هم اینکه می‌گویند شهرداری درخت قطع می‌کند سیاسی است، هم اینکه می‌گویند تهران کثیف است


هم اینکه می‌گویند شهرداری درخت قطع می‌کند سیاسی است، هم اینکه می‌گویند تهران کثیف است

شهرداری تهران در ماه‌های اخیر دست بر روی یکی از حیاتی‌ترین عامل محیط زیستی تهران، یعنی درختان گذاشته است. ماجرایی که ابعاد رسانه‌ای آن از پارک قیطریه شروع شد، اما به همانجا ختم نشد و اخبار بعدی گویای قطع درختان در خیابان‌های مختلف و احتمال...

هم اینکه می‌گویند شهرداری درخت قطع می‌کند سیاسی است، هم اینکه می‌گویند تهران کثیف است

شهرداری تهران در ماه‌های اخیر دست بر روی یکی از حیاتی‌ترین عامل محیط زیستی تهران، یعنی درختان گذاشته است. ماجرایی که ابعاد رسانه‌ای آن از پارک قیطریه شروع شد، اما به همانجا ختم نشد و اخبار بعدی گویای قطع درختان در خیابان‌های مختلف و احتمال قطع درخت در پارک لاله بود. تداوم این روند باعث نگرانی شهروندان نسبت به بی توجهی شهرداری در رابطه با درخت‌های پایتخت شده است.

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران، درباره قطع درختان معابر عمومی و پارک‌ها به «انتخاب» گفت:به نظر من قطع درختان حاشیه‌سازی سیاسی بوده است، نه در پارک لاله و نه در قیطریه درختی قطع نشده است. درخت موجود زنده است و شاید شهرداری در قالب کمیسیون ماده ۷ برای جابه جایی آن‌ها مجوز بگیرد. در کنار آن شهرداری درختکاری جدی هم داشته است. ما در کمیسیون ماده ۷ تصمیم می‌گیریم که اجرا پروژه‌های عمرانی منفعت زیست محیطی بیشتری دارد یا جا به جایی درخت‌ها؟ این خط قطع درخت در تهران، نوعی قصاص قبل از جنایت است

وی در رابطه با اقدامات شهرداری تهران به جهت کاشت درخت اظهار داشت: در اقدامی که برای هفته درختکاری شد، چندهزار هکتار درخت در قالب کمربند سبز توسط شهرداری کاشته شد. در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نزدیک ۱۱ باغ در سطح تهران خریداری شده تا حفظ باغات انجام شود. ما در حوزه فضای سبز، طبق طرح جامع شهر تهران سرانه هر نفر را باید ۱۰ متر در نظر بگیریم؛ قانون هوای پاک با رویکردی سخت‌گیرانه‌تر گفته است که سرانه شهر تهران باید به ازا هر نفر ۱۵ متر باشد. الان برای هر شهروند ۱۶ متر است. ما اگر کمربند سبز را اضافه کنیم نزدیک ۲۰ متر به ازا هر نفر نمی‌شود. اولویت ما برای توسعه فضای سبز دو ناحیه‌ای است که فاقد بوستان است. پول جرائم و عوارض قطع درختان، در حسابی وارد می‌شود و برای خرید درخت و پارک و نگهداری آن‌ها هزینه می‌شود.

وی درباره تأمین آب فضای سبز تهران اشاره کرد: ما سالانه چندین میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز نیاز داریم که از چاه‌ها تأمین می‌شود. با توجه به کمبود اب، سال گذشته چندین حفر چاه در تهران داشتم. امسال مقداری بارندگی‌ها بهتر بود، اما به طور کلی تأمین آب فضای سبز تهران خیلی مشکل است. ما امکان کاهش فضای سبز را نداریم. دغدغه اصلی ما برای فضای سبز بحث آب است.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با کثیف بودن معابر، افزایش موش‌ها و آلودگی در سطح شهر بیان کرد: من به عنوان یک کارشناس خدمات شهری که بیست سال است در شهرداری کار می‌کنم، افت کیفیت خدمات شهری را در تهران نمی‌بینم. نسبت به دو سال قبل، حدود ۷۰ درصد پیام‌های سامانه ۱۳۷ برای تمیزکردن کمتر شده است. تمیز نبودن تهران یک جریان سیاسی است که می‌خواهند شورا و شهرداری را بزنند. ما اصلاً شهر کثیفی نداریم. ما حتی مسأله‌ای هم در زمینه جمع‌آوری زباله و... نداریم. دغدغه اصلی ما تفکیک از مبدا است که با یک اپلیکیشن امیدواریم توسعه جدی در زمینه تفکیک از مبدا داشته باشیم. مشکل ما عوامل غیرمجاز بازیافت هستند که آن هم کم شده است. ما باید به فکر جمع‌آوری عوامل غیرمجاز جمع‌آوری زباله باشیم. وقتی تفکیک به صورت کامل انجام شود، دفن زباله در این صورت به صفر می‌رسد.

بابایی درباره علت به صفر نرسیدن میزان دفن زباله گفت: یکی از دلایلی که نمی‌توانیم دفن زباله را به صفر برسانیم به علت مخلوط بودن زباله‌تر و خشک است. وقتی زباله‌تر باشد، فرآیند تولید کمپوست افزایش پیدا می‌کند. البته این فرایند را الان داریم، اما حجم آن مطلوب نیست. اگر بتوانیم یک خالص‌سازی در تفکیک زباله داشته باشیم، تولید کمپوست افزایش پیدا می‌کند. ما فضای سبز شهر تهران را از طریق همین کود‌ها تغذیه می‌کنیم. البته دو سال است که تزریق کمپوست متوقف شده تا با کود حیوانی کوددهی کنیم و سپس با کمپوست کار کنیم. استفاده مستمر از کمپوست نیاز‌های درخت را پاسخ نمی‌هد.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جزئیات مراسم بدرقه و خاکسپاری رئیس‌جمهور و همراهان