بارشی در راه ایران / تشدید بارش‌ها در روزهای آینده

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در ۱۰ استان طی امروز از ورود سامانه بارشی به کشور طی روز یکشنبه و تشدید بارش‌ها در دوشنبه و سه‌شنبه آینده خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در مناطقی از خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات البرز در قزوین، البرز، تهران و سمنان رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

فردا شنبه در برخی مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و کرمانشاه بارش روی می‌دهد. با ورود سامانه بارشی جدید به کشور گستره بارش‌ها شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل غربی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز را فرا می‌گیرد. روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بارش‌ها در این مناطق تشدید می‌شود.

گستره بارش‌ها دوشنبه مناطقی از مرکز، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی، سواحل شرقی دریای خزر و روز سه‌شنبه علاوه بر این مناطق بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب را در بر می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، دما هوا تا روز یکشنبه در نیمه غربی و از شنبه تا دوشنبه در نیمه شرقی کشور به‌طور نسبی افزایش می‌یابد. وزش باد شدید امروز و فردا پدیده غالب در شرق و جنوب شرق کشور است که باعث وقوع گردوخاک در برخی از این مناطق به‌ویژه در زابل می‌شود. سرعت وزش باد روز دوشنبه در نیمه غربی و سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور افزایش می‌یابد.

خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز تا ظهر شنبه مواج هستند.

هشدار زرد سازمان هواشناسی؛ ادامه فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک و احتمال تگرگ در نقاط مستعد، کاهش محسوس دما بویژه در نیمه شمالی.

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱: خراسان رضوی و دامنه و ارتفاعات در استان‌های اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱: سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شرق هرمزگان و نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲ متر و دور از سواحل بیش از ۲ متر

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۱: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل، سکو‌های نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تهران و مشهد نیازمند کاهش 15 درصدی مصرف آب/ بارش‌های 10 استان همچنان مطلوب نیست