افزایش قیمت و برهم خوردن ثبات در بازار مرغ؟


افزایش قیمت و برهم خوردن ثبات در بازار مرغ؟

پس از گذشت ۴ ماه از ثبات در بازار مرغ، با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، صادرات مرغ در حال انجام است که عواقبی همچون افزایش قیمت و عدم تعادل در این بازار را در بر خواهد داشت.

به گزارش بورس‌نیوز، پس از گذشت ۴ ماه از ثبات در بازار مرغ، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، با توجه به خودکفایی در تأمین مرغ و به دلیل حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت، صادرات مرغ به کشورهای همسایه انجام می‌شود.


روزنامه خراسان در این خصوص نوشت: اولاً چرا باید اجازه داده شود که کالای استراتژیکی که با ارز دولتی تأمین نهاده می شود و به نوعی یارانه از بیت المال می گیرد، صادر شود؟


حافظه تاریخی و مستندات گواه آن است که مدیران دولتی به خصوص جهاد کشاورزی اطلاعات دقیقی از میزان موجودی بازار و نیاز آن ندارند، یعنی مدیریت عرضه و تقاضا در اکثر مواقع از دست این مدیران خارج می شود که شاهد کشتار بی رحمانه جوجه های یک روزه می شویم یا بازار تهی از مرغ می شود، لذا این که تصمیم گرفته می شود صادرات مرغ انجام شود، بدون شک باعث بر هم خوردن تعادل و ثبات در بازار این کالای اساسی و سفره مردم خواهد شد و شاید در ماه آینده شاهد جهش قیمت و صف طولانی مرغ در بازار مشهد باشیم ، زیرا معمولاً باز کردن گیت صادرات یک محصول تا مسدود کردن آن به گونه ای است که خروجی آن نه به نفع تولیدکننده خواهد بود و نه به سود مردم، زیرا یا محصول آن قدر صادر می شود که شاهد کمبود آن خواهیم بود که شاهد هدررفت هزاران تن محصول تولیدی با یارانه بیت المال در کشور هستیم ونمونه برای مثال فراوان است، کافی است به بازار صیفی جات در چند ماه گذشته نگاهی داشته باشیم یا بازار تخم مرغ در گذشته و چندین مثال دیگر. امیدواریم این تصمیمات با هدف بر هم زدن آرامش بازار و ثبات قیمت ها اتخاذ نشده باشد.

اشتراک گذاری :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

داده‌نمایی از ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری