چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیره


اگر روی زخم یا شکستگی بسته است، قسمت‌هایی را که می توان شست را باید بشوید و سپس با دست مرطوب روی زخمی که بسته شده، دست بکشد. این وضو «وضوی جبیره‌ای» نام دارد.

جبیره به چیزی گفته می شود که با آن زخم و شکستگی را می بندند و دوایی که روی زخم و مانند آن می گذارند.

وضو جَبیره‌ای درواقع یک نوع از وضو میباشد. اگر قسمتی از اعضا بدن زخم شده باشد و یا دچار مشکلی باشد که نتوان آن را خیس کرد و مسح کشید میتوان از این نوع وضو استفاده کرد. حتی به جای غسل می‌توان، غسل جبیره انجام داد. در وضو جبیره، همان مراحل وضو معمولی را انجام خواهید داد و بر روی محل زخم و یا مکانی که نمیتوان آن را خیس کرد، دست خیس بر جبیره کشید.

به پارچه یا هر چیز دیگری که بر روی محل زخم بسته میشود جبیره گفته میشود از همین رو نام این وضو، وضو جبیره گفته شده است و یا به دلیل این که وضوگیرنده دست خیس بر جبیره می کشد به این وضو جبیره‌ای گفته می‌شود.

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش آمده است که چه زمانی میتوانیم از وضو جبیره ایی استفاده کنیم؟ وضوی جبیره‌ای تنها در صورتی جایز است که باز کردن محل زخم کار دشواری باشد و یا ضرر داشته باشد و یا امکان ریختن آب به طور مستقیم بر روی آن قسمت نباشد.

انواع وضوع جبیره

وضو جبیره انواع مختلفی دارد و در حالات مختلفی می‌توان آن را به جا آورد:

چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیرهانواع وضوع جبیره

حالت اول وضو جبیره

اگر آب برای زخم ضرری ندارد:

  • اگر در یکی از اعضای وضو زخم با دمل و یا شکستگی باشد و آب برای آن ضرر نداشته باشد باید به طور معمول وضو گرفت.
  • چنانچه باز کردن روی زخم یا دمل یا شکستگی ممکن است و آب برای آن ضرر ندارد چه زخم و مانند آن در صورت باشد یا در دستها یا جلوی سر و روی پاها باید روی آن را باز نمود و وضو گرفت.
  • اگر نمی شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته پاک است و رسانیدن آب به زخم ممکن است و ضرر ندارد باید آب را بر روی زخم برساند.
اگر برداشتن جبیره ممکن است باید جبیره را بردارد پس اگر زخم در صورت و دستهاست اطراف آن را بشوید و اگر در سر یا روی پاهاست اطراف آن را مسح کند و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.
چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیرهمسح کشیدن و وضو جبیره

حالت دوم وضو جبیره

اگر آب روی زخم ضرر دارد:
  • اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت و دستهاست و روی آن باز و ریختن آب روی آن نیز ضرر دارد، چنانچه کشیدن دست تر به آن ضرر ندارد بنا بر احتیاط واجب دست تر بر آن بکشد.
  • ‌اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد چنانچه ریختن آب روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد باید دست تر روی آن بکشد و بنا بر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را نیز دست بکشد.

حالت سوم وضو جبیره

اگر زخم نجس است:

  • اگر دست تر کشیدن بر روی زخم ضرر داشت و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید باید اطراف زخم را از بالا به پائین بشوید و بنا بر احتیاط واجب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست باید اطراف زخم را بشوید و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید.
  • هر گاه زخم یا چیزی که روی آن گذاشته نجس باشد برای وضو گرفتن ‌چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد باید آن را آب بکشد و هنگام وضو آب را به زخم برساند.
  • در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد یا رساندن آب به روی زخم ممکن نیست و یا زخم نجس است و نمی شود آن را آب کشید باید اطراف زخم را بشوید و اگر جبیره پاک است روی آن را مسح کند.‌
  • اگر جبیره نجس است یا نمی شود روی آن دست تر کشید مثلاً دوایی است که به دست می چسبد، پارچه پاکی را روی آن بگذارد و دست تر روی آن بکشد و اگر این نیز ممکن نباشد بنا بر احتیاط واجب وضو بگیرد و تیمم نیز بنماید.
چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیرهوضو جبیره

حالت چهارم وضو جبیره

اگر زخم روی سر را روی پاها باشد و می‌توانید پارچه روی آن بگذارید:

  • وقتی که زخم دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها باشد و روی آن باز و نتواند مسح انجام دهد باید پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند.

حالت پنجم وضو جبیره

اگر زخم روی سر را روی پاها باشد و نتوان پارچه روی آن گذاشت:

  • اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پا طوری باشد که گذاشتن پارچه نیز ممکن نباشد در این صورت مسح لازم نیست و بنا بر احتیاط باید بعد از وضو تیمم نیز بنماید.
  • اگر جبیره تمام پهنای پا را گرفته ولی مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است باید جاهایی که باز است روی پا را و جایی که جبیره است، روی جبیره را مسح کند.

آموزش وضو جبیره با ویدئو

در این ویدئو ، وضو جبیره ای به صورت تصویری و با زبان بسیار ساده آموزش داده شده است:

نحوه انجام وضوی جبیره‌ای

چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیرهنحوه انجام وضوی جبیره‌ای

در وضوی جبیره‌ای، باید جاهایی که شستن یا مسح آن امکان دارد به طور معمول بشوید یا مسح کند، و مواردی که امکان ندارد، دست‌ تر بر جبیره بکشد.

چند مسأله در این مورد وجود دارد:

  • اگر جبیره بیش از حد معمول اطراف زخم را پوشانده باشد، و برداشتن آن ممکن نیست، باید وضوی جبیره‌ای گرفته و بنابر احتیاط واجب تیمم هم انجام دهد.
  • کسی که نمی‌داند وظیفه‌اش وضوی جبیره‌ای است یا تیمم، بنا بر احتیاط واجب باید هر دو را انجام دهد.
  • اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکی از دست‌ها را فرا گرفته باشد، وضوی جبیره‌ای کافی است.
  • کسی که در کف دست و انگشت‌ها جبیره دارد و در موقع وضو، دست تر روی آن کشیده است، می‌تواند سر و پا را با همان رطوبت مسح کند، یا از سایر اعضای وضو رطوبت بگیرد.
  • اگر در صورت و دست‌ها چند جبیره باشد، باید بین آنها را بشوید و اگر جبیره‌ها در سر یا روی پاها باشد باید، بین آنها را مسح کند و در جاهایی که جبیره است باید به دستور جبیره عمل کند.

توجه: در احکام جبیره، فرقی بین وضوهای مستحبی و واجب نیست و اگر کسی بخواهد وضوی مستحبی هم بگیرد، اگر شرایط وضوی معمولی را ندارد، می تواند وضوی جبیره‌ای بگیرد.

وضو گرفتن با وجود جبیره ابریشمی

در وضو، غسل و تیمّم استفاده از پارچه حریر و ابریشمی برای بستن زخم و به عنوان جبیره، مانعی ندارد.

توجه: تا زمانی که می شود وضوی معمولی(ترتیبی و ارتماسی) گرفت، وضوی جبیره ای صحیح نیست و چنانچه مانعی از قبیل: چسب یا پانسمان و امثال آن روی اعضای وضو باشد، در صورت امکان باید برای وضو برطرف گردد؛ حتّی اگر با فروبردن عضو وضو در آب می تواند آب را به آن عضو برساند و این کار برای او ضرر ندارد، باید چنین کند؛ ولی چنانچه هیچ چاره ای جز وضوی جبیره ای نیست، باید جبیره به اندازه لازم بر روی زخم باشد نه بیش از آن، و به هر اندازه از جای شستن یا جای مسح بدون جبیره که امکان شستن یا دست کشیدن را دارد، نباید از جبیره استفاده کند.

وضوی ارتماسی به جای جبیره ای

شخصی مدتی دستش را برای وضوی جبیره ای در کیسه پلاستیکی قرار داده بود؛ اما وضوی ارتماسی می‌گرفت، یا به جای دست کشیدن روی جبیره، دستی که داخل پلاستیک بود را، زیر شیر آب می‌گرفت و سپس نماز می‌خواند. آیا نمازهای او صحیح است؟

چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیرهوضوی ارتماسی

در جبیره باید دست سالم را به قصد وضو تر(مرطوب)کنند و روی جبیره بکشند یا روی کیسه بکشند(نه آنکه آن را بشویند یا در آب فروببرند)لذا در فرض سؤال، وضوی او باطل است و باید نمازهایی که با این وضو خوانده، قضا کند و در صورتی که وقت باقی است، اعاده کند. وضوی جبیر های را نمی توان به صورت ارتماسی انجام داد.

کارهایی که می‌توان برای آنها وضو جبیره گرفت:

برای کارهای زیر می‌توانید در صورت مشکل داشتن، از وضو جبیره به جای وضو معمولی استفاده کنید:

  • نماز (به جز نماز میت)
  • طواف کعبه: بهتر است بدانید اگر نماز یا طواف، بدون وضو انجام شود، باطل است.
  • رساندن جایی از بدن به نوشته‌ی قرآن و اسم خداوند

چگونه وضو جبیره باطل می‌شود؟

وضو جبیره مانند وضو معمولی با کارهای زیر باطل می‌شود:

  • خارج شدن ادرار یا مدفوع یا باد از انسان.
  • خواب، چنانچه گوش نشنود و چشم نبیند.
  • چیزهایی که عقل را از بین می‌برد، مانند: دیوانگی، مستی، بی‌هوشی.
  • آنچه سبب غسل شود؛ مانند جنابت و مَسّ میّت.

چگونه وضو جبیره بگیریم؟ + احکام و فیلم آموزش وضو جبیره

سایر احکام وضو جبیره

  • اگر جبیره تمام صورت یا تمام یکی از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرد و بنا بر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید.
  • اگر جبیره تمام اعضای وضو را گرفته باشد بنا بر احتیاط واجب باید وضوی جبیره ای بگیرد و تیمم نیز بنماید.
  • اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست باید به دستور جبیره عمل کند و بنا بر احتیاط واجب تیمم نیز بنماید.
  • اگر در صورت یا دستها چند جبیره باشد باید بین آنها را بشوید و اگر جبیره ها در سر یا روی پاها باشد باید بین آنها را مسح کند و در جاهایی که جبیره است باید به دستور جبیره عمل نماید.‌
  • کسی که در کف دست و انگشتهایش جبیره دارد و در موقع وضو دست تر روی آن کشیده است باید سر و پا را با همان رطوبت مسح کند.
  • اگر در جای وضو زخم جراحت و شکستگی نیست ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد ‌باید تیمم کند و بنا بر احتیاط مستحب وضوی جبیره ای نیز بگیرد.
  • اگر در جایی وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست یا به قدری مشقت دارد که نمی شود تحمل کرد باید به دستور جبیره عمل کند و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید.
  • کسی که وظیفه اش تیمم است اگر در بعضی از اعضای تیمم او زخم یا دمل باشد باید مانند وضو جبیره، تیمم جبیره ای بنماید.
  • کسی که باید با وضو یا غسل جبیره ای نماز بخواند چنانچه بداند تا آخر وقت عذر او برطرف نمی شود می تواند در اول وقت نماز بخواند ولی اگر امید دارد تا آخر وقت عذر او برطرف شود بنا بر احتیاط واجب باید صبر کند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیره ای بجا آورد.
  • اگر انسان برای مرضی که در چشم اوست روی چشم خود را بچسباند باید وضو جبیره انجام دهد و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید.
  • کسی که نمی داند وظیفه اش تیمم یا وضوی جبیره است بنا بر احتیاط واجب باید هر دو را بجا آورد.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پوشانده شدن حرم امام حسین(ع) با موکت های قرمز+عکس