چرا آمریکا از حمله اسرائیل به رفح حمایت نمی‌کند


چرا آمریکا از حمله اسرائیل به رفح حمایت نمی‌کند

برنامه حمله زمینی اسرائیل به رفح به شدت باعث واکنش‌های بین المللی از جانب کشور‌های مختلف و افکار عمومی جهانی شده است. آمریکا سعی دارد تا با تحت فشار قرار دادن اسرائیل دامان خود را از این فاجعه بزرگ پاک کند. آمریکا به خوبی می‌داند که اگر خواستار تداوم روابط خود با کشور‌های عربی منطقه است باید تا حدی حساسیت‌های آن‌ها را مد نظر قرار دهد.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: «ما از یک عملیات زمینی بزرگ در رفح، حمایت نمی‌کنیم و روش‌های جایگزینی را برای شکست حماس پیشنهاد کرده‌ایم و گفتگو با اسرائیل ادامه دارد».

به گزارش خبرآنلاین، جان کربی در جمع خبرنگاران افزود: «رئیس جمهور و تیمش چندین هفته است که به صراحت گفته‌اند که ما از یک عملیات زمینی بزرگ در رفح، حمایت نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور این را علناً گفته است و این موضوع را بارها و صریح به نتانیاهو اعلام کرده است».

کربی گفت: «هر نوع عملیات زمینی بزرگ در رفح در واقع موضع حماس را در میز مذاکره تقویت می‌کند، نه اسرائیل. ما روش‌های جایگزینی را برای شکست حماس پیشنهاد کردیم که شامل عملیات زمینی بزرگ در رفح نمی‌شود و این گفتگوها با دولت اسرائیل ادامه دارد».

اوادامه داد: «رئیس جمهور دیروز گفت که اگر اسرائیل در واقع به عملیات زمینی بزرگ در رفح ادامه دهد، او دسته خاصی از تسلیحات را برای پشتیبانی از چنین عملیاتی ارائه نخواهد کرد. بایدن به ارائه قابلیت‌های مورد نیاز اسرائیل ادامه خواهد داد اما نمی‌خواهد دسته خاصی از سلاح‌های آمریکایی در یک نوع عملیات خاص در یک مکان خاص استفاده شود».

گفتنی است هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که اگر اسرائیل دامنه عملیات خود در رفح واقع در جنوب غزه را گسترش دهد، واشنگتن ارسال مهمات به تل‌آویو را متوقف خواهد کرد.

وی گفت: «به صراحت گفته‌ام در صورت حمله به رفح، تسلیحاتی را که معمولاً در رابطه با رفح، در رابطه با شهرهای دیگر و در رابطه با این بحران به کار برده‌اند، در اختیارشان نخواهیم گذاشت و قصد تأمین تسلیحات و گلوله توپخانه نداریم».

پس از این موضعگیری روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی در این باره به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: «ایالات متحده هفته گذشته ارسال محموله حاوی ۳۵۰۰ بمب را به اسرائیل به دلیل نگرانی در مورد استفاده از آن‌ها در یک حمله بزرگ علیه شهر رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوارغزه، متوقف کرد». همچنین یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس فاش کرد که محموله بمب‌هایی که ارسال آن‌ها فعلا متوقف شده شامل ۱۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بود.

گفتنی است در هنگام انفجار، یک بمب ۵۰۰ پوندی می‌تواند به شدت به همه چیز یا هر کسی در شعاع ۲۰ متری آسیب برساند. طبق پروژه جایگزین‌های دفاعی (PDA) که تحقیقات و تحلیل سیاست دفاعی را انجام می‌دهد، یک بمب ۲۰۰۰ پوندی شعاع تخریب ۳۵ متر دارد. بسته به نوع سطوحی که به آن برخورد می‌کند، یک بمب ۵۰۰ پوندی می‌تواند دهانه‌ای به طول متوسط ۲۵ فوت (۷.۶ متر) و ۸.۵ فوت (۲.۶ متر) عمق ایجاد کند. به گفته PDA، یک بمب ۲۰۰۰ پوندی دهانه‌ای به طول ۵۰ فوت (۱۵ متر) و ۱۶ فوت (۵ متر) عمق ایجاد می‌کند. گزارش سال ۲۰۱۵ دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) درباره بمب ۲۰۰۰ پوندی می‌گوید: «فشار ناشی از انفجار این بمب می‌تواند ریه‌ها را پاره کند، حفره‌های سینوسی را بشکافد و اندام‌ها را در صدها متری محل انفجار تکه تکه کند».

آمریکا در حالی تصمیم به قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل درصورت حمله زمینی به رفح گرفته است که در طول تاریخ این کشور پیوسته حامی تل آویو بوده است. ایالات متحده در طول تاریخ کمک‌های خارجی قابل توجهی به اسرائیل ارائه کرده است. بر اساس داده‌های آژانس کمک‌های بین المللی ایالات متحده (USAID)، واشنگتن در مجموع ۲۹۷ میلیارد دلار بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ به تل آویو کمک کرده است که ۲۱۶ میلیارد دلار آن کمک نظامی و ۸۱ میلیارد دلار کمک اقتصادی بوده است.

و اما تصمیم آمریکا مبنی بر توقف ارسال بمب به اسرائیل باعث نگرانی شدید مقامات رژیم صهیونیستی شده و انتقادات آن‌ها را به همراه داشت چنانکه نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد درباره توقف ارسال مهمات توسط آمریکا به اسرائیل در صورت حمله به رفح، ابراز ناامیدی کرد.

گیلاد اِردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در واکنش به تهدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره توقف ارسال سلاح و مهمات به تل‌آویو در صورت حمله اسرائیل به رفح، گفت که شنیدن این اظهارات از طرف بایدن، ناامیدکننده است.

اردان در گفت‌وگو با رادیوکان رژیم صهیونیستی مدعی شد که دشمنان اسرائیل از جمله ایران، حماس و حزب‌الله، اظهارات بایدن درباره توقف ارسال سلاح را «دلیلی برای امید به پیروزی» تعبیر خواهند کرد.

واکنش‌های بین المللی

در ۹ فوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که ارتش او به سمت رفح- آخرین شهر باقی مانده در غزه که توسط اسرائیلی‌ها اشغال نشده و اکنون نزدیک به ۲.۳ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته اند- پیشروی خواهد کرد. این تصمیم با واکنش‌های بین المللی همراه بود.

رهبران اتحادیه اروپا پیش از این بیانیه مشترکی را در اجلاس خود منتشرکردند که در آن خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شدند. این بیانیه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از عملیات زمینی در رفح خودداری کند و توضیح می‌دهد که «چنین عملیاتی پیامدهای انسانی ویرانگری خواهد داشت و باید از آن اجتناب شود».

همچنین استرالیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح عنوان کردند: «با توجه به تعداد زیادی از آوارگانی که در این منطقه پناه گرفته‌اند و کمبود فضاهای امن در غزه، وزرای استرالیا و بریتانیا نگرانی عمیق خود را درباره پیامدهای بالقوه فاجعه‌آمیز حمله اسرائیل به رفح برای جمعیت غیرنظامی به اشتراک گذاشتند».

وزیر امور خارجه مصر پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «اسرائیل نباید هیچ عملیات نظامی در شهر رفح که جمعیت زیادی از آوارگان در آنجا حضور دارند، انجام دهد». وی مصر همچنین خاطرنشان کرد: «ما قاطعانه مخالف کوچاندن فلسطینیان به خارج از اراضی خودشان هستیم و باید ساز و کارهایی برای تحقق این اهداف ایجاد کنیم».

قطر، عربستان سعودی و اتحادیه عرب نیز نسبت به تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح موضعگیری کرده اند.

وزارت خارجه اردن هم درباره حمله نظامی اسرائیل به رفح هشدار داده است. وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید این کشور را از اخبار منتشرشده درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به رفح ابراز کرد.

گفتنی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز طی بیانیه‌ای نسبت به هرگونه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد. این جنبش عنوان کرد: «با توجه به اظهارات سران جنایتکار رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم به تشدید حملات وحشیانه علیه نوار غزه و شهر رفح که مملو از آواره‌های فلسطینی است، ما نسبت به خطرات ارتکاب جنایت گسترده و وحشیانه توسط صهیونیست‌ها در رفح که بیش از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در شرایط انسانی سخت و ناگوار و در سایه ادامه حملات تروریستی و وحشیانه صهیونیست‌ها در آنجا اسکان داده شدند، هشدار می‌دهیم».

به همین دلیل در ۱۱ فوریه، نتانیاهوگفت که اسرائیل گذرگاه امن برای غیرنظامیان را فراهم خواهد کرد و هیچ فاجعه‌ای رخ نخواهد داد. اسرائیل هنوز روشن نکرده است که آیا در آستانه آغاز حمله به رفح است یا خیر، اما در چند روز گذشته اقداماتی را انجام داده است که به نظر می‌رسد به این سمت حرکت می‌کند. نیروهای اسرائیلی دستور تخلیه ۱۱۰ هزار غیرنظامی از رفح را صادر کردند و در پاسخ به حمله موشکی حماس که منجر به کشته شدن ۴ سرباز اسرائیلی در آخر هفته شد، حملات هوایی را علیه اهدافی در مناطق مرزی این شهر انجام دادند.

اسرائیل ورود تانک‌ها به رفح و تصرف گذرگاه مرزی این شهر با مصر در روز سه شنبه را «عملیات محدودی» برای از بین بردن جنگجویان حماس و زیرساخت‌های مرتبط با حمله موشکی خواند.

دلایل‌عدم حمایت آمریکا از حمله اسرئیل به رفح

برنامه حمله زمینی اسرائیل به رفح به شدت باعث واکنش‌های بین المللی از جانب کشورهای مختلف و افکار عمومی جهانی شده است. آمریکا سعی دارد تا با تحت فشار قرار دادن اسرائیل دامان خود را از این فاجعه بزرگ پاک کند. آمریکا به خوبی می‌داند که اگر خواستار تداوم روابط خود با کشورهای عربی منطقه است باید تا حدی حساسیت‌های آن‌ها را مد نظر قرار دهد. اکنون بزرگترین منتقدان طرح حمله زمینی تل آویو به رفح کشورهای عربی منطقه هستند.

قطع روابط بین آمریکا و کشورهای عربی نه تنها دسترسی آسان ایالات متحده به منابع نفتی این کشورها را محدود بلکه واشنگتن را از همراهی متحدانی برای محدود کردن ایران در منطقه محروم می‌کند درست به همین دلیل است که آمریکا در برابر حمله اسرائیل به رفح مواضع سختی گرفته است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر| ایوانکا ترامپ هم واکسن کرونا زد