بررسی تاثیر خالص‌سازی برای دور دوم انتخابات مجلس


بررسی تاثیر خالص‌سازی برای دور دوم انتخابات مجلس

نکته شاخص دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، دعواهای اصولگرایان بود. به‌رغم اینکه تمامی طیف اصولگرایان از سنتی تا نواصولگرایان و رادیکال‌ها مانعی برای شرکت در انتخابات و حضور در مجلس نداشتند، صحنه‌های عجیبی در جریان مبارزات سیاسی‌ درون‌گروهی خود رقم زدند؛ از ادعای افشاگری راجع به فرزندان رئیس مجلس، شایعه گرفتن ۱۴۰ سکه توسط یکی از نمایندگان تا تاثیر روابط فامیلی در بستن لیست‌ نیروهای انقلاب و در آخر، افشای گردش مالی مؤسسه مصاف.

به گزارش تجارت‌نیوز، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار شد. دور اول این رقابت سیاسی حضور ۲۵ میلیون نفر از ۶۱ میلیون واجد شرایط را به خود دید و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که میزان مشارکت در دور دوم به چه صورت خواهد بود. این انتخابات در حالی برگزار شد که از آن به‌عنوان یکی از مراحل روند خالص‌سازی یاد می‌شود. این مسیر که از انتخابات مجلس ۹۸ آغاز شد، در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صعود کرد و در مجلس دوازدهم اوج گرفت.

نکته شاخص این دوره از انتخابات، دعواهای اصولگرایان بود. به‌رغم اینکه تمامی طیف اصولگرایان از سنتی تا نواصولگرایان و رادیکال‌ها مانعی برای شرکت در انتخابات و حضور در مجلس نداشتند، صحنه‌های عجیبی در جریان مبارزات سیاسی‌ درون‌گروهی خود رقم زدند؛ از ادعای افشاگری راجع به فرزندان رئیس مجلس، شایعه گرفتن ۱۴۰ سکه توسط یکی از نمایندگان تا تاثیر روابط فامیلی در بستن لیست‌ نیروهای انقلاب و در آخر، افشای گردش مالی مؤسسه مصاف.

شرکت رهبری در انتخابات و تاکید بر حضور در دور دوم

آیت‌الله خامنه‌ای طبق سنت همیشگی، در اولین دقایق آغاز رای‌گیری، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) در انتخابات شرکت کردند. برخلاف انتخابات‌های پیشین که مقام رهبری همیشه رای خود را در صندوق شماره ۱۱۰ می‌انداختند، این بار تجهیزات رای‌گیری الکترونیک به حسینیه امام خمینی برده شد.

رهبری پس از شرکت در انتخابات، گفتند: «مرحله‌ی اوّل و دوّم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد؛ همان اهمّیّتی که مرحله‌ی اوّل دارد، مرحله‌ی دوّم هم دارد. شما در مرحله‌ی اوّل تعدادی را انتخاب کردید و به مجلس فرستادید، لکن ظرفیّت همچنان تمام‌نشده است؛ در مرحله‌ی دوّم، ظرفیّت را تکمیل می‌کنید؛ اگر چنانچه ما آنجا هم شرکت کردیم، فرض کنید در تهران یا در هر شهر دیگری تعدادی را انتخاب کردیم و بقیّه ماندند و شرکت نکردیم، در واقع کار را کأنّه نیمه‌تمام رها کردیم؛ بنابراین اهمّیّت مرحله‌ی دوّم کمتر از مرحله‌ی اوّل نیست. ان‌شاءالله که مردم عزیزمان، همه شرکت کنند و رأی بدهند و مجلس را تکمیل کنند؛ هرچه رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است، هرچه مجلس قوی‌تر باشد امکان کار در کشور بیشتر است.»

سیدابراهیم رئیسی که پیش از این در سفر به قم بود، پس از بازگشت به تهران، در مسجد جامع حضرت صاحب‌الزمان(عج) شهرک صالح‌آباد در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کرد.

رئیس‌جمهور پس از شرکت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از مجریان و ناظران به خاطر برگزاری انتخاباتی امن، سالم و رقابتی گفت: از جمله افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن است که تشکیل همه نهادهای آن مبتنی بر رای و اراده مردم بوده و برخلاف برخی کشورها که ژست دموکراسی می‌گیرند و تنها مدعی آن هستند، جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی به مردم‌سالاری عمل می‌کند.

رئیسی با اشاره به حضور مردم در اقصی‌نقاط کشور در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل حقد و کینه دشمنان از این نظام و کشور نیز همین حضور و مشارکت مردم است و امیدواریم با رای مردم مجلس قوی در زمان مقرر خود شکل بگیرد و با تصویب قوانین و ریل‌گذاری مناسب برای کشور در کنار دولتی قوی، ایرانی قوی را رقم بزند.

ثبت رای قالیباف در پردیس

رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در انتخابات، به پردیس رفت. قالیباف گفت: «رأی دادن یعنی حق تعیین سرنوشت خودمان و یعنی حق داریم از این طریق در نحوه اداره کشور در بخش‌های مختلف اثرگذار باشیم. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، همه مسئولان در قوای مختلف با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند که بی‌شک اگر به‌دنبال ایجاد تحول و تغییر هستیم، نزدیک‌ترین پنجره برای دستیابی به این هدف، مشارکت در انتخابات است که همه سلایق، نگاه‌ها، گروه‌ها و افراد بتوانند در آن حضور داشته باشند.»

احمد جنتی حوالی ظهر دیروز رای خود را ثبت کرد. دبیر شورای نگهبان با اشاره به اهمیت نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کشور گفت: «عزت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی مدیون مردم عزیز ایران اسلامی است. مردم ایران از بهترین ملت‌ها هستند که همواره در عرصه‌های گوناگون برای دفاع از اسلام و ایران حضور داشتند و همواره به نظام جمهوری اسلامی آبرو بخشیدند.»

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ضمن حضور و بازدید از وزارت کشور، رای خود را در صندوق الکترونیک مستقر در این ستاد ثبت کرد. مخبر گفت: «مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمال امنیت و سلامت برگزار شد که از افتخارات دولت آیت‌الله رئیسی است و امیدوارم مردم عزیز کشورمان در مرحله دوم انتخابات نیز مانند مرحله نخست با شور و نشاط در این انتخابات حضور داشته باشند و شاهد تکمیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به فرموده امام راحل عصاره کشور است، باشیم.»

مخبر با همراهی احمد وحیدی و سید محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات، از کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، ستاد امنیت کشور و کمیته اطلاع‌رسانی بازدید کرد و ضمن دریافت گزارش فعالیت و عملکرد آنان، از نزدیک در جریان فرایند برگزاری انتخابات قرار گرفت.

گزارش وزیر کشور از تفاوت‌های انتخابات دور دوم

وزیر کشور بعد از ثبت رای خود، درباره وضعیت انتخابات اظهار کرد: «مرحله دوم رای‌گیری انتخابات برای تکمیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شده تا ۴۵ نماینده باقی‌مانده مجلس انتخاب شوند.»

به گزارش تسنیم، وحیدی افزود: «این مرحله از انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ان‌شالله با حضور مردم عزیزمان در پای صندوق‌های رای در حوزه‌هایی که باید رای دهند شاهد حرکت مهم سیاسی اجتماعی در کشور خواهیم بود. تفاوت این دوره با دوره قبل، الکترونیکی شدن تعداد بیشتری از شعب است. به‌گونه‌ای که ۸ حوزه و بیش از ۶۰ درصد صندوق‌ها تمام‌الکترونیکی شده که امیدواریم گام خوبی در جهت فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های انتخابات داشته باشیم.»

تکمیل تجربه انتخابات الکترونیک

رئیس ستاد انتخابات کشور، رای خود را در همین ستاد ثبت کرد. سیدمحمدتقی شاهچراغی پس از شرکت در انتخابات، توضیحاتی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک ارائه کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، شاهچراغی گفت: «صندوق الکترونیکی اخذ آرا مزیت‌هایی دارد از جمله اینکه رأی مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناظر باز می‌شود، آرا استخراج شده و برگه‌های رأی که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می‌شود.»

او با برشمردن حوزه‌هایی که رای‌گیری به صورت الکترونیک انجام شد، اضافه کرد: «جمع‌بندی نظرات مردم، مجریان و ناظران، چند شاخصه ویژه را برای انتخابات مجلس دوازدهم ترسیم می‌کرد، شامل؛ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی دادن، دقت بالا که همه این شاخصه‌ها در برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیکی وجود داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: به همین دلایل مقرر شد در مرحله دوم نیز انتخابات الکترونیکی، در حوزه انتخابیه تهران (که دارای قریب به ۳۷۰۰ شعبه دارد)، شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان، تبریز و قائمشهر برگزار شود. فلذا به‌صورت طبیعی چنین ظرفیتی در وزارت کشور و ستاد انتخابات وجود دارد که می‌توانیم در دوره آینده به این سمت برویم که از این فن‌آوری استفاده کنیم.»

وزارت کشور ظهر روز گذشته با ارسال پیامک به شهروندان، آنان را به شرکت در انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی دعوت کرد.

سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان، گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول با حضور هوشمندانه ملت ایران و با شکوه برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان، در ستاد نظارت بر انتخابات رای خود را ثبت کرد. عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: «امروز مرحله دوم انتخابات در حال برگزاری است تا در هفته‌های آینده و در روز ۷ خرداد ۱۴۰۳ شاهد شروع به کار مجلس دوازدهم باشیم. یک مجلس قوی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.»

او در ادامه به روند برگزاری انتخابات و توضیح بعضی مسائل در این حوزه پرداخت.

دعوای داخلی اصولگرایان

انتخابات مجلس دوازدهم، از جهات زیادی شاخص بود. استقبال کم‌تر واجدین شرایط از این انتخابات، برپا شدن صندوق‌های الکترونیک، کناره گرفتن جبهه اصلاحات، تلاش طیفی از میانه‌روها برای شکستن فضای تندروی و صدور بیانیه روزنه‌گشایی از جمله این شاخص‌ها بود. اما تمام شاخص‌های مورد اشاره را باید یک طرف ترازو گذاشت و جنگ داخلی اصولگرایان را در کفه‌ای دیگر.

رقابت اصولگرا و اصلاح‌طلب در تمام سال‌های گذشته، به این سطحی که اصولگرایان یکدیگر را تخریب کردند نرسید. با برخی تحولات در عرصه سیاست‌ورزی ایران حتی چهره‌هایی مثل ناطق نوری (از جناح راست) و سیدمحمد خاتمی (از جناح چپ) که در جریان انتخابات ۱۳۷۶ رو در روی یکدیگر ایستادند، به هم نزدیک شدند و اشتراکاتی پیدا کردند

اما نسل جدیدی از اصولگرایان – بخشی از همان‌هایی که غلامعلی حدادعادل پاجوش لقب‌شان داد – شمشیر را برای پدرخوانده‌هایشان از رو بستند. این جنگ داخلی در شب انتخابات دور دوم و پایان مهلت قانونی تبلیغات به اوج رسید.

اسنادِ استاد

علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران جنجالی اصولگرا – معروف به استاد- که معمولاً با اظهارنظرهای عجیبش شناخته می‌شود، میدان‌دار بخشی از این جنگ بود. رائفی‌پور مؤسسه‌ای تحت عنوان مصاف را مدیریت می‌کند که صاحب لشکری از اکانت‌های مجازی به‌خصوص فعال در توئیتر هستند. آن‌ها که تحت عنوان جبهه صبح ایران وارد انتخابات شدند، به‌صورت آشکار و پنهان جنگی را علیه دیگر اصولگرایان به خصوص طیف قالیباف راه انداختند.

چند روز قبل، یکی از اکانت‌های ناشناس توئیتر اطلاعات گسترده‌ای درباره یکی از فرزندان رئیس مجلس که مدتی پیش نیز تقاضای او برای اخذ اقامت کانادا خبرساز شده بود، منتشر کرد. این اکانت برای ادعاهای خود اسناد مختلفی را نیز ارائه داد که اگر صحیح باشند، دسترسی پیدا کردن به آنان برای افراد عادی غیرممکن است.

پنج‌شنبه که آخرین شب پیش از برگزاری انتخابات بود، این حملات مداوم از سوی قالیبافی‌ها پاسخ گرفت. جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و کارمند مرکز پژوهش‌های مجلس از چهره‌های نزدیک به قالیباف که حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد، اسنادی از گردش مالی صد میلیارد تومانی مؤسسه متعلق به رائفی‌پور را منتشر کرد.

این اسناد نام طیف وسیعی از کاربران شناخته‌شده فضای مجازی و برخی مؤسسات و شرکت‌ها را در خود داشت. انتشار این اسناد از آن جهت اهمیت زیادی داشت که صحبت‌های زیادی درباره منابع مالی مؤسسه رائفی‌پور وجود دارد؛ مؤسسه‌ای که واحدهای مختلفی داشته و از طراحی سلاح تا ونتیلانتور (تجهیزات پزشکی) را در کارنامه خود دارد.

این اسناد به عنوان «پولشویی» در مؤسسه مصاف منتشر شد. جلیل محبی در توضیح منبع دریافت این اسناد، در گفت‌وگو با یک فعال مجازی ساکن لندن اعلام کرد که اسناد را از نمایندگان مجلس مخالف قالیباف دریافت کرده است.

علی‌اکبر رائفی‌پور نیز با انتشار یک ویدئو، به ارا‌ئه توضیحات درباره این گردش مالی ۱۰۰ میلیاردی و اتهام پولشویی پرداخت. اطلاعات منتشرشده از سوی محبی، شامل نام و نام خانوادگی، اطلاعات بانکی افراد و مبالغ جابه‌جا شده است.

هنوز مشخص نیست که نتیجه این دعوا به کجا می‌رسد و بر نتیجه دور دوم انتخابات تاثیری می‌گذارد یا نه. از سوی دیگر هدف این جنگ فراتر از انتخابات بوده و عده‌ای از ناظران معتقدند که مربوط به کرسی ریاست‌ قوه مقننه است.

محمدباقر قالیباف خود را در قامت رئیس‌ مجلس دوازدهم می‌بیند و این بخش از اصولگرایان جدید، قصد شکست او را دارند. خالص‌سازی، در عین کاهش سطح سیاست‌ورزی، رقابت سابق میان دوجناح را به یک دعوای درون‌گروهی تبدیل کرد.

منبع : هم میهن
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هیئت نظارت انتخابات خراسان جنوبی: حسن روحبخش، فرزند ماشاء الله (کد 19) با رئیسی رقابت م...