ماجرای کشف آثار باستانی و تاریخی در همدان چیست؟


ماجرای کشف آثار باستانی و تاریخی در همدان چیست؟

در کمتر از یک هفته دو اثر تاریخی در شهر همدان کشف شد. این آثار تاریخی و عتیقه در روند ساخت پیاده رو کشف شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش‌های محلی حاکی از آن است که با وجود کشف اثر تاریخی دوم هم ساخت پیاده‌راه باباطاهر همدان ادامه دارد، درحالی‌که مدیرکل میراث فرهنگی همدان وعده داده بود عملیات ساخت پیاده‌راه در این خیابان با کشف بقایای یک اثر تاریخی متوقف خواهد شد.

کانال تلگرامی همدان‌گردش در گزارشی از ادامه روند پیاده‌راه‌سازی پرده برداشت و نوشت که به‌رغم درخواست میراث فرهنگی مسئولان شهرداری از توقف پروژه پیاده‌راه در خیابان باباطاهر خودداری می‌کنند.

حال‌آنکه محوطه تاریخی همدان به نام «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در آستانه ثبت در میراث جهانی است و هرگونه ساخت‌و‌ساز در محوطه آن بدون در نظر گرفتن استاندارهای کاوش «تبعات احتمالی» دارد.

پافشاری شهرداری همدان برای ساخت پیاده‌راه در حالی است که در جریان گودبرداری و عملیات ساخت‌وساز و در کمتر از یک هفته دو اثر تاریخی در این منطقه کشف شده است.

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، حین اجرای این پروژه و در عمق یک و نیم متری، دیواری از یک بنای تاریخی کشف شد. پس از انتشار خبر کشف این دیوار تاریخی، حمیدرضا حیدری، معاون میراث فرهنگی همدان، با استناد به برآوردهای اولیه گفت که این دیوار احتمالا متعلق به دوران متاخر اسلامی و حکومت ایلخانان است.

او همچنین گفت که عملیات کاوش در منطقه برای شناسایی پیشینه تاریخی اثر کشف‌شده و دیگر آثار احتمالی موجود در آن با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی آغاز خواهد شد.

هم‌زمان، محسن معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همدان، نیز مدعی شد که با کشف بنای تاریخی، روند ساخت پیاده‌راه متوقف شده است.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

صفحه یک: مهمترین گزارش های اقتصادی تجارت‌نیوز