ریل‌گذاری برای بیمه اتکایی ملی


دنیای اقتصاد : عضو شورای عالی بیمه گفت: اکنون با دیدگاه مثبت وزیر اقتصاد و سیاست‌‌‌‌های اجرایی رئیس کل بیمه مرکزی، ایجاد ساختار بیمه اتکایی ملی جزو برنامه‌‌‌‌های اصلی سال ۱۴۰۳ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شده است. محمدرضا خوش‌‌‌‌کیش...

ریل‌گذاری برای بیمه اتکایی ملی

دنیای اقتصاد : عضو شورای عالی بیمه گفت: اکنون با دیدگاه مثبت وزیر اقتصاد و سیاست‌‌‌‌های اجرایی رئیس کل بیمه مرکزی، ایجاد ساختار بیمه اتکایی ملی جزو برنامه‌‌‌‌های اصلی سال ۱۴۰۳ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور شده است. محمدرضا خوش‌‌‌‌کیش تصریح کرد: امیدوارم وضعیت نرخ‌‌‌‌شکنی در صنعت بیمه که همه ذی‌نفعان صنعت بیمه را متضرر کرده است، به حداقل برسد و بتوانیم شاهد شکوفایی صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه به بالای ۵‌درصد در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین و عضو کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه با بیان اینکه یکی از وظایف مهم شورای عالی بیمه، صدور مجوز برای فعالیت یک شرکت بیمه است و توسعه صنعت بیمه اتکایی نیز در میان این وظایف قرار دارد، افزود: طبق یک کار پژوهشی که سال‌ها قبل در پژوهشکده بیمه انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که در صنعت بیمه هرچه حجم و تعداد شرکت‌ها بالا برود، باعث بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه می‌شود.او اظهار کرد: چند سال قبل در دولت دوازدهم، یک طرح پیشنهادی را برای ایجاد شرکت بیمه اتکایی ملی و فواید و آثار مثبت اقتصادی آن به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد دادم که با دستور کمیسیون اقتصادی برای بررسی کارشناسی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع و بررسی کامل روی آن انجام شد و مواردی هم به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارجاع شد که مستندات آن موجود است.

خوش‌‌‌‌کیش ادامه داد: طبق بررسی‌‌‌‌های انجام‌شده، کشورهای دنیا یک شرکت اتکایی ملی را در ساختار اقتصادی خود ایجاد کرده‌اند که معمولا این اتکایی ملی و بزرگ خارج از ساختار دولت فعالیت می‌کند. نمونه‌‌‌‌های آن بیمه اتکایی مونیخ‌ری آلمان، بزرگ‌ترین بیمه اتکایی دنیا یا سوئیس‌ری است که در نوع خود شرکت‌های موثری در صنعت بیمه جهان هستند. عضو شورای عالی بیمه با تاکید بر اینکه همان‌طور که در طرح فواید تاسیس یا ایجاد این شرکت بیمه اتکایی مطرح شده، در زمان تحریم‌‌‌‌ها طبق قوانین بالادستی ایجاد این شرکت باعث کاهش اثرگذاری تحریم بر اقتصاد و صنعت بیمه کشور می‌شود، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در قانون اقتصاد مقاومتی و توصیه‌‌‌‌های اقتصادی، گام دوم انقلاب افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و کاهش تصدی‌‌‌‌گری دولت در امور اقتصادی که در بخش خصوصی قابلیت اجرا دارد، خواهد بود.

عضو شورای عالی بیمه در ادامه گفت: در شرایط بعد از تحریم، با حضور یک شرکت توانمند و با سرمایه قابل قبول اتکایی ملی کشورمان در بازار بیمه اتکایی جهان، علاوه بر ارائه خدمات فنی و افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش تولید ملی و ارزآوری و توانایی نگهداری ریسک‌‌‌‌های بزرگ بین‌المللی و نقش‌‌‌‌آفرینی در اقتصاد جهانی را خواهیم داشت.

خوش‌‌‌‌کیش تصریح کرد: بیمه اتکایی ملی باید بزرگ دیده شود و سرمایه‌‌‌‌ای بیش از یکصد‌هزار میلیارد تومان داشته باشد. این روند می‌‌‌‌تواند با فروش سهام به مردم و با مشارکت مردم و بخش خصوصی واقعی کشور شکل بگیرد. عضو شورای عالی بیمه تاکید کرد: ظرفیت فروش اوراق اتکایی امروز در کشور وجود ندارد، چون ذات اوراق اتکایی براساس ریسک طراحی می‌شود و ریسک آن را نمی‌‌‌‌توان برای مردم توجیه کرد. خوش‌کیش اظهار کرد: برای اینکه یک بیمه اتکایی ملی در صنعت بیمه کشور تعیین‌کننده و موثر باشد، باید حاکمیت شرکتی آن براساس ساختار حقوقی هیات‌امنایی ترجیحا هدایت شود که تجربه این مدل در صنعت بیمه و اقتصاد جهان وجود دارد.

خوش‌کیش گفت: در حوزه مشتریان، در حال اخذ سه‌نوع استاندارد ISO در سیستم مدیریت کیفیت هستیم. همچنین افزایش پرتفوی همکاری با شرکت‌های اتکایی روسیه و سوریه به دوبرابر جزو همکاری‌های بین‌المللی شرکت و بسترسازی همکاری در حوزه خلیج‌فارس برای توسعه آینده همکاری‌ها درحال انجام است که امیدوارم برای خدمت به اقتصاد کشور و کاهش تحریم بتوان خدمات مطلوب در حد شرکت بیمه اتکایی امین تقدیم کرد.

او با تاکید براینکه در شرکت بیمه اتکایی امین با تبیین و تنظیم یک برنامه استراتژیک سه‌ساله و تعیین ۱۰هدف اصلی برای شرکت با محور قراردادن اصل مهم که در حکم رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر راهبر بودن شرکت بیمه اتکایی امین در حوزه اتکایی تاکید کرده بودند، اقدام به توسعه شرکت در ابعاد کمی و کیفی کردیم، افزود: در چشم‌انداز شرکت رسیدن به جایگاه اول شرکت‌های اتکایی کشور از لحاظ پرتفوی و رشد پرتفوی، چه کیفی و چه کمی را جز مهم‌ترین اضلاع برنامه قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین تصریح کرد: در حوزه مشتریان حفظ مزیت‌های رقابتی و ایجاد مزیت‌های جدید برای توسعه بازار و افزایش تعداد شرکت‌های بیمه طرف قرارداد، ارائه طرح‌های ویژه و خاص برای هر شرکت به‌منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر، بالا بردن کیفیت نظارت و همچنین سرمایه‌گذاری برای افزایش درآمدهای شرکت در حوزه عملکرد فنی و مالی، افزایش منافع سهامداران و طراحی روش‌های نوین برای افزایش نگهداری ریسک بیشتر از جمله برنامه‌های شرکت است.

او افزایش همکاری‌های بین‌المللی در شرایط تحریم و توسعه همکاری با کشورهای دوست را از دیگر اهداف پیش‌رو برشمرد وگفت: در حوزه نرم‌افزار افزایش کارآیی نرم‌افزار و به‌روزرسانی مستمر برای افزایش کارآیی و افزایش نقش و مشورت کمیته سرمایه‌گذاری برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های شرکت طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مصوب شورای عالی بیمه و تلاش برای شعار «بیمه اتکایی امین، همراهی امین» نیز مدنظرمان خواهد بود.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین تصریح کرد:در شش‌ماه ابتدایی سال مالی که معادل شش‌ماه شروع فعالیت من در سمت مدیرعاملی است، ضریب رشد حق بیمه ۷۲‌درصد نسبت به دوره مشابه و درآمدهای بیمه‌ای ۱۰۳‌درصد رشد داشته است. او ادامه داد: کاهش نسبت واگذاری که حق بیمه واگذاری به حق بیمه قبولی شرکت است و سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷۵‌درصد افزایش و نسبت به دوسال قبل یک‌هزار و۴۳۱درصد افزایش و برای رسیدن به پرتفوی یک‌هزارمیلیارد تومان تا انتهای دوره مالی گام‌های اصلی برداشته شده است. خوش‌کیش افزود: شرکت با پیش‌بینی بودجه برای رشد ۵۰‌درصد حق بیمه در سال مالی قبل ۳۴۵میلیارد تومان حق بیمه تولید داشته و در شش‌ماه ابتدای سال مالی جدید ۳۰۳میلیارد تومان حق بیمه تولید داشته که دوبرابر شدن حق بیمه قطعی است.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین با تاکید براینکه رسیدن به هدف اولین شرکت بیمه اتکایی خصوصی کشور درحال محقق شدن است، گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد است که با وجود ریزش بورس و همچنین افزایش نیافتن قیمت ارز که درآمد حاصل از تسعیر ارز نسبت به دوره مشابه ۷۰‌درصد کاهش داشته است، در مقابل سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی ۶۸‌درصد افزایش و سود حاصل ۶۷‌درصد افزایش داشته است.

خوش‌کیش با تاکید بر اینکه اعتمادسازی کامل بین بیمه اتکایی امین و شرکت‌های جنرال در این مدت شش‌ماه حاصل شده است و با ارائه گزارش شش‌ماهه در کدال باعث ایجاد اعتماد سهامداران خرد شده و استقبال زیادی در انتهای فروردین تا امروز از خرید سهام شده است، گفت: رشد ۳۵‌درصد تقریبی در ماه گذشته برای قیمت سهام نماد بورس مشاهده می‌شود و مهم‌ترین هدف شرکت تامین منافع ذی‌نفعان شرکت است که سهامداران از مهم‌ترین ذی‌نفعان هستند .

نگار کریمی


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!