6885 کارخانه کشور تعطیل شده‌اند/ 77 درصد از صنایع کمتر از ظرفیت خود تولید دارند/ بالا رفتن نرخ بیکاری یعنی تضعیف ساختار اجتماعی و اقتصادی


6885 کارخانه کشور تعطیل شده‌اند/ 77 درصد از صنایع کمتر از ظرفیت خود تولید دارند/ بالا رفتن نرخ بیکاری یعنی تضعیف ساختار اجتماعی و اقتصادی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بالا رفتن نرخ بیکاری در هر کشور به تضعیف ساختار اجتماعی و اقتصادی آن کشور منجر می شود و نقض حقوق اساسی افراد را به همراه دارد. همین بحران با تعطیلی گسترده...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بالا رفتن نرخ بیکاری در هر کشور به تضعیف ساختار اجتماعی و اقتصادی آن کشور منجر می شود و نقض حقوق اساسی افراد را به همراه دارد. همین بحران با تعطیلی گسترده شهرک‌های صنعتی و تولیدی در هر کشور شکل می گیرد و منجر به تضعیف اقتصاد و ساختار اجتماعی آن کشور می شود. آمارها و پژوهش ها نشان می دهد که هر دو بحران، همزمان در کشور شکل گرفته است که نیازمند تدبیر جدی است.

بر اساس آخرین شواهد آماری کشور، بحران بیکاری در مناطق شهری عمیق‌تر از مناطق روستایی بوده و لازم است تا رفع این بحران در این نواحی توسط سیاست گذار مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد است. بحران بیکاری را می توان با کمک به فعالیت کارگاه ها و کارخانه های تولیدی پایان داد.

طبق آخرین آمار، استان های کردستان، اصفهان، گلستان و مرکزی بیشترین درگیری با بیکاری در مناطق روستایی خود را دارند و شهرنشینان کرمانشاهی بالاترین نرخ بیکاری کل کشور را در زمستان ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند. اردبیلی‌های شهرنشین نیز در جایگاه دوم این رتبه بندی قرار داشته اند.

در کنار این آمار قابل تامل بیکاری کشور، به خصوص در مناطقی که مردم کم توان مالی هستند آمارهای بحرانی تری در بخش تعطیلی شهرک های صنعتی و کارخانجات کشور بیان شده است.

77 درصد کارخانه های کشور کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند

سید دانیال آل هاشم، مدرس دانشگاه و کارشناس توسعه صنعتی در واکاوی وضعیت بیکاری و بحران تعطیلی کارخانه های تولیدی و تعطیلی شهرک های صنعتی کشور به خبرنگار رکنا گفت: آمار وزارت صمت نشان می‌دهد که 77 درصد از صنایع ایران، کمتر از ظرفیت خود تولید دارند و 6885 کارخانه نیز به طور کامل تعطیل شده‌اند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی حدود 45 درصد از اشتغال صنعتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند افزود: اما سیاست‌گذاری غلط و نبود برنامه توسعه صنعتی سبب شده تا این شهرک‌ها با وضع فاجعه باری مواجه شوند.

سید دانیال آل هاشم، مدرس دانشگاه و کارشناس توسعه صنعتی گفت: مطابق آمار رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی 77 درصد از کارخانه‌های واقع در شهرک‌های صنعتی کمتر از ظرفیت کامل خود فعال هستند و از این تعداد 6 هزار 885 واحد صنعتی به طور کامل تعطیل هستند.اخیرا بررسی آمار صنایع در کدال که بر اساس خوداظهاری صنعت‌گران تهیه می‌شود، 7 شرکت از 10 کارخانه بزرگ صنعتی ایران در فروردین 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش تولید مواجه شدند.

این کارشناس توسعه صنعتی افزود: مطابق گزارش شامخ که توسط اتاق ایران تهیه می‌شود، در فروردین 1402، برخی از شرکت‌ها با عدم تمایل اشتغال نیروی کار به دلیل عدم تناسب حقوق و دستمزد و فشار بالای هزینه زندگی روبرو بودند و برخی هم به دلیل عدم توان شرکت‌ها برای تامین هزینه‌ها به خصوص با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها، تعدیل نیرو داشته‌اند.

با توجه به افزایش روزهای تعطیل شامل تعطیلات عید نوروز و ماه رمضان، اکثر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، از کاهش میزان تولید خود خبر دادند و نیز از افزایش قیمت مواد اولیه گلایه دارند.

کاهش میزان ارز تخصیصی از سوی دولت به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه نیز از مشکلات گزارش شده است.


6885 کارخانه کشور تعطیل شده‌اند/ 77 درصد از صنایع کمتر از ظرفیت خود تولید دارند/ بالا رفتن نرخ بیکاری یعنی تضعیف ساختار اجتماعی و اقتصادی

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال حافظ امروز سه شنبه 15 خرداد 1403/ دست دعا برآرم و در گردن آرمت