پژوهشگران استنفورد آینده عینک‌های واقعیت افزوده (AR) را متحول کردند


پژوهشگران استنفورد آینده عینک‌های واقعیت افزوده (AR) را متحول کردند
آزمایشگاه تصویربرداری محاسباتی دانشگاه استنفورد یک فناوری تصویربرداری هولوگرافیک پیشرفته جدید معرفی کرده که می‌توان آن را آینده هدست‌های واقعیت افزوده (AR) معرفی کرد. یک تیم تحقیقاتی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد در حال توسعه فناوری جدید...

آزمایشگاه تصویربرداری محاسباتی دانشگاه استنفورد یک فناوری تصویربرداری هولوگرافیک پیشرفته جدید معرفی کرده که می‌توان آن را آینده هدست‌های واقعیت افزوده (AR) معرفی کرد.

یک تیم تحقیقاتی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد در حال توسعه فناوری جدید تصویربرداری هولوگرافیک با کمک هوش مصنوعی (AI) هستند که به ادعای آن‌ها منجر به محصولی نازک، سبک و باکیفیت‌تر نسبت به تمام هدست‌های AR موجود در بازار خواهد شد.

HoloLens ساخت مایکروسافتعینک واقعیت افزوده HoloLens مایکروسافت

به گزارش Theverge، نسخه آزمایشی این هدست واقعیت افزوده که در آزمایشگاه‌های استنفورد مورد بررسی قرار گرفته است، میدان دید بسیار کم 11.7 درجه را به همراه دارد که بسیار از محصولات رده مصرف کننده یا حتی HoloLens ساخت مایکروسافت نیز کم‌تر است.

نسل جدید عینک‌های واقعیت افزوده با هوش مصنوعی

با این وجود، پژوهشگران مجموعه‌ای نازک‌تر از اجزای هولوگرافیک را به نمایش گذاشتند که می‌تواند در فریم عینک‌های معمولی قرار گرفته و برای نمایش تصاویر متحرک سه‌بعدی واقع‌گرایانه، رنگی و با عمق‌های مختلف، آموزش داده شود.

هدست واقعیت افزوده (AR) دانشگاه استنفورد

مانند سایر عینک‌های AR، پژوهشگران برای دستیابی به این فناوری از موج‌بر (WaveGuides) کرده‌اند که وظیفه انتقال نور از عینک به چشم کاربر را برعهده دارد.

در همین رابطه بخوانید:

- فناوری واقعیت افزوده چیست؟ همه چیز درباره تکنولوژی AR و کاربرد آن
- این عینک واقعیت افزوده 300 دلاری به راحتی ویژن پرو اپل را مغلوب می‌کند!

البته گفته شده که برای این دستاورد آن‌ها یک موج‌بر فرا سطحی نانو فوتونیکی منحصر به فرد ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نیاز به لنز‌های بزرگ موازی‌ساز (Collimation Optics) را از بین ببرد. این عینک واقعیت افزوده بسیار نازک همچنین از موج‌بر فیزیکی آموزش داده شده استفاده می‌کند تا کیفیت تصاویر را با کمک الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به شکل چشمگیری بهبود ببخشد.

هدست واقعیت افزوده (AR) دانشگاه استنفورد

اگرچه این فناوری استنفورد در حال حاضر فقط یک نمونه اولیه و در حال توسعه محسوب می‌شود، اما پژوهشگران امیدوارند که با پیشرفته هرچه بیشتر بتوانند از آن برای بهبود هدست‌های واقعیت افزوده موجود مانند ویژن پرو ساخت اپل یا Quest 3 ساخت متا استفاده کنند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته